Brev:
Ammestop er nu en realitet
9. marts 2022
Alder:
14 mdr.
Ammestop er nu en realitet
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig et par gange før, da jeg ønskede at stoppe med at amme min datter - simpelthen fordi jeg var oppe så mange gange om natten. Men da hun var under 1 år, besluttede jeg mig for at hænge i.
Nu er hun snart 15 måneder, og jeg stoppede amningen fuldstændig i søndags (før ammede jeg "kun" til putning og når hun vågnede om natten), men hun bliver rigtig ked af det når hun skal puttes. Det er ligemeget hvad jeg prøver, hun vil ikke have læst en bog eller have sunget en sang - jeg har også prøvet at give hende en flaske med komælk. Det gider hun bestemt ikke, men hun har aldrig gidet flaske eller sut.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe putningen an mere? Og jeg er bange for, at hun forbinder det med at sove som noget helt forfærdeligt og hun derfor altid vil græde når hun skal puttes. Hun er jo vant til at blive ammet i søvn.
Første aften tog far hende, men efter 30 minutters gråd gik jeg ind til hende - hun faldt hurtigt til ro, men det tog noget tid at få hende til at sove, hun var meget klynkende. Den anden aften tog jeg hende, og det gik faktisk okay - hun græd, men jeg kunne ligge hende i sengen og berolige hende med kærtegn og ord. I går på tredje dagen var det helt forfærdeligt, hun ville slet ikke noget. Hun ville ikke være hos mig, hun ville ikke ligge i sengen. Hun faldt først til ro da far tog over, han gik rundt med hende i en mørk stue og så sov hun på 20 minutter. Vi har aftalt at det er far som starter putningen i dag med hende.
Men jeg har brug for nogle råd, hvad kan jeg gøre for at skabe en hyggelig putning som ikke starter med gråd og frustration? Jeg ved godt at vi bare er i starten af det her ammestop, men jeg er bange for at hun ligesom bliver skadet følelsesmæssigt. I morges da vi vågnede, ville hun bare ligge på mig og blev ked hvis jeg sætte hende. hun plejer aldrig bare at ville ligge hos en om morgen.
Gør jeg noget galt? Hvad kan jeg gøre anderledes? Er det bare en fase, bliver det bedre? Skal jeg skabe noget anderledes omkring putning før det bliver godt?
Hun plejer at få et bad inden sengetid, måske skal jeg også begynde at give hende grød til natten?
Jeg er så fortvivlet, trist, og nervøs - jeg håber du kan hjælpe mig.
Det skal lige siges, at jeg har ammet hende om morgenen de sidste 2 dage for at få tømt mine bryster.
Venlig hilsen
en meget fortvivlet mor