Svar: Muligvis gravid?

27. november 2003

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Mille

Der er en teoretisk mulighed for at du er gravid, også selvom du har spiral. En spiral er ca 98 % sikker. Det kan godt lade sig gøre at et foster sætter sig fast i livmoderen ved siden af spiralen og man kan i de tilfælde godt være heldig at få fjernet spiralen uden at skade fosteret, så der kommer en sund fin baby ud af det. Man kan også opleve at fosteret sætter sig fast uden for livmoderen.

I alle tilfælde er det vigtigt at søge læge, hvis man bliver gravid med spiral. Uanset om man ønsker at beholde barnet eller at få foretaget en abort, så skal spiralen fjernes.

Det er meget vigtigt at du henvender dig hos din læge for at få konstateret en mulig graviditet. Lægen vil også kunne rådgive dig i den ...

Annonce

... forbindelse.

Da du er fyldt 18 år kan du henvende dig hos lægen uden at dine forældre behøver at få noget at vide, hvis du har det dårligt med det. Hvis du har det godt med dine forældre, så ville det nok være godt at du snakkede med dem om, hvad du har lyst til.

For nogen vil det være det rigtige at beholde barnet. Mange steder findes der mødregrupper for unge mødre. Det er en god idé at deltage i en sådan, da man møder andre unge, der står i samme situation som en selv. Der kan være mange tanker, som er godt at snakke om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For andre vil det være mest hensigtsmæssigt at få foretaget en abort. Det kan her være en god idé at læse lidt på siden www.abortnet.dk

Så skynd dig til lægen og held og lykke fremover.
Sender dig et stort knus.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg