Brev:
Søvnen igen
11. oktober 2021
Alder:
7 mdr.
Søvnen igen
Kære Helen
Ja, nu skriver jeg igen vedrørende søvnen, og håber, at du kan hjælpe os med, hvordan det kan blive lidt bedre.
Vores problem er, at vi i ca. 1-2 måneder har haft problemer med, at når vi har puttet lillesøster i sengen om aftenen, så går der mellem 10-40 min. Også vågner hun og græder. Vi kan få hende videre ved at tage hende op. Vi prøver først at lægge en hånd på hende sige shhh, vugge blidt, men hun bliver bare mere gal. Når vi tager hende op, bliver det bedre, men lægger vi hende og hun falder i søvn, så kan vi løbe op til hende hvert 10.-20. Minut hele aftenen. Vi har derfor længe siddet med hende på skift hos os hele aftenen, og vi kan mærke, at det kommer opstød, at hun rykker til og sådan men sover videre på os. Vi vugger hende nok også lidt automatisk, når hun begynder at rykke på sig.
Når vi går op i seng, så skal hun nærmest røre ved mig hele natten for at sove, og det er nu egentligt okay med mig, hvis hun bare kunne sove i sin egen seng måske frem til midnat. Hun har lidt motorisk uro, kommer op i kravlestilling, kommer om på maven og løfter hovedet mv. enkelte gange får hun sat sig op i søvne og bliver så rigtigt ked af det. Det hjælper, når jeg holder om hende. Hun søger brystet ca. hver til hveranden time, men sutter oftest bare i 1-2 minutter for så selv at slippe nu og trille om på den anden side. Det er kun én gang ved 2-3 tiden, at hun ammer lidt længere (5-10 min.) og nogle gange igen ved 6-tiden. jeg sover med en t-shirt (fars t-shirt). Vi ved ikke helt, om vi tør lade hende sove ved far, da han sover MEGET tungt.
Jeg prøver virkeligt at gøre, hvad jeg kan for, at hun ikke falder i søvn ved brystet, men at hun er bevidst om, at hun bliver lagt i sengen, hvilket jeg egentligt synes, at hun gør. Men hvorfor vågner hun så alligevel hele tiden?
Vi overvejer at prøve at give en flaske til natten og lade far putte eller evt. mig, da hun er ret morglad for tiden. Jeg er bare bange for, at hvis vi forsøger nogle dage, og det ikke bliver bedre, at vi så ikke kan få min produktion op igen.
Vi følger planen, som du sendte sidst og har nu fjernet amningen om eftermiddagen, hvor hun spiser en god portion fuldkornsgrød med frugtmos. Jeg har i tre dage puttet til formiddagslur uden amning, hvilket umiddelbart gik fint, men så sov hun kun 20-30 min mod normalt 1,5-2 timer, hvorefter jeg så ammede for at få hende til at sove videre. I dag ammede jeg inden lur, også sov hun 1,5 time. Er det måske for tidligt for hende at undvære denne amning ? Hun kan fint sidde og gumle på en bolle, hvilket hun får ved 9-tiden, men hun er nogle gange for træt til at gide bollen. Frugtmosen glider dog godt ned.
Hun ammes ikke længere hyppigt i løbet af aftenen men måske én gang inden putningen også igen, når vi putter, hvor hun tager godt fra og dier længe.
Vi putter ca 19.30, men nogle gange tager det lang tid, hvis hun ikke vil acceptere at blive puttet i egen seng, eller bliver helt frisk og begynder at lege/pille i egen seng. Sutten er hun desværre stadig ikke fan af, men hun kan om dagen nu klare at lege lidt med den og undersøge den lidt, så måske det kommer.
Jeg synes egentligt, at hun spiser ret godt i løbet af dagen og kan fint selv sidde og gumle på pasta, agurk, bondebrød, æg mv. og jeg får lov til at made hende med en ske. Hendes madindtag er øget en del siden sidst, og hun dier klart mindre om
natten nu. Jeg tænker dog om hun måske vågner om natten pga. tørst? Jeg synes nemlig, at hendes urin lugter ret kraftigt om natten/morgenen, men jeg vil heller ikke tilbyde for meget vand, så det fjerner pladsen til maden? Hun drikker af kop og hun synker det. Jeg tilbyder vand ved hvert måltid - dog ikke altid kl. 9.
Vi har også overvejet, om vi skal prøve at putte hende i barnevognen om aftenen, da det jo fungerer om dagen ?
Når jeg står op om morgenen vågner hun blot få minutter efter. Det er som om, at hun ikke kan sove om natten uden at have hudkontakt. Går jeg ud og tisser må min mand holde en hånd på hende imens. Det er nok, at hun blot har sine fødder et sted på mig.
Det undrer mig, at det har været sådan her i ca. 2 måneder, men da vi var på ferie i en uge i slutningen af august, der var det langt bedre. Jeg tænker derfor også, om hendes refluks forværres af andre fødevarer end mælk. Da vi var på ferie fik hun kun færdiggrød og majsgrød fra Semper, men nu får hun det vi spiser bare most / blended mv. jeg kan bare slet ikke gennemskue, hvad det kunne være. Hun har refluks, men hun gylper minimalt og altså kun, når hun er forstoppet.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker gerne med at forslag til et lidt længere/bedre putteritual, uden at hun behøver at komme i bad hver dag, da storesøster så også vil bade og IKKE vil op ad badekarret igen.
Hun bliver 8 måneder om et par dage og korrigeret knap 7 måneder
Med venlig hilsen
En mor