Brev:
Hvordan ved jeg om mit barn trives i vuggestuen
5. juni 2018
Alder:
13 mdr.
Hvordan ved jeg om mit barn trives i vuggestuen
Hej Helen
Mange tak for dit gode råd mht. vores drengs søvn, det har givet os rettesnor og mod på at vi arbejder på at lægge ham til at sove selv.
Jeg skriver nu til dig igen igen :-), fordi der er noget der har gået og naget mig lidt. Vores søn er som sagt startet i vuggestue i april, og det har som forventet været svært for ham at se os gå fra ham, men vi er blevet forsikret om at han stopper så snart vi er gået. Der er bare stadig noget i mig som altid vil tvivle på om han ville trives bedre i en dagpleje.
Han har gået i vuggestue siden start april, og der har været lidt op og ned perioder, og han har selvfølgelig også været syg som alle andre børn der starter i institution. Så han har haft svære dage, gode dage og så blevet syg, gået hjemme i et par dage og så starte op igen og være bund ulykkelig. De siger at han ikke rigtig spiser noget når han er der, men han spiser som en hest når han er hjemme, så det kompenserer han godt for.
Jeg ved at staten er presset på mangel af uddannet personale, men jeg har bare oplevet at når jeg henter ham, at der er mange andre børn som virker utrolig hungrende efter voksen kontakt. De kender mig i princippet ikke, men de løber hen imod mig og giver mig legetøj og nogle krammer mig. Det er utroligt sødt, men det gør mig bare mere bekymret for mit eget barns trivsel. Derudover er der næsten aldrig nogle faste kontaktpersoner på stuen fordi der er så meget udskiftning af personalet, og det tænker jeg også lidt over hvilken effekt det kommer til at have på ham. Jeg synes han virker meget stille og indelukket når jeg henter ham, han har ikke meget at sige. Men det har måske noget at gøre med at han er overvældet af alle de stærke indtryk omkring ham. Nogle dage får jeg at vide at han har været ked af det og grædt det meste af dagen, men det har hovedsagligt været mandage, og dage hvor han har været hjemme syg et par dage.
Jeg må dog sige, at jeg trods mine observationer ikke kan spore nogen "ar" fra hans dage i vuggestuen derhjemme. Han græder når han ser mig, men er glad og leger og pludrer når han kommer hjem. Han er måske lidt mere morsyg, men det er forståeligt nok, og jeg giver ham alt det nærvær han har behov for når han er hjemme., så må de praktiske sysler vente
Jeg ved ikke om jeg overbekymrer mig, og om jeg bare skal give det tid. Jeg synes bare at der er meget rod i personale og organisering af hele institutionen, og det gør mig meget utryg ved at aflevere ham.
Håber at du kan kaste lid lys over situationen med et sæt mere fagligt kyndige øjne.
Hilsen en bekymret mor