Svar: Problematiske vaner under amning

8. marts 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil, i takt med at amningen skrider frem, begynde at bruge deres hænder, når de spiser. Mange børn lægger hænderne på mors bryst eller de holder mors hånd eller fingre imens, - det samme ses, når barnet spiser flaske, så vil barnet ofte også begynde at holde om flasken eller holde om mors hånd eller fingre.

Da du ofte ligger ned og ammer, så kan det være sværere for din dreng at få fat i brystet eller hvile sine hænder på dit bryst, eller at få fat i dine hænder, og det kan godt være forklaringen på, at han derfor rykker armen op og ned, eller at han i stedet begynder at "pille sig" i øjnene. Mit forslag vil derfor være, at du prøver at give ham din hånd at holde i, så du med dine hænder hjælper ham til at finde større og bedre ro. Den uro du beskriver - hvor han løfter sin arm og lægger den ned igen og igen, tænker jeg, at du skal forsøge at afhjælpe netop med din rolige hånd, så du hjælper ham med at holde lidt samling på sig selv.

Når det så er sagt, så skal du naturligvis også være opmærksom på, om han kan have noget i øjet, som irriterer ham, og som gør hans øje rødt? Han kan jo godt have fået øjenbetændelse, hvilket både klør og svier, så hvis det fortsætter, så kan du lige få ...

Annonce

... lægen til at tjekke det. Øjenbetændelse smitter meget!

Med hensyn til at ville sutte på dine fingre, så lyder det som om, at han nogle gange bliver lidt forvirret og ikke rigtig kan finde ud af, hvad han egentlig skal sutte på. Måske er der også en sammenhæng mellem den motoriske uro, som han viser. Også her tænker jeg, at det vil være en god idé, at du lader ham holde din hånd. Du skal naturligvis forsøge at styre hans bevægelser, hjælper ham til ro og dermed sikre, at han ikke kan putte dine fingre i munden. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så er det fint, at du forsøger at holde fingrene helt væk, så han bedre kan koncentrere sig om at sutte på brystvorten og ikke bliver forvirret :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Måske er hans uro ved brystet og hans ekstra suttelyst og behov for at sutte på dine fingre også et udtryk for, at han måske begynder at have behov for lidt skemad. Så måske er det ved at være tiden, at I skal begynde med lidt små smagsprøver... :)

Det er helt naturligt, at børn har brug for, at vi hjælper dem med at koble lidt fra, finde fysisk ro og samle sig - og koncentrere sig omkring både bryst og flaske. Ofte kan det dog løses ved en beroligende hånd, og jeg håber, at det også er tilfældet hos jer :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger