Manglende modermælk?

18. august 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Manglende modermælk?

Hej Helen.

Jeg har en dejlig dreng på 8 uger, som jeg har ammet og det er gået helt fint. Det er vores andet barn, det første blev også ammet i syv mdr. uden problem.

Jeg har den seneste tid været meget presset, da min mand har været syg og jeg derfor har stået med det meste herhjemme. For en lille uge siden begyndte mælken et mit ene bryst at slippe op, det var i hvert fald mit indtryk og for nogle dage siden oplever jeg at mit andet bryst slet ikke har samme flow. Jeg taler med en læge som nævner ordet stress - og ja jeg har været super presset og har ikke tænkt tanken at det ville gå ud over amningen, fordi det bare har været ligetil.

Men nu har jeg en dreng som jeg føler jeg ikke kan gøre mæt.
Han har taget godt på, er over vækstkurve ved 5 ugers undersøgelse. Men situationen nu bekymre mig.

Tidlig formiddag og sidst på eftermiddagen oplever jeg at han bliver ulykkelig ved brystet og mister sin tålmodighed. Jeg føler heller ikke der er mælk i ...

Annonce

... mine bryster. Dog ofte drypper det fra det ene bryst, men de føles “udtømt”. Jeg har i disse situationer endt med at give ham erstatning i afmagt og frustration. Det har givet ro på ham.

Jeg har forsøgt at skærme mig fra yderligt pres og har de sidste par dage bare lagt med min søn og fået ro på. Det hjælper, men jeg synes fortsat produktionen er ekstremt lav og må ty til flasken en til to gange i døgnet.

Jeg søger råd/vejledning om følgende:

- hvad er de bedste råd til at få produktionen op igen?
- er det helt forbudt at jeg har brugt erstatning?
- jeg har forsøgt med pumpe efter en amning og der kommer ikke så meget og helt ærlig, så kan jeg næsten ikke overskue at skulle til at pumpe ud, med mindre det selvfølgelig er det eneste og bedste at gøre.

Jeg har nok brug for noget meget konkret ift den situationen jeg er i, for den næste tid vil jeg fortsat være hængt op, dog ikke i samme grad som tidligere.

Jeg håber du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder