Annonce

Annonce

Supplerende kostråd for gravide og ammende


5. maj 2021


Er du gravid, eller får dit barn din egen mælk​ enten via bryst eller flaske, så vil det være en god idé at læse med her. Fødevarestyrelsen har netop udgivet supplerende kostråd, som guider dig til at spise sundt og klimavenligt. Rådene skal også gøre op med nogle af de mange myter, der findes for gravide og ammende.



BEHOV FOR EKSTRA NÆRINGSTOFFER



Når du er gravid og ammer (eller giver udmalket mælk via flaske), så har du brug for flere næringsstoffer. Disse skal du have fra sund mad og ikke fra søde og federe fødevarer.



Som gravid, har du brug for mere energi, flere vitaminer og mineraler, men det betyder ikke, at der er plads til flere kager. Faktisk har du som gravid mindre plads til kage, end når du ikke er gravid. Det er vigtigt, at du holder igen med slik, chokolade, kage, chips, is, kiks, sodavand og saftevand.



Følg de officielle kostråd om at spise planterigt, spise flere grøntsager og frugt, spise mindre kød, spise bælgfrugter og fisk, spise fuldkorn, bruge planteolier og magre mejereprodukter, spise mindre sødt, salt og fedt - og slukke tørsten i vand. 



BEHOV FOR EKSTRA KOSTTILSKUD



Når du planlægger at blive gravid



- Folsyre: 400 mikrogram dagilgt



Når du er gravid



- Folsyre: 400 mikrogram dagligt i de første 12 uger af graviditeten



- D-vitamin: 10 mikrogram dagligt gennem hele graviditeten



. Jern: 40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge



- Calcium: 500 mg dagilgt gennem hele graviditeten. Det kan undlades, hvis du spiser mellem 250-300 ml mælk/mælkeprodukt og 20 gram ost dagligt. Eller 350-400 ml mælk/mælkeprodukt dagligt, hvis du ikke spiser ost. 



Når du ammer (eller giver din egen mælk på flaske)



- Calcium: 500 mg dagligt mens du ammer. Det kan undlades, hvis du spiser 250-300 ml mælk/mælkeprodukt og 20 gram ost dagligt, eller spiser 350-400 ml mælk/mælkeprodukt dagligt, hvis du ikke spiser ost. 



Tag ikke andre kosttilskud end de ovenstående anbefalede, når du gerne vil være gravid, eller når du er gravid og ammer.



Vi kender ikke risikoen for fosterskader, når det gælder kosttilskud som feks. urter eller plantedele. Derfor anbefales det, at du ikke tager andre kosttilskud, end dem der anbefales af myndighederne.



Tag ikke fiskeolie efter 35. graviditetsuge, da det kan give blødningsrisiko under fødslen.



UNDGÅ ELLER HOLD IGEN MED DISSE FØDEVARER



Undgå alkohol



Du bør droppe alkohold, når du planlægger at blive gravid eller er gravid. Alkohol passerer gennem moderkagen over i barnet, og det ufødte barn er særlig sårbart overfor alkohols påvirkinger. 



Hold igen med kaffe og te



Drik højst 2 kopper kaffe om dagen, når du er gravid, og begræns også hvor meget kaffe du drikker, når du ammer (eller malker ud). Især kaffe, men også te, indeholder koffein, som i større mængder kan påvirke barnet. Begræns derfor også mængden af te, du drikker. 



Når du ammer (eller malker ud til dit barn), vil koffein blive udskilt i modermælken. Det kan påvirke dit barn, og koffein nedbrydes meget langsomt hos spædbørn. Hvis dit barn virker meget vågen og aktivt, sover kortvarigt eller har problemer med kolik og forstoppelse, kan det være tegn på koffeinpåvirkning, og du bør derfor skære ned på dit forbrug af f.eks. kaffe. 



Undgå energidrikke og hold igen med læskedrikke, som f.eks. cola



Undgå energidrikke og hold igen med drikke som indeholder koffein f.eks. cola. Koffein kan påvirke barnet, særligt når du er gravid, men også når du ammer.



Undgå ingefærshots



Undgå ingefærshots, når du gerne vil være gravid, eller når du er gravid. Du kan godt spise mad med mindre mængder ingefær. 



Hold igen med lakrids



Når du er gravid, bør du ikke spise mere end 50 gram lakrids om dagen. Lakrids indeholder et stof, som kan give ...


Annonce

... forhøjet blodtryk og væskeansamlinger.



Hold igen med - eller undgå visse typer fisk og fiskepålæg



Når du er gravid eller ammer, så er det vigtigt og godt for både dig og dit barn, at du spiser fisk. Du kan trygt spise de fleste fisk og typer fiskepålæg, som du køber i butikkerne. Det gælder også opdrætfisk, som f.eks. laks. Du kan også spise sushi fra butikker og restauranter i Danmark. Du bør generelt variere mellem forskellige typer af fisk og fiskepålæg. 



Der er dog visse typer fisk og fiskepålæg, som du skal holde igen med eller helt undgå, når du er gravid eller ammer:



- Spis højst 1 dåse tun om ugen og tjek indholdsdeklarationen - du skal undgå dåser med hvid tun eller albacore tun.



- Undgå østersø-laks. Disse har et særligt højt indhold af dioxin og PCB.



- Hold igen med røget fisk og spis kun røget og gravad fisk, når det er frisk. 



Undgå lever og levertran - og hold igen med leverpostej



Lever, levertran og paté kan indeholde store mængder retinol, som kan skade barnet.



Leverpostej indeholder mindre retinol, og det kan du derfor spise i mindre mængder. 



Spis kødpålæg, der er så frisk som muligt



Når du gerne vil være gravid eller er gravid, så er det vigtigt, at du spiser kødpålæg, der er så frisk som muligt. Det vil sige, at du bør spise det i god tid inden "sidste anvendelse" eller "bedst før" datoen, og aldrig spise det, når datoen er overskredet.



Husk også at når du har åbnet pakken, så har pålægget kortere holdbarhed. Tjek på pakken, hvor længe det kan holde sig efter åbning.



Anbefalingen er for at passe ekstra på madbakterien listeria, som kan smitte fosteret og være årsag til abort eller dødfødsel.



Undgå upasteuriseret mælk og bløde råmælksoste



Gravide bør undgå at spise og drikke upasteuriseret mælk og bløde råmælksoste, da disse kan indeholde listeria. Den gravide bliver sjældent smittet, men det kan være alvorligt for barnet.



Upasteuriseret mælk kan også indeholde parasitten Toxoplasma gondii, der kan give toxoplasmose, også kaldet haresyge. Det kan også skade dit barn. 



Undgå at spise råt eller ikke gennemstegt kød - og skyl altid frugt og grønt



Når du er gravid, så er det vigtigt, at det kød du spiser er gennemstegt. Råt eller ikke gennemstegt kød kan give smitte med Toxoplasma gondii, der er en parasit. Man spiser sig til smitten, og infektionen er livslang. Parasitten kan overføres til barnet, som kan få øjenskader og/eller hjerneskader som hydrocephalus.



Skyl også altid frugt og grøntsager grundigt i rent vand. Og sørg generelt for at have en god hånd- og køkkenhygiejne.



Pas på visse tangarter



Visse tangarter har et meget højt indhold af jod. Jod er et livsvigtigt mineraler, og mangel på jod i graviditeten og de første år af barnets liv kan skade barnets mentale udvikling. Det er dog vigtigt, at få den rigtig mængde jod via kosten, da både for meget og for lidt jod kan være problematisk. 



Nori-tang, som normalt anvendes til sushi, har et lavt indhold af jod og kan fint indgå i en varieret kost til dig, der er gravid eller ammer (eller malker ud). 



Undgå ginsenrod, hellig basilikum, lupinfrø, prikbladet perikon og almindeilg røllike



Du bør helt undgå at sipse ginsengrod, hellig basilikum, lupinfrø, prikbladet perikon og almindeilg røllike, når du planlægger graviditet, er gravid, eller når du ammer (eller malker ud). 



Der findes naturligt giftstoffer i disse krydderuer, rødder og frø, og de kan på forskellig vis skade dit barn.



Du kan læse mere om alle rådene på altomkost.dk



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!


Annonce