Svar: Søvnen igen
11. oktober 2021
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillesøster :)
Det lyder umiddelbart som om, at hun er kommet i separationsfasen, hvilket passer med hendes alder, og det er helt naturligt, at hun i denne fase kan søge ekstra behov for tryghed og nærhed. Det er vigtigt for hende både at kunne se dig og mærke dig netop nu. Derudover fortæller du, at hun tumler rigtig meget rundt - hun lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage, kommer om på maven, sætter sig op osv. og hun har om natten brug for hjælp til stillingskift og brug for en beroligende hånd - det hører alt sammen alderen til, og det gode er, at hun gradvist vokser fra det...
Det er dog vigtigt, at I forsøger at holde fast i de gode vaner, som I allerede har fået skabt. For netop i denne periode (som ofte mærkes rigtigt i 8-10 måneders alderen) vil hun godt kunne øge behovet for brystet, behovet for at være i favn, blive vugget osv. og det er naturligvis vigtigt, at I giver hende den tryghed og nærhed, som hun viser behov for, men det er samtidig vigtigt, at hun ikke sætter mælkeindtaget unødigt op, for så er der ikke plads til rigtig mad i maven. Og det er vigtigt, at I ikke får indført nogle vaner med at skulle vugge, hoppe med hende, gå rundt med hende osv. når hun skal sove - for det kan være rigtig svære vaner at komme væk fra igen. Prøv derfor at holde fast i, at hun stadig puttes i barnevogn eller i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Så hun så vidt muligt ikke falder i søvn med brystet i munden...
Når det er sagt, så kan det dog nogle gange være en god idé, at du om aftenen vælger at lægge dig med hende og ammer hende i din seng. Det kan være en god idé netop at ligge ned, fordi hun på den måde lærer at falde i søvn liggende stille. Hun bør her stadig slippe brystet, før hun sover helt og det vil være super godt, hvis du kan nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du skal naturligvis ikke sig, at det er sikkerhedsmæssigt i orden at hun ligger der - og du kan med fordel koble hendes seng til din seng, så hun stadig sover i egen seng, men så du kan nå hende, kan lægge en beroligende hånd over på hende osv. så hun stadig kan mærke dig og har dig tæt på, men uden at du behøver stå op og uden at hun behøver blive vugget osv. i dine arme.
Du har naturligvis ret i, at hendes væskeindtag skal dækkes om dagen, så hun ikke behøver søge brystet på grund af manglede væske. Derfor er det vigtigt, at du giver hende vand af kop til alle måltider og også meget gerne giver hende vand som tørstslukker imellem måltiderne. Hun må meget gerne have en kop, en drikkedunk eller måske en sugerørskop, hvis hun kan finde ud af dette stående så hun kan se den og altid kan få en tår vand, hvis hun virker tørstig. Den må meget gerne være med i barnevognen, når I triller tur, så hun også har vand med sig der. Ligesom den kan stå på gulvet, hvor hun også kan se den og søge den. Du behøver umiddelbart ikke være urolig for, at vandet tager pladsen op for mælk og mad. Hun skal ved siden af jo stadig ammes og også tilbydes mange måltider hele dagen igennem.
Det kan være en overvejelse værd, om I skal indføre en godnatgrød om aftenen. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, så hun bliver fyldt lidt ekstra op til natten. Det kan også bare være en moset banan, som gives sammen med lidt vand eller mme før hun puttes. Derefter skal hun have børstet tænder (hvis hun har fået tænder), og så skal hun stadig ammes og puttes til natten.
Jeg synes bestemt, at du bør bibeholde amningen før putning, da det fungerer rigtig godt med amning, og da hun og du begge nyder amningen, og den nærhed det giver jer. Jeg ser dog ikke noget problem i, at far forsøger med en drømmeflaske sen aften, hvis I tænker, at det kan have god effekt på nætterne. Modermælkserstatning kan mætte mere end modermælk, og samtidig kan det være en måde at få far lidt mere på banen, så du ikke er på hele tiden. Flasken er ikke nødvendig ud fra et ernæringsmæssigt spørgsmål, og hun får fint sit behov for mælk dækket via dig, men det kan godt være et forsøg værd i forhold til natlig uro, brystsøgning - og far på banen :)
Da du stadig ammer en del, jeres datter har den alder hun har, og amningen er så veletableret som den er, så tænker jeg ikke, at en enkelt flaske vil nedsætte din produktion så meget, at det vil ødelægge din amning. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet, og korrigeret til 7 måneder, kan det godt være, at jeres datter stadig vil have brug for 4 amninger (mælkemåltider), hvilket er helt okay - men det får hun jo også lige nu, hvis hun f.eks. ammer hende før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften eller tidlig morgen. Og får hun tilmed også en drømmeflaske sen aften omkring kl 23, så er hendes behov for mælk dækket rigtig godt ind, måske vil hun faktisk få lidt for meget mælk, så hvis hun selv begynder at afvise en af amningerne f.eks. før formiddagsluren eller tidlig morgen, så vil det være rigtig fint.
Når jeg anbefaler, at man fjerner amningerne midt nat først, så er det fordi alle har glæde af, at hun lærer at sove igennem om natten. Når jeg anbefaler, at man derefter fjerner amningerne formiddag og eftermiddag, så er det fordi man i stedet her kan tilbyde mellemmåltider og vand af kop, og på den måde vil der skabes god plads til rigtig mad i maven, som naturligt skal tage mere og mere over i takt med at mælkeindtaget nedsættes. Det vil sige, at de 4 amninger, som ofte gives i 7 måneders alderen vil ligge godt placeret, hvis de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og hos jer kan man naturligvis godt overveje, at give en drømmeflaske sen aften i stedet for at amme - især hvis du vælger at bibeholde amningen før formiddagsluren lidt endnu.
I kan godt prøve at putte hende i barnevognen om aftenen og så flytte hende sen aften - hvor du så enten kan amme hende, eller far kan give en drømmeflaske. Derefter kan hun så sove i egen seng, så natten starter i egen seng, når I også selv går i seng :)
Refluks bliver normalt bedre af, at barnet starter på fastere føde. Jo mere rigtig mad hun spiser, jo tungere det ligger i maven, jo mindre tilbageløb vil der være. Så længe hun kun lever af mælk, vil tendens til tilbageløb være større. Derfor burde det blive gradvist bedre nu. Du kan dog godt have ret i, at visse fødevarer måske generer mere end andre, hvis hun har tendens til refluks, og du kan derfor godt overveje, om du skal prøve at give hende lidt "syrenetraliserende" mad, før hun f.eks. skal sove. Det kunne f.eks. være banan eller det kunne være en tvebak, som hun får lov til at sidde og sutte, gumle og gnaske sig igennem.
Og så skal du naturligvis hjælpe hendes mave igang, så hun ikke er forstoppet. Hvis hun har tenens til forstoppelse, så vil det både kunne påvirke hendes appetit og lyst til mad, det vil også kunne gøre, at hun søger brystet unødigt meget - hvilket så igen vil gøre, at lysten til rigtig mad nedsættes. Ligesom du også nævner, at hendes refluks er værre, hvis hun er forstoppet. Det kan være en god idé at give hende lidt laktulose i en periode. Det virker ved at gøre afføringen blød, så hun lettere kan komme af med det og på den måde holde maven igang :)
Jeg håber, at jeg er kommet nogenlunde omkring dine spørgsmål, og at du hermed er hjulpet videre igen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske