Svar: Bliver ked af det, når hun skal i bad

13. januar 2022

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn i perioder kan blive bange for vand og pludselig protestere voldsomt over f.eks. at skulle i badekar. Det vigtigste er, at I forsøger at tage det stille og roligt, så jeres datter kan spejle sig i jeres ro, og at I ikke presser hende, hvis hun virker til næsten at gå i panik, så er det bedre at holde en pause fra badet... Er det derimod et spørgsmål om, at hun lige skal finde ud af, at det er helt okay og ikke farligt, så er det naturligvis rigtig fint, at I holder fast i at hun godt kan blive badet, mor og far er der, det er trygt og helt okay :)

Nogle gange er løsningen, at man i en periode giver brusebad i stedet. Her vil hun netop kunne være i jeres favn og på den måde føle sig mere tryg, så det er en god idé. Det lyder dog som om, at hun heller ikke er særligt begejstret for dette.

En anden løsning kan være ikke at fylde for meget vand i badekaret, så hun føler, at hun har lidt mere styr på det.

Nogle gange kan det være en fordel først at fylde vand i badekarret, når hun sidder der. Andre gange er det en god idé at fylde vand i badekarret, før hun kommer ind på badeværelset - fordi nogle børn går i panik når bare de hører vandet/bruseren blive tændt...

I kan også forsøge at komme masser af skumsæbe i badet, som dækker vandoverfladen og som derfor nogle gange også kan være med til at gøre hende mere tryg.

Det er også en god idé ikke at vaske hår, hver gang hun kommer i bad eller blot skylle håret med vand og uden sæbe - netop fordi det kan være svært at undgå, at hun får sæbe i øjnene, og det vil naturligt ikke gøre badesituationen rarere for hende. Så jo flere badeture hun kan få, som føles rare, og som ikke ender galt, jo bedre er det.

Det er også en god idé ikke ...

Annonce

... at bruge olie i vandet, da det let kan gøre hendes hud meget glat og gøre badekaret så glat, at hun kan være ved at falde og derfor bliver ekstra usikker på det hele.

Et skridsikkert underlag eller skridsikre klistermærker sat i bunden af badekaret kan også være en god idé, igen så hun føler sig sikker på ikke pludselig at være ved at falde.

I stedet for at bruse hende over, når hun sidder i badet, så kan det være en god idé at bruge en lille vandkande, lidt bøtter og lignende, så I leger jer mere gennem badet, og hun på den måde atter synes, det er okay. Sæt ord på de dele af hendes krop som bliver overrislet med vand - først på den ene arm, så på den anden arm, så på maven, så på ryggen...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også en god idé at bruge en vaskeklud fremfor vand, der skal hældes over hende, så hun igen hele tiden føler sig tryg ved det som sker.

Legetøj i badekarret vil også være rigtig godt. Gerne noget som kan aflede hende og gøre, at hun glemmer, at hun faktisk bliver vasket og derfor lader dig vaske hende, fordi hun er optaget af sine legedyr. Med den alder hun har, kan det være rigtig spændende med badedyr, som kan blinke og lyse, bøtter, kander, en vandmølle osv. hvor der kan løbe vand igennem, små badedyr som kan trækkes op og derfor bevæge sig igennem vandet, en krabbe eller lignende som kan sættes på væggen og blæse sæbebobler kan også være en god idé, fordi det kan aflede hende, og du derfor kan få lov til at vaske hende lidt:)

Hvis I eller bedsteforældrene har badekar, så er det også en mulighed, at I vælger at gå i badekar med hende, for på den måde netop med jeres hud-mod-hud-kontakt får gjort hende tryg ved at være i badekar og vand igen...

Jeg håber, at du kan bruge disse forslag videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god badning:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland