Problematiske vaner under amning

8. marts 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Problematiske vaner under amning

Hej Helen,

Min søn på knap 5 måneder har de seneste par måneder udviklet nogle uhensigtsmæssige "vaner" når han ammer.

Jeg ammer ham næsten altid liggende ved siden af mig da han har tendens til at vride sig en del fordi amning sætter gang i hans system og han derfor skal prutte/have afføring. Det fungerer i udgangspunktet fint. Men på det seneste er han begyndt på:

1. At klø/gnide sig selv hårdt i det ene øje med en konstant- næsten OCD agtig frekvens (hånden løftes, øjet gnides, hånden tages ned til kroppen og løftes derefter igen. Dette fortsætter i ring)

2. At afbryde amning fordi han hellere vil sutte på mine fingre

Denne adfærd betyder ...

Annonce

... både at det er svært at amme ham færdigt samt at han har meget røde øjne og jeg er bekymret for eventuelle skader. Hvis jeg holder hans arm eller forsøger at holde ham i hånden så afbryder han amningen. Oftest forsøger han derefter at få fat i min hånd og bliver sur fordi han ikke må sutte på mine fingre.

For nu løser jeg det ved helt at gemme mine hænder væk - så får han da ammet færdig. Men det går meget ud over det øje der ligger øverst som han kan komme til.

Er dette et mønster/vane du har hørt om før? Det virker ufattelig irrationelt og risikabelt. Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe?

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder