Svar: Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning
6. marts 2026
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer.
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille datter, så er der rigtig mange gode ting, som falder mig i øjnene. Hun tager for det første fint på i vægt, hun har fine tisse- og afføringsbleer, hun kan sove lange stræk om natten, og så beskriver I også en pige, der har en rigtig god kontakt, som generelt er smilende og glad. Det er alt sammen super godt!
Derudover fortæller du, at flere fagpersoner har set på hende, og at I også følges af en børnelæge i forhold til hendes refluks og mavekneb. Denne læge har sagt, at I ikke skal bekymre jer for meget, hvilket jeg naturligvis godt kan forstå er svært, når I oplever en pige, som de sidste uger har grædt mere og været mere urolig i løbet af dagen, og som også er begyndt at sove meget kortvarigt.
Du har helt ret i, at de korte lure er normale og hører alderen til. Når hun vågner efter kort tid, så er det højst sandsynligt, fordi hun der skifter søvnstadie, og det er svær for hende. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner hun op. Lige når hun vågner, så er hun egentlig okay, men hun bliver hurtigt træt og ked af det - netop fordi luren er så kort, som den er.
Når det hjælper at sove på dig/mor, så er det fordi din ro, din krop, dit nervesystem hjælper hende med at regulere. Når hun ligger hos dig, så kan hun mærke din varme, dit hjerteslag, bevægelsen, når du trækker vejret - alt sammen noget hun kender fra tiden i livmoderen. Og hun kan også dufte dig, og fornemme og bruge dit bryst og sutte, hvilket udskiller oxytocin - kærlighedshormonet - som hjælper hende til ro.
Det er også helt normalt, at hun er ekstra urolig om aftenen. Det skyldes både, at hun er fyldt op med indtryk og stimuli fra hele dagen, hun bliver overtræt, fordi hun sover så kortvarigt dagen igennem, og det bliver sværere for hende at regulere sig ned. Derfor søger hun naturligt også brystet ekstra meget, kan virke næsten "hysterisk" og afviser far. Hun vil kun ligge hos mor og mærke dig - men selv der, er det meget svært for hende.
Du gør faktisk alt det rigtige allerede. Det er super godt, at du forsøger at holde hendes vågenperiode på max 1-1.5 time, at du går væk fra lys, lyd og aktiviteter om aftenen og går på værelset med hende, lægger/sætter dig med hende i mørke, så du på den måde forsøger at skærme hende. Det er så godt, for du reagerer jo netop på hendes behov, og du læser hende rigtig fint.
Jeg tænker, at det kan være med til at gøre en forskel hos jer, hvis I kan få hende til at sove lidt længere lure. Alle lure kan sandsynligvis ikke lykkes, men hvis 1-2 lure dagligt kunne være længere, så vil det være godt. Det kan f.eks. gøres ved at lade hende sove i bæresele, lade hende sove med brystet i munden i dobbeltsengen eller f.eks. gå en tur med hende, hvor hun er dejligt puttet i sin barnevogn. Det er her vigtigt, at turen er så lang, at I passerer det tidspunkt, hvor hun normalt har tendens til at vågne op. Og det kan være en idé med en putteklud, der dufter af mor, en beroligende hånd på brystkassen, og at barnevognen holdes i bevægelse. Alt sammen helt okay, hvis det får hende til at sove mere sammenhængende. Det er ikke en dårlig vane i denne alder:)
I skal også være opmærksomme på, at hvis hun kun sover en lur på 30 minutter, så vil hendes vågenperiode efterfølgende sandsynligvis skulle være kortere. Nogle gange måske kun 45-60 minutter - det kan være nødvendigt at putte hende tidligere, også selvom hun umiddelbart virker frisk. Simpelthen for at sikre, at hun ikke når at blive overtræt og får sværere ved at sove sammenhængende ved næste lur.
Med hensyn til hendes refluks, så er det rigtig godt, at I følges af børnelægen her. Når hun bliver betragtet som en "happy spitter", så er det netop, fordi hun som udgangspunkt virker glad og tilfreds, tager fint på, har våde bleer osv. selvom hun gylper meget. Hun får altså den mængde næring, som hun har behov for - selvom hun gylper meget mælk op.
Du spørger, om du skal afkorte hendes amninger - og nej, det mener jeg faktisk ikke, at du skal. Du fortæller, at hun ofte ammer 10-20 minutter, og det synes jeg lyder super fint. Hvis du afbryder amningen tidligere, så kan du risikere, at hun bliver utilfreds og sulten igen kort efter, det vil ofte også give mere uro - og faktisk kan de meget hyppige amninger gøre, at hun vil sluge mere luft og spise mere uroligt, så hun faktisk får mere mavekneb.
Derudover har du fuldstændig ret i, at mælken bliver gravist mere fed i løbet af amningen, og fedt vil give mere mæthed og ro og ligge tungere i maven - så mælken forhåbentlig lettere bliver dernede.
Jeg tænker derfor, at du skal lade hende spise færdig ved brystet. Det er meget bedre for jer, at hun spiser roligt og får den mælk, som hun viser behov for - og en amning på 10-20 minutter lyder så fint.
Med hensyn til at holde hende oprejst, så vil det have en effekt på hendes refluks. Du kan med fordel amme hende i tvillingestilling, hvor hun sidder lidt mere op, eller du kan bruge den tilbagelænede ammestilling, hvor hun ligger mave mod mave med dig. Og når hun er færdig med at spise, vil det ofte hjælpe at blive holdt oprejst hos dig (eller far) i 10-15 minutter. MEN, hvis hun sover dybt og har bøvset af, så må du gerne lægge hende fra dig før. Der er også børn, som bliver frustrerede af at blive holdt oprejst for længe, og så skal du også blot lægge hende fra dig tidligere.
Det er derfor helt okay, at du er lidt fleksibel i forhold til, hvordan du gør fra gang til gang. Du må forsøge dig lidt frem og finde ud af, hvad der hjælper hende bedst netop på det tidspunkt. Du skal altså ikke blive siddende med hende som en fast regel, hvis hun bare sover. Og i de situationer, hvor hun hverken vil ligge eller være oprejst, må du forøge at have hende mave mod mave, så du sidder halvt tilbagelænet med hende, så du også selv kan hvile lidt, selvom du har hende liggende hos dig. Børn med refluks falder ofte til ro, når de ligger mave mod mave:)
Jeg kan godt forstå, at du bliver forskrækket, når hun gylper så meget, at det lyder som om, at hun er ved at blive kvalt. Det er voldsomt ubehageligt for jer begge/alle tre! Prøv at vende hende lidt på siden, så evt. overskydende mælk kan komme ud. Hold hende også oprejst og giv hende tid til at hoste, så hendes luftveje igen bliver frie.
Når refluks ofte bliver værre i takt med, at dagen skrider frem, og det ofte er værst om aftenen, så er det fordi, hun her er mere træt og nervesystemet lidt mere følsomt. Samtidig har maven arbejdet hele dagen. Jeg tænker som sagt ikke, at det er nogen idé at afkorte amningerne om dagen, for en roligere amning er langt bedre, for så sluger hun mindre luft. Derudover kan du overveje, om hun vil have glæde af en bøvsepause i løbet af en amning. Hvis hun kan komme af med lidt luft undervejs i amningen, så vil der være mindre tryk i maven - det er ikke sikkert, at hun kan finde ud af dette. Nogle børn har behov for at spise færdig, før de kan bøvse, men for andre børn har det faktisk en vis effekt. Hvis hun alligevel slipper og hopper af og op, kan en pause måske lægges ind.
Med hensyn til mavekneb, så er det ikke rart at se på, når jeres datter presser meget, bliver rød i hovedet eller græder og virker som om, at det gør ondt. Hun har sandsynligvis lidt svært ved at koordinere sine bevægelser. For at få afføring ud, skal hun nemlig både kunne presse med mavemusklerne og også slappe af i endetarmen, og det er svært, når man kun er 10 uger gammel. Hun gør det modsatte - hun presser, imens hun spænder, og det gør, at det kan se smertefuldt ud, men når afføringen kommer, så er den helt normal:)
Du har en rigtig god pointe i, at hvis jeres datter hopper for meget af og på brystet, så vil hun kunne sluge mere luft, og det samme, hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, så hun får en del mælk ad gangen. Meget luft i maven kan gøre hende mere urolig, hun kan spænde mere i kroppen og presse mere - men det behøver ikke ændre på selve afføringen.
Du har også ret i, at hendes høje gane godt kan påvirke hendes evne til at holde vakuum og derfor gøre, at hun lettere hopper af og på brystet. Men det lyder som om, at hun kompenserer rigtig godt - netop fordi hun tager fint på og ammer effektivt. Du beskriver i hvert fald, at du ikke har smerter, så i praksis vil man sige, at amningen fungerer - selvom hun sluger luft og måske skal arbejde lidt hårdere ved brystet.
Det, du kan gøre, er at hjælpe din datter med at bruge ammestillinger, hvor hun har bedst muligt vakuum. Det betyder, at hun f.eks. skal have så meget af brystet i munden og ikke kun brystvorten, og at hun f.eks. ammes bedst i tvillinge- eller tilbagelænet ammestilling. I takt med at hun bliver ældre og fysisk større, så bliver hendes mund også større, hendes tungemotorik styrkes, og derfor bliver hende vakuum også gradvist bedre. Så nogle af de udfordringer, som I oplever lige nu, tænker jeg godt kan blive naturligt mindre i takt med at lillepigen vokser.
Forhåbentlig kan det give lidt ro at vide, at tiden arbejder for jer, selvom jeg godt forstår, at det også kan give frustration. Du fortæller jo, at du bliver frustreret, når børnelægen siger til jer, at du skal have tålmodighed. Men der er faktisk lidt om det:) Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter, og den alder hun har. Nu og i løbet af de næste 1-2 måneder vil hendes sanser blive skarpere, hun vil begynde at kunne se længere, vil registrere flere ting og få flere indtryk, hendes vågenperioder vil blive mere aktive osv.
Det er desværre alt sammen med til at give mere gråd, ekstra uro ved brystet, kortere lure og et øget suttebehov. Det hjælper naturligvis ikke at høre dette, men når du spørger, om der er tale om en fase, så ja, det er der faktisk. Ud over de udfordringer, som jeres datter har med høj gane, refluks, mavekneb osv. så er der tale om en udviklingsfase, som I skal igennem. Og det der ofte hjælper er at arbejde på 1-2 længere lure i løbet af dagen, give hende kortere vågenperioder, når hun sover meget korte lure og også acceptere ekstra behov for bryst og kropskontakt i en periode.
Det er som sagt naturligt, at jeres datter søger mor ekstra meget i denne periode - men det er vigtigt at far stadig bruges. Ofte vil far have lettest ved at tage over, når jeres datter vågner fra en lur eller lige efter en amning. Det kan være sværere, hvis hun allerede er "helt oppe i gear".
Nogle gange kan det også hjælpe, at far sætter hende i en bæresele og går en tur med hende. Hvis hun er meget brystsøgende, når hun ligger hos dig, kan det at sidde i bæreselen hos far også nogle gange hjælpe. Han giver samme nærhed og tætte fysiske kontakt, hun sidder oprejst og bliver vugget lidt, når han går - men han dufter ikke af mælk, hvilket kan gøre, at hun så bedre kan slappe af. Måske kan I planlægge, at far står for én eller flere lure - f.eks. også en lidt længere barnevognstur, hvor du kan lave noget andet og koble lidt fra.
Det er ikke, fordi far skal erstatte dig, men det er for at skabe lidt pauser fra mor og hjælpe jeres datter med at blive reguleret. Far er naturligt også en tryg base, og han elsker sin lille pige højt.
Nogle gange kan en rytme være, at du ammer, og herefter tager far over og hjælper lillepigen med at bøvse af. Herefter går han lidt rundt med hende, og du kan tage over igen, hvis hun virker mere sulten. Ellers kan I putte hende, og så kan far f.eks. gå en tur med hende i bæreselen eller i barnevognen.
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske