Svar: Opfølgning barnevogn
14. marts 2026
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev:)
Det lyder, som en meget fin måde og som et skridt i den rigtige retning - for det lyder for mig som om, at soveposen lige nu er det, jeres lille dreng vænnes til :)
Soveposen er jeres signal til, at "nu skal du sove". Den er en rigtig god søvnassociation, og hvis den bruges hver gang, jeres dreng puttes ude, så vil han stille og roligt begynde at forbinde den med at skulle koble fra og finde ro. At starte med at vænne ham til soveposen, lyder derfor som en god idé.
Mange børn protesterer i 4 måneders alderen mod søvnen. De har rigtig svært ved overgangen mellem bryst/favn og barnevogn. Og det er helt normalt, at barnet bliver ked af det, har brug for at blive taget op igen - og ender med at falde i søvn i armene først. Det betyder ikke, at barnevognen ikke vil komme til at fungere, tværtimod. Lige nu så forsøger du faktisk en rutine med amning, sovepose, forsøg i barnevogn, beroligelse, måske bryst igen, vugges i søvn og puttes tilbage i barnevognen.
På den måde lærer din dreng at sove i barnevognen - også selvom han ikke er vågen, når han lægges der. Når din dreng sover, så bevæger han sig mellem forskellige stadier af søvn, og når en søvncyklus slutter, så vil han ofte bevæge sig lidt, åbne øjnene ganske kort og registrere sine omgivelser. Han vil derfor her godt kunne opdage "jeg ligger i min barnevogn", vil føle sig tryg og tilpas og glide videre ind i søvnen. Så selvom han lige nu ikke falder i søvn i sin barnevogn, så registrerer han sandsynligvis, at han ligger i den.
Når han vågner efter en god lur, så vågner han også i sin barnevogn. På den måde lærer han, at barnevognen også er et sted, hvor han kan sove - og det vil alt sammen hjælpe med til at gøre, at han på sigt lettere vil kunne puttes direkte i sin barnevogn.
Lige nu tænker jeg, at det er en god idé at øve det ved én lur dagligt. Du kan dog godt forsøge, om det vil være lettere ved en af de andre lure. Nogle gange fungerer det bedst ved formiddagsluren, andre gange ved middagsluren - prøv dig lidt frem. Den første eller anden lur er ofte bedst til at øve barnevogn...
Hvis du oplever, at det faktisk begynder at gå godt, så er der ikke noget i vejen for, at du forsøger med to lure i barnevognen dagligt. Men virker din dreng overtræt, bliver han frustreret og svær at putte resten af dagen, så hold jer til en "øvelseslur" dagligt. Det er vigtigt, at han får sin søvn, og det er helt okay, hvis de andre lure er "nemme" og forbindes med noget mere trygt og rart. Det er vigtigere, at han sover godt, end at I træner barnevogn hele dagen:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske