Brev:
2,5 år - Hjæp til at falde i søvn alene i egen seng
13. januar 2022
Alder:
2 år, 6 mdr.
2,5 år - Hjæp til at falde i søvn alene i egen seng
Hej Helen
Så har vi brug for dine altid gode råd endnu en gang :)
Storesøster på 2,5 år har siden hun var helt lille været vant til at sove i sin egen seng på sit eget værelse og hun har altid været glad for at sove i sin egen seng.
For et års tid siden havde vi i en lang periode en god rutine, hvor vi kunne lægge hende i hendes seng om aftenen, sige godnat, synge en sang og så ellers gå udenfor døren, hvorefter hun selv faldt i søvn. Spurgte hun efter os undervejs kunne vi tale til hende ude fra stuen og forvisse hende om, at vi var lige uden for døren, hvilket hun accepterede.
I foråret kom lillesøster dog, og det vendte op og ned på rutinen. Lillesøster har nemlig brug for fuldstændig ro for at kunne blive i søvnen om aftenen, hvilket betyder, at det er slut med at sidde i stuen og tale til storesøster, da de har værelse lige ved siden af hinanden. Vi gik derfor tilbage til at sidde ved storesøster, til hun faldt i søvn.
Den rutine har vi nu svært ved at ændre igen. Vi har flere gange forsøgt at lægge storesøster i hendes seng, læse en godnathistorie (som vi altid gør), sige godnat og så forlade værelset, men det resulterer altid i gråd og skrig. Også selvom vi i timen op mod putningen har forberedt hende og talt med hende om, hvad der skal ske. Vi har også forsøgt din "stryge tøj-metode", men uden held.
Vi har et par gange forsøgt at holde fast på, at hun skal falde i søvn uden at enten mor eller far sidder på sengekanten, men så får hun vækket lillesøster og så har vi lige pludselig to grædende børn i stedet for ét. Og så er det altid endt med, at vi har overgivet os og siddet hos storesøster til hun er faldet i søvn.
Vi kunne virkelig godt bruge et par råd ifht., hvordan vi bedst kommer videre herfra og hvordan vi får hende til at falde i søvn selv. Det er opslidende for os altid at skulle sidde ved hende, fordi der ofte går mellem 30 og 60 minutter før hun falder i søvn, og det er svært for en af os at putte dem begge, hvis enten mor eller far er ude af huset, fordi de har så forskellige behov lige pt. Vi er ved at tale med dagplejer om at forkorte storesøsters middagslur til max 1,5 time, så hun har lettere ved at falde i søvn om aftenen.
Storesøster sover ca. kl. 21 og bliver vækket kl. 6. Hun sover oftest mellem 1-2 timer til middag i dagplejen. I weekenderne herhjemme hopper hun ofte middagsluren over, og her går putningerne om aftenens væsentligt hurtigere - dog stadig med mor eller far på sengekanten.
Vi vil meget gerne sikre os, at vi ikke ryger ind i samme dårlige rutine med lillesøster. Hun er dog fortsat så lille, at hun ikke selv kan falde i søvn om aftenen uden vores beroligende hænder, men hvornår er det realistisk, at vi forsøger at øve dette med hende?
På forhånd tak for hjælpen - vi ser virkelig frem til at høre fra dig :)
Mange hilsner