Svar: Gode råd til tandbørstningen
25. juli 2022
Alder:
14 mdr.
Kære Therese
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandbørstning :)
Der er ingen tvivl om, at jeres børn nu har nået en alder, hvor de naturligt begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje - og derfor protesterer mere og også lukker munden, f.eks. når de skal have børstet tænder. Samtidig er de stadig så små, at de ikke forstår, hvorfor tænderne skal børstes, og hvad det egentlig handler om, så de siger naturligt fra, ligesom de ofte vil bide sammen, når tandbørsten kommer ind i munden:)
Det er vigtigt, at I forsøger at gøre tandbørstningen til noget rart og til at begynde med gør selve tandbørsten til noget, som de er trygge ved. Som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at de nærmest begynder at skrige og protesterer, når blot de ser tandbørsten, og derfor er det vigtigt, at I lige nu lader dem "lege" lidt med tandbørsten og blive fortrolig med den. De må meget gerne selv holde den, tygge lidt i den osv. så de ikke er bange for den.
Det er vigtigt, at I vælger en meget lille tandbørste, som passer til deres lille mund, og som ikke føles for voldsom. Firmaet Gum laver blandt andet en babytandbørste til børn i alderen 0-2 år, som I kan forsøge med. Det er også vigtigt, at I bruger en tandpasta med fluor til børn fra 0 år. Der skal bruges en lille mængde, som svarer til deres lillefingernegl. Det kunne f.eks. være Zendium Kids, Jordan Kids eller lignende, der kan bruges fra 0-5 år.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan bryde situationen og gøre det hele på en anden måde, end I plejer. Det vil sige, at hvis børnene plejer at ligge ned, så skal de måske nu sidde op, hvis de plejer at være på puslebordet, så kan de nu sidde på skødet, hvis de plejer at få børstet tænder på badeværelset, så kan de måske nu få børstet tænder i stuen - eller modsat.. Altså så I skaber en ny situation, en ny måde at gøre det på, og I kommer væk fra det, som lige nu gør dem utrygge og kede af det.
Nogle gange kan det være en god idé at sætte dem foran et spejl, så de kan se, hvad der foregår. De kan sidde med ryggen mod jer og kikke ind i spejlet imens der børstes. Andre gange er løsningen at aflede dem og f.eks. se en youtube video med tandbørstning og høre en tandbørstesang eller lignende, så I skaber et hyggeligt ritual omkring tandbørstningen på denne måde. Når de har set eller hørt samme sang et par gange, så lærer de også, at sangen og dermed tandbørstningen har en begyndelse og en slutning, og at det ikke er noget som trækker uendeligt ud, det kan gøre det lettere for dem at acceptere det og gradvist blive trygge ved det:)
Det kan være nødvendigt, at I en periode accepterer, at I nok ikke når hele munden grundigt igennem, selvom I ved, at det er vigtigt. Det er dog godt, hvis I kan børste tænderne både morgen og aften, så de bliver børstet to gange dagligt. Det vil være godt, at holde fokus på, at det lige nu er acceptabelt at få børstet tænderne lidt, fremfor at alle tænder skal børstes grundigt hver gang. Prøv at fokusere på lidt forskellige området i munden morgen og aften, så I kommer hele vejen rundt bedst muligt. Og øg så stille og roligt antallet af tænder, som I får børstet, og grundigheden det sker med.
Det kan godt være nødvendigt at holde børnene i jeres favn, når det er tid, også selvom de protesterer, når de trods en ny situation finder ud af, at de igen skal have børstet tænder, men prøv at tale beroligende til dem og sæt ord på, at "det er overstået lige om lidt", og at det er "helt okay". Ros dem, når tandbørstningen er overstået, så de føler, at de klarede det, selvom det var svært, og så de også har en oplevelse af, at I er glade og ikke irriterede på dem. Jeres reaktion er også vigtig for deres oplevelse af situationen og tandbørstning generelt. De bliver kun mere og mere bevidste om, hvordan I reagerer på dem, og det der sker...:)
Prøv også at få børstet tænderne om aftenen, før de bliver alt for trætte, for så er deres overskud naturligt ikke så stort. Prøv at finde et fast tidspunkt, en fast rutine for tandbørstning, så der bliver lidt genkendelighed på denne måde. Genkendelighed giver tryghed og netop i forhold til tandbørstning vil det godt kunne hjælpe. De ved, hvad der skal ske, og de ved også, at det stopper igen og efter tandbørstning sker der så noget andet, som også er hyggeligt og rart. Prøv på den måde at gøre tandbørstningen til noget naturligt, noget som ikke kræver en særlig indsats eller tager særlig lang tid, men som er en del af jeres vaner, og det I gør - så der så vidt muligt kommer ro på igen :)
Om morgenen kan det være, det I gør, før I skal have tøj på, eller før I skal ud af døren, så tandbørstningen f.eks. afsluttes med at skulle af sted, hvis de i øvrigt ofte glæder sig til at skulle nogen steder, og synes det er sjovt og spændende. På den måde bliver tandbørstningen også noget, som ikke fylder det hele, men som blot er en ting, I lige skal igennem, før noget nyt og sjovt begynder:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske