Annonce

Annonce

Skolestart - ny undersøgelse fra Børns Vilkår


12. august 2021


I disse dage vender skoleelever igen tilbage til klassevae​relserne. Mange har glædet sig til at gense kammerater og lærere, men nogle børn deler ikke begejstringen for at skulle tilbage.



Corona-situationen har gjort, at mange børn har haft det svært. Børns Vilkår har sammen med Egmont Fonden lavet en undersøgelse, som viser, at mange børn havde det svært efter genåbningen i maj og juni. Undersøgelsens resultater kan være et pejlemærke for, at visse børn også kan opleve skolestart efter en lang sommerferie som svær og udfordrende, og der kan være brug for en målrettet trivselsindsats. 



Fokus på trivsel og venskaber



Ifølge Børns Vilkår, så er det vigtigt, at forældre og lærere fokuserer på trivsel og fællesskaber, når skolen igen åbner op. Mange børn oplevede nedlukningen af skolerne i starten af året som ensom, og de har via et spørgeskema givet udtryk for, at det var svært at vende tilbage til skolen igen.



Mange børn fortæller, at de har haft svært ved at navigere i overgangen på grund af ændrede rutiner og en strammere struktur. De er også bekymrede for venskaber og sociale relationer, og mange føler det overvældende igen at skulle være sammen med kammerater og lærere flere timer om dagen. Mange fortæller, at det trætter dem, at de skal genetablere deres sociale relationer.



En række børn har følt sig usikre på venskaber og på deres placering i børnefællesskabet. For nogle børn fylder det rigtig meget, hvad de andre i klassen tænker om dem, efter at de har været væk fra hinanden i lang tid. Det kan give utryghed ikke at vide, om vennerne stadig gider én. 



Tal fra undersøgelsen



- 18% af eleverne i 4.-7. klasse har haft det svært eller meget svært ved at vende tilbage til den fysiske undervisning efter nedlukning. 



- Særligt piger i 7. klasse, har oplevet det svært at vende tilbage.



- 6 ud af 10 elever angiver, at de har en eller flere bekymringer, og en stor del af bekymringerne handler om skolen. Mens elever i 7. klasse er særligt bekymrede for deres faglige niveau, så er børn i 4. klasse særligt bekymret for, hvorvidt de stadig har gode venner, og om de bliver mobbet. 



- 28% af pigerne i 7. klasse har følt sig usikre på, om de stadig havde gode venner under nedlukningen. 21% af eleverne i 7. klasse oplever, at klassens sammenhold er blevet dårligere under nedlukningen.



- Undersøgelsen peger på lærerne som vigtige for at sikre den gode tilbagevenden og trivsel hos eleverne. 3 ud af 4 elever i 7. klasse har oplevet, at deres lærere har sørget for, at alle havde det godt i klassen. 9% mener ikke, at deres lærere i tilstrækkelig høj grad har hjulpet til med, at klassefællesskabet blev genetableret. 



- Undersøgelsen viser også, at der er en sammenhæng mellem lærernes trivselsindsats og elevernes glæde ved skolen og deres kammerater.



- Børn, der oplever ensomhed eller symptomer på mistrivesl, er en særligt udsat gruppe. Disse børn har fundet det ekstra svært at vende tilbage efter nedlukningen.



Tegn på mistrivsel



Mistrivsel er blevet målt på baggrund af otte symptomer, som barnet skal have oplevet mindst en gang om ugen. Eleverne har fået følgende svarmuligheder: "næsten hver dag", "mere end en gang om ugen", "næsten hver uge", "næsten hver måned" og ...


Annonce

... "sjældent eller aldrig". 



De otte mistrivselsindikatorer i undersøgelsen:



Fysiske symtomer



- Hovedpine



- Mavepine



- Ondt i ryggen



- Svimmel



Psykiske symtomer



- Ked af det



- Irritabel/i dårligt humør



- Nervøs



- Svært ved at falde i søvn



Gode råd til forældre



Børns Vilkår har samlet en række råd til, hvordan du støtter op om dit barn, når det kommer tilbage til skolen efter sommerferien.



- Lyt til dit barns bekymring. Lyt og tal med dit barn om, hvordan dit barn har det. Lyt til og anerkend dit barns bekymring. Hvis dit barn er bange for, hvilke relationer det vender tilbage til i klassen - der kan f.eks. være konflikter som er eskaleret på sociale medier hen over sommeren - så hjælp dit barn med at løse eventuelle konflikter, og støt dit barn i at genfinde sociale relationer i klassen.



- Samarbejd med skolen, hvis dit barn er bekymret. Tal med dit barns lærere om, hvad der er en god opstart for dit barn. Måske har dit barn brug for, at der bliver lavet særaftaler - det kunne f.eks. være, at dit barn har brug for at kunne ringe til dig. Inddrag dit barn i snakken om, hvad der fungerer for ham eller hende. Husk at særaftaler ikke skal blive permanente.



- Skriv evt. en besked til dit barns lærer, hvis der er sket noget særligt for dit barn hen over sommerferien, som skolen bør vide. Skriv gerne beskeden sammen med dit barn.



- Hvis dit barn oplever forventnings- og læringspres og bekymrer sig for, hvorvidt han eller hun er bagud i skolen, så fortæl dit barn, at lærerene sørger for, at barnet lander godt fagligt igen. Fjern på den måde presset fra dit barn.



- Tag ansvar for klassefællesskabet. Det er vigtigt ikke kun at være opmærksom på eget barn, men at du som forælder også er opmærksom på, at alle børn i klassen skal blive en del af fælleskabet igen. Det er derfor en god idé at opfordre til at være sammen med klassekammerater. Hvis et barn har svært ved at komme tilbage i skolen, så kan en klassekammerat f.eks. følges med ham eller hende til skole. Undersøgelsen viser, at det er god støtte, når børn hjælper børn.



- Find en god hverdagsrutine. Det er vigtigt, at I forsøger at skabe en god rutine i hverdagen med regelmæssige sengetider, spisetider osv. Det er vigtigt, at du hjælper dit barn med at få en god nattesøvn, så barnet er veludhvilet, frisk og har overskud, når det møder ind om morgenen.



- Giv dit barn ro. Det er vigtigt at huske på, at dit barn er træt, når det kommer hjem fra skole. Dit barn bruger meget energi på at komme tilbage i skolen igen, og barnet har brug for tid og ro til at kunne rumme, hvad det oplever. Dit barn har ikke nødvendigvis ord at sætte på sine oplevelser, og det kan også være en god idé at begrænse sociale aktiviteter efter skoletid de første uger efter skolestart. 



Læs mere om "Børns Vilkårs gode råd til forældre" her.



Undersøgelsen "Børns oplevelser med at vende tilbage til skolen" kan ses her.



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Vent ikke til din baby har fået rød numse

- brug Olívy fra første bleskift

Hud der konstant udsættes for fugt, varme, friktion og syre fra urin og afføring, bliver nemt rød og irriteret. Det gør ondt på barnet, og kan påvirke den helt basale trivsel - herunder søvn og spisemønster. Med Olívy baby care – diaper change kan du ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!


Annonce