Svar: Ammestop er nu en realitet

9. marts 2022

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt - og det er naturligt også voldsomt at gå fra amning før putning og nat til ingen amning overhovedet (dog amning om morgenen, de sidste to dage). Jeres datter forstår naturligt ikke, hvorfor brystet pludselig bliver taget fra hende, og det kan man jo ikke fortænke hende i:)

Det er dog vigtigt, at du husker på, at det er brystet, som hun skal undvære - hun skal ikke undvære sin mor, og hun skal ikke undvære sin far. Hun har mennesker omkring hende, som elsker hende højt, og som vil hende det bedste. I er der, knuser, krammer, går rundt med hende osv., som hun viser behov for - hun er ikke alene, og hun bliver ikke ignoreret, I er der stadig for hende, og derfor er det ikke skadeligt for hende, at du ikke længere tilbyder brystet.

Hun er 14 måneder gammel og har ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælken, og der er ingen grund til at give hende flaske (selvom jeg godt forstår, at I har forsøgt). Du kan dog med fordel indføre en godnatgrød, gerne sammen med en kop mælk (kold eller lun). Det vil give ro i maven og gøre, at hun ikke søger brystet, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Gerne noget, som dufter lidt af dig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at kunne bruge en sådan substitut - og det vil netop skulle være en substitut for brystet. Det skal være noget, som kan følge hende og som hun kan bruge i alle situationer, hvor mor på sigt ikke er tilgængelig, så andre også kan putte hende og så hun f.eks. kan puttes i institution.

Det lyder ...

Annonce

... ikke som om at historielæsning eller godnatsang fungere lige nu og det er helt okay. Måske kan I finde en lille spilledåse, eller blot afspille en godnatsang, som på den måde kan blive en del af hendes godnatritual. Og hvis det også er for meget for hende, så er det naturligvis helt okay.

Det er helt normalt, at hun nogle gange vil være hos dig - så hun netop stadig har mor, selvom brystet ikke er muligt - og andre gange hellere vil være hos far. Det kan f.eks. handle om, at hun kan dufte din mælk og fornemme brystet og bliver ked af at du overhører hendes signaler med at ville amme, og så er det lettere at finde ro hos far. Det er dog ikke en afvisning af dig personligt, men blot udtryk for, at hun lige nu måske bedre kan finde ro hos far, fordi han ikke forvirrer hende - her er amning jo helt udelukket.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal gøre det, som I fornemmer virker. Hvis det er, at far går rundt med hende i den mørke gang, så er det fint. I skal ikke kræve, at hun puttes i egen seng med det samme, hvis hun ikke vil dette - det skal hun nok lære på sigt. Lige nu er det vigtigste, at hun lærer, at brystet ikke længere er tilgængeligt og finder ud af, at hun godt kan sove uden brystet. Hun kan lære at falde i søvn i sin seng senere - så gør det, som virker, også selvom det er forskelige ting, der virker hver aften.

Når hun bare vi ligge på dig og søger din favn mere, så giv hende endelig mulighed for det. Det er netop mor hun søger, og det er rigtig dejligt. Det er netop vigtigt, at hun har følelsen af, at du stadig er der for hende - det er ikke mor, men brystet som er væk nu, mor er der stadig.

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke med projekt putning uden amning de næste dage :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder