Svar: Hvornår kan man få udvikling vurderet og hvad sker der?
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Når jeg ser tilbage på dine tidligere breve, så har du altid været bekymret for din dreng. Du har altid haft en fornemmelse af, at noget ikke var helt, som det skulle være, og jeg synes, det er rigtig vigtigt at tage denne bekymring alvorligt.
Det er vuggestuen, som du i første omgang skal tale med. Du skal bede lederen af institutionen om et møde, hvor du fortæller om din bekymring, og hvor de også kan fortælle, hvad de tænker, når de oplever ham i hverdagen.
Du nævner, at du selv og pædagogerne kan se en enorm fremgang i løbet af de få måneder, hvor han her været i institutionen. Han udvikler sig rigtig meget og virker i følge personalet som en helt anden dreng. Hans øjenkontakt er blevet langt bedre, han er begyndt at reagere på sit navn, han er begyndt at genfortælle historier f.eks. bukkebruse og indgår i dialog med dig, hvor han beder dig vælge dyr. Han sætter også ord på ting, I møder, hvordan vejret er osv., og han har nu råbt MOR, da du hentede ham, hvilket du aldrig har oplevet før. Det er sket en stor forskel fra tidligere og til nu, og det i løbet af ca. 3 måneder.
Det kan godt være årsagen til, at pædagogerne siger, at de lige vil se tiden lidt an og gerne vil vente med at gøre noget, til han nærmer sig 3 års alderen. Men det tænker jeg, at du er nødt til at tale med dem om, og det vil være rigtig godt, hvis I kan have en snak om de ting, du oplever, og hvad de tænker om det, ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan tale om, hvordan du kan støtte ham hjemme, og hvordan de kan støtte ham i institutionen.
Så første skridt på vejen er altså at tale med institutionen, bede om at få et møde med lederen og den pædagog, som kender din dreng bedst og drøfte med dem, hvordan I alle kan støtte ham bedst muligt.
Hvordan det videre forløb så er, afhænger helt af situationen, og hvad pædagogerne oplever i forhold til din søde dreng. Måske vil personalet i institutionen bede om hjælp til at få ham vurderet. Der er tilknyttet en børnepsykolog til institutionen, og i nogle kommuner er der også et tværfagligt kompetencecenter, hvor både personale og forældre har mulighed for at søge støtte og rådgivning.
Nogle gange vælger man at lave det, der kaldes en pædagogisk konsultativ indsats. Her vil man se på, hvordan man pædagogisk kan støtte et barn eller en gruppe af børn, der ikke ...
... trives eller ikke udvikler sig, som man gerne forventer. Her tilknyttes en konsultativ pædagog, som i fællesskab med institutionens leder og pædagogerne reflekterer over og kommer med forskellige handlemuligheder, der kan hjælpe med at inkludere din dreng i fællesskaberne i institutionen.
Det kan også være, at man skønner, at han vil have brug for ekstra støtte i vuggestuen eller børnehaven, at der skal kobles en pædagog særligt på ham nogle timer om ugen. Det kan være, hvis man f.eks. skønner, at han har brug for kontinuerlig guidning i at begå sig i fællesskabet, og derfor har brug for støtte i at tage kontakt til andre børn, øve sociale færdigheder og netop øve at lege med andre børn og på den måde blive hjulpet videre. Det kan også være, at han måske har brug for hjælp til at få nogle pauser i løbet af dagen. Det er ofte institutionslederen, der sammen med PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og forældre beslutter, om barnet skal tilbydes ekstra støtte og som også søger om dette.
Hvis det skønnes, at der er behov for mere omfattende støtte, så skal man tage stilling til, hvilken form for støtte, og om der er behov for yderligere udredning. I kommunens PPR afdeling har pædagoger og også forældre mulighed for at søge støtte. Man kan blandt andet vælge at lave en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) af barnet. Her er formålet at vurdere din drengs kompetencer med henblik på at støtte både ham, daginstitutionen og dig, så man kan tilrettelægge dagligdagen, så hans eventuelle behov tilgodeses bedst muligt.
I PPR sidder børnepsykologer, audiologopæder, fysioterapeuter.. og i kommunen sidder også sundhedsplejersker og socialrådgivere - og man kan godt vælge at holde et tværfagligt møde, så flere fagpersoner kan komme med deres vurdering af, hvad der er din drengs behov, og hvordan han kan blive hjulpet bedst. Altid i samarbejde med forældrene.
Nogle gange vil man finde grund til yderligere udredning, og så vil man henvise din dreng videre.
Så - hvad der sker, afhænger altså meget af, hvad institutionen og du får talt om, og hvad tiden bringer.. og jeg kan derfor ikke give dig et entydigt svar. Jeg vil dog lige sige, at I kommunen, hvor du bor, er der åben anonym rådgivning til forældre, der er bekymret for deres barns udvikling og trivsel - og du kan derfor altid kontakte dem.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, stort kram herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gråd går lige i hjertet – og helt ind i nervesystemet
Alle forældre kender det. Den hjerteskærende babygråd, der ikke bare larmer i ørene, men også føles fysisk i hele kroppen. Gråd er babyers eneste måde at kommunikere på, og et par timers gråd om dagen er helt normalt. Men det gør det ikke nemmere at stå i. Især ikke, når man har prøvet alt – ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Mit barn er 18 mdr. hun kigger på andre børn og observerer på...
14. juli 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Kære Helen Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
Viden om børn:
Bad, de første gange
Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.
Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:
- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.
- Det er en god idé at tilbyde barnet...
Omega-3 og amning
Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.
Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.
Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.
Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.
Tak fordi du har skrevet den!
Hilsen de glade forældre