Brev:
Problematiske vaner under amning
8. marts 2021
Alder:
5 mdr.
Problematiske vaner under amning
Hej Helen,
Min søn på knap 5 måneder har de seneste par måneder udviklet nogle uhensigtsmæssige "vaner" når han ammer.
Jeg ammer ham næsten altid liggende ved siden af mig da han har tendens til at vride sig en del fordi amning sætter gang i hans system og han derfor skal prutte/have afføring. Det fungerer i udgangspunktet fint. Men på det seneste er han begyndt på:
1. At klø/gnide sig selv hårdt i det ene øje med en konstant- næsten OCD agtig frekvens (hånden løftes, øjet gnides, hånden tages ned til kroppen og løftes derefter igen. Dette fortsætter i ring)
2. At afbryde amning fordi han hellere vil sutte på mine fingre
Denne adfærd betyder både at det er svært at amme ham færdigt samt at han har meget røde øjne og jeg er bekymret for eventuelle skader. Hvis jeg holder hans arm eller forsøger at holde ham i hånden så afbryder han amningen. Oftest forsøger han derefter at få fat i min hånd og bliver sur fordi han ikke må sutte på mine fingre.
For nu løser jeg det ved helt at gemme mine hænder væk - så får han da ammet færdig. Men det går meget ud over det øje der ligger øverst som han kan komme til.
Er dette et mønster/vane du har hørt om før? Det virker ufattelig irrationelt og risikabelt. Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe?
På forhånd mange tak.
Venlig hilsen
Christina