Svar: Min datter på 9 mdr. vil ikke spise

30. maj 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære Liselotte

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, om din datter kan have ondt. Hvis hun har ondt i halsen, kvalme eller f.eks. er ved at få tænder, så kan det naturligt godt gøre, at hun afviser maden og pludselig ikke vil spise. Det kan være tegn på, at der er sygdom på vej...

Du skal naturligvis også sikre dig, at maden ikke er for varm eller måske for krydret, så hun bliver forskrækket, fordi hun f.eks. brænder sig... det går jeg dog ikke ud fra er tilfældet.. :)

Min umiddelbare tanke er, at det hos jer nok handler om alder og udvikling. Det er helt normalt, at børn på jeres datters alder lukker munden, drejer hovedet, skubber skeen væk. Det handler ofte om, at de rigtig gerne vil spise selv, og protesten handler derfor ikke så meget om maden, men i stedet om at blive madet.

Mit forslag er derfor, at du forsøger at tilbyde din datter mad, som hun kan sidde med selv. Alternativet til grød kan være grødpandekager, klatkager, grødmuffins, bagte grødstænger og lignende. Alternativet til grøntsagsmos kan være grøntsagsmuffins, grøntsagsbjælker bagt i ovnen og kogte grøntsagsbuketter, ligesom hun også meget gerne må få kød og fisk i stykker. Det kan være kød- eller fiskedeller, som hun kan sidde med i hånden og gnave af, eller de kan være skåret i mindre stykker, som hun kan øve sig i at spise med pincetgreb.

Du skal være opmærksom på, hvordan du reagerer, når hun pludselig afviser maden. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst, og hvis hun mærker, at hun kan få en særlig reaktion fra dig, når hun lukker munden, skubber til din hånd og bryder i gråd, så vil hun naturligt gerne undersøge netop denne reaktion - det kan derfor forstærke hendes handlinger, hendes afvisning. Prøv derfor at tage det stille og roligt, og sig til dig selv, at det at lukke munden for skeen er en helt naturlig udvikling og et sundhedstegn:)

Det kan være en god idé at servere små mængder mad af gangen. For meget mad, for store portioner kan være svære for hende at overskue. Lidt af gangen er derfor godt, ...

Annonce

... og så kan du altid tilbyde lidt mere. Giv hende derfor f.eks. 3 små rugbrødshapsere og lad hende spise dem, tilbyd så lidt godt kogt pasta, og lad hende spise det, så lidt kogte grøntsager, lidt frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. men lidt af gangen i stedet for det hele på en gang.

Det kan også være en god idé at servere maden på ensfarvede tallerkner, så hun bedre kan se maden, og hvad hun skal spise - eller måske helt undvære en tallerken og blot lade hende sidde og spise maden direkte fra bordet (alt efter hvilket bord I har).

Fingrene er godt, og du skal endelig lade hende spise med hænder og fingre. Jo mere, jo bedre. Hun vil ofte starte med at bruge hele hånden, derefter tre fingre (tommel-, pege- og langefinger) og til sidst pincetgrebet, som er to fingre (pege- og tommelfinger). Det kræver stor koncentration og er rigtig god øvelse at skulle tage maden op med hånden og fingrene og derefter føre den til munden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også overveje, om hun måske vil synes, det er spændende at skulle spise med gaffel nu - måske er det for tidligt, måske er hun klar, det må komme an på en prøve. Det kan være en god idé, at du starter med at komme maden på gaflen, tilbyder hende gaflen, og hun så selv fører gaflen med mad til munden. Du kan med fordel have gang i to gafler, så du gør en ny gaffel klar, og I bytter, og hun spiser selv. Hen af vejen vil hun naturligt spejle sig i dig, forsøge at efterligne det, som hun ser, du gør, og derfor begynde at spise med gaflen selv.

Tag udgangspunkt i familiemaden, så I spiser det samme, og hun på den måde naturligt spiser det samme som jer. Helt almindelige retter, gerne med lidt sovs, så maden ikke bliver for tør, vil ofte være et hit:) Du kan mose noget af det f.eks. mose kartofler med sovs, og så servere frikadellen i stykker og give lidt kogte broccolibuketter ved siden af, og på den måde kan hun spise selv, og du kan supplere med lidt "kartoffelmos", så hun stadig bliver mæt.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej og også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)