Annonce

Annonce

Farver kan forebygge kræsenhed


30. maj 2013

Nogle børn spiser efter farver. De føler tryghe​d ved en særlig farve og spiser så ”kun” mad i denne farve. Det er værd at være opmærksom på, for det kan man udnytte til noget positivt. Det handler denne artikel om.


Farver og servering


Når vi serverer mad, så har farverne stor betydning. Der er stor forskel på at få serveret en havregrød, som den er eller en havregrød med lidt frugtmos som topping. Det giver også forskel om den frugtmos de er på toppen af grøden er sveskemos, jordbærmos eller abrikosmos. 


Det samme gælder, når vi serverer rugbrød med leverpostej til frokost – det virker pludselig lidt mere indbydende, hvis der ved siden af den grå leverpostej ligger lidt tomat, ærter og majs. Farverne gør maden interessant og vi får mere lyst til at spise den – som regel. For nogle børn spiser efter farver. 


Hvid mad og brun mad


Det er ofte den hvide/lyse mad eller den brune/grå mad, som børn vælger at spise, hvor de mere farverige frugter og grøntsager vælges fra. Mange børn føler tryghed ved farverne og når de foretrækker mad i samme farve, så er det fordi det er genkendeligt og dermed trygt. 


Det betyder at det barn der spiser pasta, ofte også spiser ris, lyst brød, havregrød eller kartofler og det barn der spiser leverpostej, vil ofte også gerne spise øllebrød, rugbrød og frikadeller.  Simpelthen fordi barnet har nogle præferencer i forhold til om maden er lys eller brun. 


Introducer nye fødevarer i samme farve


Når barnet er mest tryg ved en bestemt farve fødevarer, så kan det være en god idé at introducere nye fødevarer, der har samme farve, for at få barnet til at spise mere varieret. Et barn der f.eks. spiser meget lys mad kan derfor ofte også lære at spise lyst kød eller lys fisk. 


Forslag til hvide / lyse fødevarer: 



  • Ris, pasta, lyst brød og lyse boller. 

  • Havregryn, havregrød, quinoagrød, boghvedegrød.

  • Kylling og kalkun

  • Torsk, kuller, hellefisk, rødspættefilet, torskerogn.

  • Yoghurt, A38 og andre neutrale surmælksprodukter.

  • Sovs – smørsovs, hollandaise, bearnaise, opbagt hvid sovs, ostesovs.

  • Hvide asparges, blomkål, persillerod, pastinak, bønnespirer, lucernespirer, bambusskud

  • Bananer, honningmelon, en pære uden skræl, et æble uden skræl.

  • Ost – det kan være ost i stænger, skæreost eller smøreost.

  • Hviden fra et hårdkogt æg.


Forslag til brune/grå fødevarer:



  • Øllebrød, rugbrød, boller bag med mørk mel som rugmel og lignende.

  • Hakket kød formet og ...


Annonce

... stegt til bøffer eller frikadeller, farsbrød bagt i ovnen, millionbøf lavet med kulør. 

  • Bacon er også mørkt og det samme er leverpostej.

  • Mørk fisk er svært at finde – men fisk kan f.eks. paneres og steges og det kan give en mørkere farve som gør at nogle børn så vil spise. Torskerogn kan f.eks. også steges på panden. 

  • Brun sovs er ofte et hit og meget kan glide ned, hvis der er sovs til.

  • Champignon bliver brune, når de bliver stegt. Også rodfrugter kan blive mørkere i farven, hvis de bages i ovnen. 

  • En portion yoghurt glider nogle gange lettere ned, hvis der er rugbrødsdrys på som topping.

  • Blommer kan være mørke i farven og selvom de er mørkt røde eller violette, vil nogle børn gerne spise blommer, også blåbær kan nogle børn godt lide.

  • Mini-fras eller rugfras er brunlige /grålige i faven.


  • Introducer nye farver gradvist


    Når dit barn er tryg ved at spise bestemte farver, så kan det være en god idé at introducere barnet for en ny farve af gangen, lade barnet vænne sig til denne farve og så udvide den stille og roligt. 


    Hvis du f.eks. gerne vil lære dit barn at spise røde fødevarer, så kan det være en god idé at du sammen med den mad, dit barn normalt spiser, tilbyder dit barn noget rødt – f.eks. et rødt jordbær. Måske lader barnet jordbærret ligge de første par gange, men når det serveres sammen med mad, som barnet kender og naturligt spiser, så vil de fleste børn stille og roligt også begynde at smage på jordbærret. 


    Når barnet har vænnet sig til jordbær og er tryg ved dette så prøv at indføre andre røde fødevarer: Rød peberfrugt, hindbær, kirsebær, vandmelon og brug måske lidt paprika i madlavningen eller lav lidt rød pesto som dyppelse. I kan også prøve med lyserøde fødevarer som rejer eller laks. Eller du kan prøve med de bordeaux fødevarer som rødbeder eller rødkål. 


    Det samme gælder introduktionen af gule fødevarer (mango, ananas, gul peberfrugt, melon, æggeblommer), orange fødevarer (appelsin, gulerødder, fersken, græskar) og grønne fødevarer (Ærter, spinat, broccoli, rosenkål, avokado, bønner, salat). 


    Ved at introducere barnet gradvist til forskellige farver og hele tiden tage udgangspunkt i den mad som barnet allerede spiser og er tryg ved, kan du udvide dit barns indtag af fødevarer - og dermed undgå kræsenhed på længere sigt.


    Du kan læse meget mere i min bog "Helens bog om børn og mad".


    Rigtig god appetit!


    Kærlig hilsen


    Helen


    Annoncer

    Produktnyheder

    Få besøg af Helen

    Kære alle

    Jeg får ofte henvendelser fra forældre omkring hjemmebesøg. Derfor har jeg nu besluttet at tilbyde besøg i mødre- og fædregrupper.

    Du kan spørge om alt det, som optager dig omkring dit barn:

    - Sover mit barn nok?
    - Hvorfor er mit barn ...

    Læs mere her



    Svartidsbarometer

    Aktuel svartid


    Gratis nyhedsbrev

    med nye præmier hver måned

    Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


    Annonce

    Spar lige nu: 20% ↓

    Tilbud

    Vejl. pris: 249,95

    Nu: 199,96

    Du sparer: 49,99

    Køb nu!


    Det siger medlemmerne ...

    Kære Helen.

    Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

    I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

    Mor til pige født 4 uger for tidligt


    Annoncer

    Annonce