Pædagogik i dagplejen
12. maj 2023
Læs omtalen af "Pædagogik i dagplejen" under annoncen ...
Bogen "Pædagogik i dagplejen" er en grundbog til dig, der er dagplejer eller dagplejepædagog, og som gerne vil være med til at gøre en forskel for alle børn i dagpleje.
En dagplejer til en lille børnegruppe i en hjemlig ramme skaber gode betingelser for trygge og udviklende relationer - men rammen gør det ikke alene. Det handler også om, hvilken pædagogik du møder børnene med - det er pædagogikken, der gør den største forskel for dagplejebørnene.
"Pædagogik i dagplejen" giver dig forudsætningerne for at gøre en positiv forskel. Bogen er inddelt i fem dele, der hver især fokuserer på en central dimension i arbejdet som dagplejer:
1. Dagplejen som pædagogisk ramme - at være dagplejer, og hvad den pædagogiske ramme, som dagplejen er, betyder for pædagogikken. Herunder f.eks. hvorfor dagpleje er noget særligt, hvad der kendetegner den gode dagplejer, og hvordan du kan bruge dagplejepædagogen.
2. Dagplejerens samspil med børnene - børnesyn, og hvordan dette påvirker din evne til at mentalisere og se børnenes perspektiv. Her kan du f.eks. læse om børns tilknytningsmønstre, og du kan også læse om regulering af børns adfærd.
3. Børns trivsel, læring, udvikling og dannelse - viden om børns kognitive, følelsesmæssig, motoriske og sociale udvikling. F.eks. hvordan børn kommunikerer, og hvordan børn generelt udvikler sig, og hvordan du skaber et godt læringsmiljø for det lille barn.
4. Børn i udsatte positioner - den forskel du kan gøre for trivslen og udviklingen hos børn i din dagpleje. Her kan du f.eks. læse om tegn på udsathed, omsorgssvigt, samtaler med børnene og forældrevejledning.
5. Samarbejde - hvordan styrkes samarbejdet med forældre og andre fagpersoner. F.eks. magtbalance, tillid og forældresamtaler, inddragelse af forældre, håndtering af uenighed og udbytte af tværprofessionelt samarbejde.
Bogen er skrevet, så den giver både viden, inspiration og konkret handlemuligheder, og vil kunne danne afsæt for faglige samtaler og diskussioner - både med dagplejepædagogen og i dagplejegruppen. Det er en oplagt bog at læse for alle, der arbejder med eller interesserer sig for børn, der har deres hverdag i dagpleje.
Om forfatteren
Birgit Stechmann er cand.polit og chefkonsulent ved fagforbundet FOA, hvor hun siden 2001 har arbejdet med farlig udvikling og politisk interessevaretagelse af dagplejen. Hun var medlem af Børne- og Undervisningsministeriets mastergruppe under udarbejdelsens af Den styrkede pædagogiske læreplan, og siden 2016 har hun været FOA´s repræsentant i Rådet for Børns Læring.
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen,
Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.
Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)
Kærlig hilsen
Christine, mor til to