Annonce

Annonce

Børns behov for søvn 0 - 18 år


3. februar 2016


Det kan være svært helt at vide, hvor meget s&​oslash;vn dit barn har behov for. Derfor har jeg lavet et skema, der viser børns gennemsnitlige søvnbehov i forskellige aldre. At der er tale om gennemsnitlige tal betyder, at nogle børn naturligt sover lidt mindre og andre lidt mere, men det giver en rettesnor for, hvor meget søvn dit barn har behov for.



Søvnskema



Når du aflæser skemaet, vil du kunne se, hvor meget nattesøvnen ofte fylder og hvor meget dagssøvnen fylder. Nogle børn sover lidt mere om dagen og lidt kortere nattesøvn, andre børn sover en længere nattesøvn og sover lidt mindre om dagen - men som udgangspunkt passer skemaets angivne tider til de fleste børn.



Det er vigtigt, at børn får den mængde søvn, som de har behov for. Når barnet sover, så udskilles væksthormon, dagens oplevelser bliver bearbejdet og lagrer sig – deraf udtrykket ”du bliver klogere af at sove”. Barnet immunforsvar styrkes også, når ...


Annonce

... det sover, kroppens celler genopbygges, og et veludhvilet barn har lettere ved at bekæmpe infektioner.



Mange danske børn sover for lidt – også de større børn. Vi skal som forældre ikke kun være opmærksomme på de yngste børn søvn, men også de større børn. Teenagere har behov for en del søvn, og det anbefales, at de sover ca. 9 timer i døgnet. Hvis de ikke sover nok, så lærer de dårligt, deres tendens til overvægt stiger, deres udskillelse af væksthormon falder og deres humør svinger rigtig meget.



Undersøgelser viser også at teenagere ofte bevæger sig fra at være A-mennesker til at være B-mennsker i 14-17 års alderen. De vil derfor naturligt have behov for en rytme, hvor de ofte er vågne om aftenen og sover længe om morgenen. Det kan være svært at kombinere med en aktiv skoledag, hvor de ofte skal tidligt op og møde kl 08, men i weekenden kan de så måske godt få lov til at sove lidt længere om morgenen:)



Bedste ønsker om en fortsat god søvn!



Kærlig hilsen

Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder


Annonce