Svar: Kondylomer?
31. juli 2004
Alder:
17 år
Kære Sofus
Kondylomer eller kønsvorter er en kønssygdom, dvs at det smitter ved seksuel kontakt. De gør som regel ikke ondt, men kan klø meget. Hos nogen er kondylomerne flade og meget små og sidder enkeltvis, hos andre er de større og sidder i grupper, nærmest som 'blomkålshoveder'.
Det bedste du kan gøre er at få en tid til lægen, lægen vil måske kunne se om det er kondylomer bare ved at se på dem, og hvis han er i tvivl, vil han pensle dem med en speciel. Hvis det er kondylomer vil de blive hvide, der hvor han pensler, og så vil du blive sat i behandlig.
Det er meget vigtigt at blive behandlet, da det smitter meget. Det vil derfor være nødvendigt at du går til lægen så du, hvis det er kondylomer, ikke smitter din kæreste:o) Husk i øvrigt altid at bruge kondom.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske