Brev:
Manglende modermælk?
18. august 2022
Alder:
2 mdr.
Manglende modermælk?
Hej Helen.
Jeg har en dejlig dreng på 8 uger, som jeg har ammet og det er gået helt fint. Det er vores andet barn, det første blev også ammet i syv mdr. uden problem.
Jeg har den seneste tid været meget presset, da min mand har været syg og jeg derfor har stået med det meste herhjemme. For en lille uge siden begyndte mælken et mit ene bryst at slippe op, det var i hvert fald mit indtryk og for nogle dage siden oplever jeg at mit andet bryst slet ikke har samme flow. Jeg taler med en læge som nævner ordet stress - og ja jeg har været super presset og har ikke tænkt tanken at det ville gå ud over amningen, fordi det bare har været ligetil.
Men nu har jeg en dreng som jeg føler jeg ikke kan gøre mæt.
Han har taget godt på, er over vækstkurve ved 5 ugers undersøgelse. Men situationen nu bekymre mig.
Tidlig formiddag og sidst på eftermiddagen oplever jeg at han bliver ulykkelig ved brystet og mister sin tålmodighed. Jeg føler heller ikke der er mælk i mine bryster. Dog ofte drypper det fra det ene bryst, men de føles “udtømt”. Jeg har i disse situationer endt med at give ham erstatning i afmagt og frustration. Det har givet ro på ham.
Jeg har forsøgt at skærme mig fra yderligt pres og har de sidste par dage bare lagt med min søn og fået ro på. Det hjælper, men jeg synes fortsat produktionen er ekstremt lav og må ty til flasken en til to gange i døgnet.
Jeg søger råd/vejledning om følgende:
- hvad er de bedste råd til at få produktionen op igen?
- er det helt forbudt at jeg har brugt erstatning?
- jeg har forsøgt med pumpe efter en amning og der kommer ikke så meget og helt ærlig, så kan jeg næsten ikke overskue at skulle til at pumpe ud, med mindre det selvfølgelig er det eneste og bedste at gøre.
Jeg har nok brug for noget meget konkret ift den situationen jeg er i, for den næste tid vil jeg fortsat være hængt op, dog ikke i samme grad som tidligere.
Jeg håber du kan hjælpe.
Kærlig hilsen
A