Ikke mælk nok men baby afviser flaske

21. september 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ikke mælk nok men baby afviser flaske

Kære Helen.

Først og fremmest tak for dit svar på mit sidste brev om søvn og flaske.
Jeg gik i gang med at følge dit forslag til en dagsplan med det samme, og det fungerede rigtig godt i en tre ugers tid. Vi fik minimum søvnstræk på 3 timer om natten, og der var også en håndfuld nætter med søvnstræk på 5-6 timer.

Vores søn er nu igen begyndt at afvise flaske.
Han bliver frustreret efter amningerne, når han ikke er mæt, men han skriger og vrider sig, hvis jeg forsøger at tilbyde flaske. De tidligere perioder, hvor han har afvist flaske, har vi forsøgt med forskellige flaskehoveder, forskellige typer MME og temperaturer på MME, og at far giver ham flaske. Vi har også forsøgt at pumpe ud og give ham modermælk på flaske, men det ville han heller ikke.

Han har noget færre tissebleer, og de er på ingen måde lige så tunge, som når han får MME. Min mælkeproduktion er kommet lidt op igen efter han har afvist flasker, men jeg er temmelig sikker på, at han ikke får nok mælk - også ud fra tidligere erfaringer hvor han ikke tog på og ville amme natten lang.

Det er ekstremt frustrerende. Jeg har ønsket at stoppe amning længe, da det ikke fungerer for os, men jeg har ikke turdet gøre det fuldt ud, fordi han afviser flasker i længere perioder. Jeg er bekymret for, om han er sulten hele tiden, og om han får nok væske, og samtidig bliver jeg vred og frustreret over at amme hele natten, og de lange amninger gør mig klaustrofobisk.

Han får grød morgen og frokost og grøntsagsmos til aftensmad, og han skal til ...

Annonce

... at begynde at få nogle små mellemmåltider med frugt og frugtmos. Han er ikke vild med havregrød, som han får om morgenen og spiser kun et par mundfulde. De andre måltider spiser han gerne en halv til trekvart deciliter. Han er dog ret svær at tolke omkring de her måltider og kan lynhurtigt gå fra ikke at kunne få mad hurtigt nok, til at græde og vride sig. Andre gange virker han meget utilfreds og lukker munden til at starte med, men så snart han får smagt lidt åbner han munden for maden og spiser det hele, men virker utilfreds under hele måltider. Han får vand af kop ved hvert måltid, og er meget glad for det. Han er ikke super god til at drikke endnu, men får da noget ned.

Jeg forsøger at fortsætte med kun at amme hver 3-4 time om dagen, men i nat blev han fx ammet med 2 timers mellemrum. Han bliver tilbudt flaske et par gange om dagen. Forsøger først uden at amme ham, og når det ikke virker, tilbyder jeg ham flasken igen efter amningen.

Har du nogen forslag til, hvad jeg kan stille op?
Kan jeg tillade mig at forsøge at få ham til at sove videre om natten uden at blive ammet, hvis der fx kun er gået 1,5 time siden sidst?
Kan jeg tage ham fra brystet før han selv giver slip? Jeg gør det nu, men det er først når han har ammet i i hvert fald et kvarter på hvert bryst. Han lyder kun som om hans synker ved hvert bryst i et minuts tid.
Kan jeg lave fuldt ammestop og regne med at han vil tage flasken, hvis han er sulten nok?

Vores søn blev 6 måneder i lørdags.

Med venlig hilsen
Den ammetrætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder