Svar: Flytning nu og i fremtiden - 21 måneder

17. august 2022

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Der er mange ting, som kan give stress, og som også kan stresse et lille barn - og jeg tænker, at det er dette, som din bekymring handler om - og det forstår jeg naturligvis godt.

Det er f.eks. en stressfaktor, at mor og far bliver skilt og flytter fra hinanden, det stresser barnet, når det pludselig mister en nær omsorgsperson. Det kan også stresse børn, hvis der er for mange relationer - det kan f.eks. være skift af institution eller stor udskiftning af personale i en institution, så barnet skal forholde sig til rigtig mange forskellige omsorgsgivere eller måske oplever at en person, som barnet har fået en tillidsfuld relation til, bliver erstattet af en ny person, som barnet så skal knytte sig til, og denne person så måske også forsvinder. Det kan, som du også er inde på, stresse at skulle skifte hjem, så omgivelserne ændrer sig, og alt er nyt.

Disse faktorer spiller ind og kan som sagt give stress, men om det sker, afhænger igen af flere forskellige faktorer. Her kan det f.eks. spille ind, hvordan du møder din datter. Det er f.eks. vigtigt, at hun har en nærværende mor, som er der for hende, lytter, anerkender, møder og elsker hende - så hun hele tiden har en følelse af, at du er der for hende, passer på hende, og at du er pålidelig. Du forsvinder ikke fra hende, men du er den trygge base, som hun altid kan stole på vil hjælpe.

Det er også vigtigt, at du hjælper hende med at have en hverdag, der som udgangspunkt er tryg og rar for hende, at du hjælper hende med at få sin søvn, sikrer hende pauser, hvor hun kan tanke op, og hvor I kan være rolige sammen, fordybe jer i noget og i hinanden. Det er vigtigt, at du ikke stiller krav til hende, som hun ikke kan honorere, men at de krav du stiller naturligt passer til hendes alder og udvikling, ligesom du naturligt skal støtte hende, når hun mærker, at noget er svært. Kort sagt kan man igen sige, at det er vigtigt, at hun ikke føler sig alene, men at hun hele tiden mærker, at du er der for hende, og at hun er elsket.

Nogle gange står vi i situationer, hvor vi er nødt til at gøre noget, som ikke var planlagt - f.eks. er du nødt til ...

Annonce

... at flytte, fordi I har problemer med skimmelsvamp - det medfører skift af hjem, og måske er det også nødvendigt at skifte dagpleje eller institution. Sådan er det. Her skal du naturligt forsøge at finde et dagtilbud, som er godt for hende - et sted, hvor hun bliver mødt, set og anerkendt, som den lille pige, hun stadig er - og hvor hun kan få den støtte og omsorg, som måske viser sig nødvendig, hvis skiftet er svært for hende:)

Andre gange så sker det noget, hvor der er lidt tid til at forberede sig - f.eks. at du nu har mødt en mand, som du på sigt gerne vil flytte sammen med. Det er ikke noget, I behøver at gøre lige nu, der er masser af tid til, at I kan lære hinanden rigtig godt at kende, og jeres børn hver især også kan blive introduceret for jer og for hinanden. Det vil være rigtig fint, at I starter med at besøge hinanden, bruge tid sammen, lære hinanden at kende, se hvad tiden bringer - og ja, det kunne måske passe med, at hun alligevel skal skifte til børnehave.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I en sådan situation må du også medtænke, hvordan hun generelt virker til at have det, for hvis hun har det godt, trives og er godt igang med en sund og god udvikling, så har hun sandsynligvis større overskud til at flytte, og det kan gå godt. Har hun det derimod svært, har hun spise- og soveproblemer, græder hun meget let, er hun udadreagerende, eller modsat trækker hun sig fra andre osv. - alt sammen noget der kan være tegn på stress - så er det måske ikke på dette tidspunkt, at hun skal flyttes. Det afhænger dog naturligt igen af, hvad det er der stresser hende - for måske har hun netop brug for at få en ny start, sådan er det jo også nogle gange:)

Du skal også altid medtænke, at stress smitter - og hun spejler sig i dig. Så hvis din datter oplever dig stresset, hvis hun oplever, at du mangler overskud, at du let bliver irritabel, ked af det, frustreret osv. så er der stor risiko for, at hun vil reagere på samme måde. Oplever hun derimod dig glad og med masser af ro og overskud, så vil hun ofte også selv have mere overskud.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele - hvad fremtiden nu end bringer jer af gode ting :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder