Svar: Ammestop er nu en realitet
9. marts 2022
Alder:
14 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt - og det er naturligt også voldsomt at gå fra amning før putning og nat til ingen amning overhovedet (dog amning om morgenen, de sidste to dage). Jeres datter forstår naturligt ikke, hvorfor brystet pludselig bliver taget fra hende, og det kan man jo ikke fortænke hende i:)
Det er dog vigtigt, at du husker på, at det er brystet, som hun skal undvære - hun skal ikke undvære sin mor, og hun skal ikke undvære sin far. Hun har mennesker omkring hende, som elsker hende højt, og som vil hende det bedste. I er der, knuser, krammer, går rundt med hende osv., som hun viser behov for - hun er ikke alene, og hun bliver ikke ignoreret, I er der stadig for hende, og derfor er det ikke skadeligt for hende, at du ikke længere tilbyder brystet.
Hun er 14 måneder gammel og har ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælken, og der er ingen grund til at give hende flaske (selvom jeg godt forstår, at I har forsøgt). Du kan dog med fordel indføre en godnatgrød, gerne sammen med en kop mælk (kold eller lun). Det vil give ro i maven og gøre, at hun ikke søger brystet, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Gerne noget, som dufter lidt af dig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at kunne bruge en sådan substitut - og det vil netop skulle være en substitut for brystet. Det skal være noget, som kan følge hende og som hun kan bruge i alle situationer, hvor mor på sigt ikke er tilgængelig, så andre også kan putte hende og så hun f.eks. kan puttes i institution.
Det lyder ikke som om at historielæsning eller godnatsang fungere lige nu og det er helt okay. Måske kan I finde en lille spilledåse, eller blot afspille en godnatsang, som på den måde kan blive en del af hendes godnatritual. Og hvis det også er for meget for hende, så er det naturligvis helt okay.
Det er helt normalt, at hun nogle gange vil være hos dig - så hun netop stadig har mor, selvom brystet ikke er muligt - og andre gange hellere vil være hos far. Det kan f.eks. handle om, at hun kan dufte din mælk og fornemme brystet og bliver ked af at du overhører hendes signaler med at ville amme, og så er det lettere at finde ro hos far. Det er dog ikke en afvisning af dig personligt, men blot udtryk for, at hun lige nu måske bedre kan finde ro hos far, fordi han ikke forvirrer hende - her er amning jo helt udelukket.
I skal gøre det, som I fornemmer virker. Hvis det er, at far går rundt med hende i den mørke gang, så er det fint. I skal ikke kræve, at hun puttes i egen seng med det samme, hvis hun ikke vil dette - det skal hun nok lære på sigt. Lige nu er det vigtigste, at hun lærer, at brystet ikke længere er tilgængeligt og finder ud af, at hun godt kan sove uden brystet. Hun kan lære at falde i søvn i sin seng senere - så gør det, som virker, også selvom det er forskelige ting, der virker hver aften.
Når hun bare vi ligge på dig og søger din favn mere, så giv hende endelig mulighed for det. Det er netop mor hun søger, og det er rigtig dejligt. Det er netop vigtigt, at hun har følelsen af, at du stadig er der for hende - det er ikke mor, men brystet som er væk nu, mor er der stadig.
Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke med projekt putning uden amning de næste dage :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske