Annonce

Annonce

Så skal der ryddes op!


9. maj 2012

 


Jeg har netop besvaret et spørgsmål i br​evkassen omkring oprydning – hvornår kan vi lære vores børn at rydde op? Og hvordan lærer de det? Og det udløser denne artikel. For vi kender det alle sammen – det flotindrettede børneværelse flyder med legetøj på gulvet, på sengen, ja overalt. Og det generer tilsyneladende ikke vores barn, men det generer os … og hvad gør man så? Og skal vi overhovedet gøre noget?


Have lov til at lege


Børn skal have lov til at lege. Leg udvikler deres kreative evner og leg hjælper barnet med at bearbejde nogle af de oplevelser, barnet har i sin hverdag. Leg sammen med andre er også vigtigt i forhold til at lære sociale spilleregler, f.eks. lære at dele, lære at låne, lære at passe på de ting, som andre holder særlig meget af.


Det er vigtigt at børn får lov til at fortsætte den leg, som de er i gang med. Mange børn vil fra 3 års alderen og opefter, ofte lege længerevarende lege, hvor de opbygger lego-byer, togbaner, leger købmand, hvor alle varer sættes på hylder, bygger dukkehjem osv. og det er vigtigt at respektere barnets ”lege-univers”, der for det første har taget rigtig lang tid at lave og samtidig er en leg, der hele tiden udvikler sig. Det er en historie, der skabes, og handlingen kan fortsætte over flere dage. Det er rigtig vigtigt, at vi ikke afbryder en sådan leg, men lader barnet eller børnene lege – også selvom det roder.


Vuggestuebarnet


De fleste børn vil godt, fra de er omkring 1½ år kunne begynde at få en fornemmelse for oprydning. Det at barnet begynder at gå omkring, betyder at barnet får mere rumfornemmelse, verden opleves mere tredimentionelt. Samtidig synes de fleste børn i den alder også at det er sjovt at putte ting i kasser og vende dem på hovedet og tømme dem igen. Og det er en ”leg”, som kan være en idé netop at udnytte, når det handler om oprydning. For i 1 ½ - 3 års alderen skal oprydning ofte ses som en leg og det barnet især nyder er samværet med den voksne, når der skal ryddes op.


Sortere og guide


Det handler helt praktisk om at ting skal sorteres i store kasser. Og det kan være en rigtig god idé at hver kasse skal indeholde bestemte ting. Sæt billeder på kasserne, der viser, hvad hver kasse skal indeholde, så kan børn der ikke kan læse også være med. Lav f.eks. en kasse til biler, en kasse til tog og togbaner og en kasse til dukker. I kan ikke forvente at barnet kan skelne og finsortere – dukker og dukketøj vil ofte komme i samme kasse og det er helt okay, det vigtigste er forståelsen for at tingene skal i kasser. 


Hjælp dit barn ved selv at deltage og guide dit barn undervejs ”kan du tage bolden og putte den dér”, pege og bede dit barnet gøre det du gerne vil have. Barnet vil gerne hjælpe, men skal guides og vises hvordan. 


Hvis dit barn vender kassen på hovedet og lader alt legetøjet falde ud, så se det ikke som uartighed, men derimod udtryk for at barnet er optaget af verden, barnet udforsker og afprøver for at lære. Så må tingene tilbage i kassen igen og barnet guides til, hvor kassen står, når den er fyldt og at en ny kasse skal fyldes.


Vælg kasser af en vis størrelse og af god holdbarhed, så dit barn kan vælte dem, hvis lysten er til det.


Børnehavebarnet


Børn i denne alder er heller ikke i stand til at finsortere og vil stadig have stor glæde af billeder på kasserne. Tingene kan dog ofte sorteres en lille smule mere op, så dukketøj og dukker nu placeres i hver sin kasse, ligesom mindre ting puttes i mindre kasser og større ting i store kasser. Du kan dog ikke forvente at barnet kan skelne mellem legoklodser og legomænd eller dukketøj og dukkesko – tilbehør og mindre stykker legetøj kommes stadig i samme kasse. 


Gå stadig med barnet ind på værelset for at guide barnet, når det er nødvendigt. De fleste børnehavebørn kan godt hjælpes i gang og fortsætte lidt på egen hånd, hvor du f.eks. siger ”hvis du putter alle dukkerne i kassen, så tager jeg dukketøjet”, ligesom du også vil kunne gå til og fra, - hjælpe barnet i gang, gennemgå hvad der skal gøres nu og så vende tilbage lidt efter, guide videre og gå kortvarigt igen. Det er også rigtig dejligt for barnet at mærke, at du har tiltro til at barnet mestrer dette ...


Annonce

... selv. 


Oprydning fremmer legelyst


Vær opmærksom på at især børn i børnehavealderen hurtigt lader legelysten tage over, når der ryddes op. Når de ser et stykke legetøj, som de ikke har set længe, så er lysten til at lege med det stor og de glemmer derfor, at de egentlig er i gang med oprydning. 


Og faktisk så fremmer oprydning ofte legelyst, for når tingene sorteres, kommes i kasser og sættes på plads, så bliver legetøjet overskueligt og det fremmer barnets lyst til at lege, det gør barnet kreativt. Et rodet og uoverskueligt værelse giver derimod ofte passive børn uden særlig meget initiativ ”jeg keeeder mig!”, fordi barnet ikke kan overskue legetøjet, når det ligger spredt ud over gulvet.


Derfor er det også en rigtig god idé nogle gange at sætte kasserne lidt væk, så barnet en gang imellem får en ny legetøjskasse hevet frem, det kan være sjovt at lege med noget af det legetøj, som man ikke har leget med i et stykke tid.


Skolebarnet


Når børn bliver omkring 6 år, så begynder man at kunne forvente lidt mere af dem i forhold til oprydning. Børn vil i den alder have mere overblik og vil have en større evne til at sortere, ligesom de vil have fornemmelse for det at rydde op, - at oprydning er en opgave, der har en begyndelse og en slutning. De fleste børn vil i den alder ikke kunne overskue en besked som ”gå ind på dit værelse og ryd op”, men vil stadig have brug for at vi sætter dem i gang og præciserer, hvad det er de skal gøre og i hvilken rækkefølge. ”Hvis du starter med at fjerne tingene fra sengen, så kan vi få redt din seng”, ”når du har sat bilerne på plads, så kald på mig, så ser vi, hvad der så mangler” osv.


Børn vil i den alder begynde at kunne finsortere lidt mere og mange vil nyde at ”gøre værelset fint eller sejt”. De kan have glæde af små æsker, hylder, skrin osv. hvori de gemmer deres ”skatte”. Store skuffer og kasser er dog stadig rigtig gode til deres biler, bamser, dukker osv. som børn i den alder naturligt stadig holder rigtig meget af at lege med.


Motivering


Oprydning motiveres i den alder ofte af at synes om sit værelse. Barnet skal føle at værelset er rart, pænt og hyggeligt. Det betyder ofte meget for børn i den alder at have legekammerater med hjem og det betyder meget for dem, at de kan være på værelset og have det rart der. 


Det kan være tid til at sortere i legetøj på den måde, at det barnet ikke længere leger med, sælges eller gives væk. Nogle steder afholdes ”børneloppemarkeder”, hvor børn kan sælge deres legetøj og det at rydde op og sortere, mod at få solgt de gamle ting eller give dem til et godt formål, kan også motivere. 


Nogle familier har oprydning på dagsordnen som en af de pligter barnet har. Det er på lige fod med at skulle hjælpe til med at dække bord, lave lektier, gå ud med skraldeposen osv. Nogle har glæde af at bruge belønning, det kan være lommepenge eller det kan være at barnet får stjerner, krydser eller andet og når der er samlet tilstrækkeligt, så udløser det en tur i biografen eller lignende. 


Rydde op sammen med sin legekammerat


Det er en rigtig god idé at aftale med andre forældre og børn, at de rydder op, når de leger hos hinanden. Det er rigtig dejligt at lege, det er rigtig dejligt at have gæster, men inden man går fra hinanden, så hjælper man hinanden med at rydde op. 


Som forældre kan du sagtens 20-30 minutter før du ved at dit barns legekammerat bliver hentet sige ”du bliver hentet om lidt, så nu skal I gå i gang med at rydde op”. Det er aldrig rart at være den der står med oprydningen alene efter en god leg og det gør at den ellers så hyggelige dag, risikerer at afsluttes med gråd og en masse konflikter. 


At man som venner hjælper hinanden med at rydde op sender nogle gode signaler til hinanden. Samtidig giver det også dit barnet en bevidsthed, når legekammerater spørger ”hvor skal den hen?” og dit barn kan svare ”i kassen med bilerne” eller lignende. Og samtidig lærer begge børn at det er helt naturligt og også forventeligt at man rydder op. Det er en regel der gælder både hos os og hos de andre, når vi leger der.


Rigtig god fornøjelse med oprydningen :)


 


Annoncer

Produktnyheder

Pas godt på dig selv: Du er det vigtigste i dit barns liv

Når du bliver forælder, kan dit liv hurtigt komme til kun at dreje som én ting – dine børn. I en ny kampagne sætter Miljømærkning Danmark fokus på småbørnsforældre, og understreger, at det er vigtigt også at passe på sig selv i den travle hverdag med børn.

Danske forældre er ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid


Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Spar lige nu: 24% ↓

Tilbud

Vejl. pris: 249,00

Nu: 189,95

Du sparer: 59,05

Køb nu!


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder


Annoncer

Annonce