Svar: Vil ikke kravle kun gå med støtte

19. juli 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er vigtigt, at børn kravler - men det er ikke sådan, at de skal kravle et bestemt antal minutter eller timer dagligt, og nogle børn springer helt kravlestadiet over, og det går som oftest helt fint.

Når børn kravler, så stimuleres deres hjerne. At kunne kravle betyder, at man kan krydskoordinere sine bevægelser, og børn bliver f.eks. bedre til at bedømme afstande, ligesom f.eks. deres sanseopfattelse styrkes, når de kravler. Men springes kravlestadiet over, så kan barnet også lære krydsøvelser senere hen f.eks. via gadedrengehop og lignende...

Som jeg læser dit brev, så kravler jeres dreng faktisk - så han kan godt kravle. Han har dog lært at gå med jer i hænderne, og det synes han er sjovere - hvilket man jo nok ikke kan fortænke ham i, det er jo rigtig hårdt fysisk at kravle rundt, og han ser heller ikke verden på samme måde, når han kravler, som når han går.

Jeg tænker dog, at det er en god idé, at I styrker hans kravlen - ikke ved at lade ham ligge grædende, men ved at lave forskellige øvelser med ham, som kan styrke hans motoriske udvikling og dermed også hans kravlen.

Det kan f.eks. være en god idé at lægge ham på en stor gymnastikbold og trille ham frem og tilbage, det kan også være en god idé at snurre ham - enten i en snurre/tummelumsk, på en sansegynge eller lignende. Det kan også være en god idé at gynge ham i en babygynge, hvor han ikke snurres, men gynger frem og tilbage.

Det kan også være en god idé at lave specifikke krydsøvelser, hvor I lader modsatte arm og ben møde hinanden, så I hjælper ham med at "arbejde hen over midten af kroppen".

Koldbøtter vil også være en rigtig god idé, hvor I kan starter med at løfte ham op og lade ham svinge rundt i jeres arme, før I stiller ham på gulvet igen. I kan også lægge ham på jeres ben, hvor I ligger på ryggen ...

Annonce

... og svinger ham rundt - I kan finde videoklip af disse øvelser på youtube. Og når han bliver 1.5-2.5 år gammel, og motorisk er nået længere, så kan han begynde at slå rigtige koldbøtter på en madras. Lige nu er det i jeres hænder med med hjælp af jeres krop :)

Det lyder rigtig godt, at I har en "legeskumtrappe", prøv om I kan hjælpe ham med at kravle op og ned af den, så I er der, støtter ham i at bruge sin krop, hjælper ham med at sætte fra, få et lille skub i den rigtige retning osv. Så det lykkes for ham, og han på den måde får små succesoplevelser at bygge videre på og dermed lyst til fortsat at prøve og blive ved.

Du nævner, at han er født for tidligt, og jeg tænker, at det også kan være en god idé at tale med en fysioterapeut, som kan give jer nogle forskellige øvelser og også vurdere hans motoriske udvikling. Måske har han brug for lidt ekstra stimulering, måske er han hypermobil (det kan I f.eks. se ved, at han ofte sætter sig i W med benene - altså sidder på numsen og med knæene fremad og fødderne bagud), måske har han bare brug for lidt mere tid.. :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skriver, at du "oplever ham som svag", og jeg tænker, at det er vigtigt, at han både styrkes motorisk, så hans balance, muskelkraft osv. styrkes, men at det også er vigtigt, at han styrkes mentalt og oplever, at han godt kan. Det fysiske og mentale hænger sammen, og da han er en dreng, som altid har grædt meget, så er det ekstra vigtigt, at I er der for ham, motiverer og hjælper ham, så han netop får små succesoplevelser at bygge videre på.

I kan også overveje, om han (eller begge) ville have glæde af at gå til gymnastik, rytmik og bevægelse, måske svømning eller lignende... I kan undersøge mulighederne, der starter ofte nye hold op til august, når sommerferien slutter:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder