Svar: Ture i sommerlandet med nyfødt

19. juni 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Stort tillykke med at I har fået en lillesøster, hvor er det bare dejligt! Og også skønt at høre fra dig igen - det lyder som om, at det går godt med alle jeres piger;)

Børn er meget forskellige, og nogle spædbørn reagerer ikke særlig meget på lyde, uro osv. hvor andre reagerer voldsomt. Derfor må I se tiden lidt an, og se hvad lillesøster er for en lille en:)

I være opmærksomme på, at små børn ikke kan lukke lyde ude. Hvis I f.eks. har fjernsynet eller radioen tændt, så vil der være noget, som du hører, men der vil ofte også være ting, som du ikke hører. Du kan lukke til og fra, en evne som spædbørn ikke har - de hører alt.

Derfor er anbefalingen, at man medtænker, at små børn gerne må sove lidt afsides, hvis der er meget uro. I stedet for, at de f.eks. puttes i stuen, hvor hele familien er samlet, tv kører osv. så kan det være en god idé nogle gange at lade dem sove i soveværelset. Det kan også være en god idé at lade dem stå udenfor og sove i haven under et træ, hvis man har den mulighed, og der ikke er en masse trafikstøj. Og så er det naturligvis også en god idé, at man husker at slukke for tv, radio osv. så det ikke bare kører som baggrund hele tiden.

Når det så er sagt, så betyder det ikke, at man skal skabe en lydløs verden. Det skal man bestemt ikke, og hun tager ikke skade af, at der er aktivitet omkring hende. Da hun er barn nummer 3, så er hun vant til lyde fra sine søstre. Fra tiden i maven er hun naturligt vænnet til, at pigerne leger, nogle gange skriger, råber, løber rundt, hujer, kaster med ting, griner osv. så hun er på den måde allerede vænnet til mange af deres lyde på en anden måde, end det første barn er.

Men det er naturligt noget andet at komme ud af ...

Annonce

... maven og opleve lys og lyd i den store verden. Det fjerner naturligt ikke lyden, at putte hende i barnevognen, men jeg tænker, at netop ture i Zoo, Legoland, Sommerland, besøg på legeplads osv. er steder, hvor hun fint vil kunne sove i sin barnevogn og på den måde være lidt skærmet. Samtidig vil barnevognen kunne blive tryg og genkendelig for hende og vil på den måde være med til at hjælpe hende til ro - og så ligger hun også lidt skærmet under barnevognens kaleche.

Nogle børn har som sagt ingen problemer med at falde i søvn et sted, komme op, blive skiftet, pludret og aktiveret lidt, få mælk og puttet igen - et nyt sted.. Hvor andre børn reagerer voldsomt på det. Jeg tænker, at det må komme an på en prøve. Hvis hun ikke kan håndtere det, så vil hun begynde at græde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle børn græder undervejs, fordi det med det samme bare er for meget. Andre børn græder, når I kommer hjem og kan slet ikke finde ro og koble fra, fordi der har været alt for mange stimuli igennem dagen. Hvis hun reagerer med gråd, så må I tage konsekvensen af det. Det betyder, at I forældre måske skal dele jer op, som I har talt om. Det kan også være, at hun fint kan klare 2-3 timer, men ikke mere end det, så I skal vælge jeres aktiviteter ud fra dette. Nogle børn kan også fint klare en hel dag i Zoo eller Legoland, hvis man så søger for, at der ikke også er en masse aktiviteter dagen før og dagen efter, så hun på den måde også får nogle pauser og ro, og alle dage ikke er fyldt op. Jeres ældste døtre vil helst sikkert også have glæde af dage, hvor I ikke skal nok, men bare kan tulle rundt derhjemme;)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro :) Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren