2,5 år - Hjæp til at falde i søvn alene i egen seng

13. januar 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2,5 år - Hjæp til at falde i søvn alene i egen seng

Hej Helen

Så har vi brug for dine altid gode råd endnu en gang :)

Storesøster på 2,5 år har siden hun var helt lille været vant til at sove i sin egen seng på sit eget værelse og hun har altid været glad for at sove i sin egen seng.

For et års tid siden havde vi i en lang periode en god rutine, hvor vi kunne lægge hende i hendes seng om aftenen, sige godnat, synge en sang og så ellers gå udenfor døren, hvorefter hun selv faldt i søvn. Spurgte hun efter os undervejs kunne vi tale til hende ude fra stuen og forvisse hende om, at vi var lige uden for døren, hvilket hun accepterede.

I foråret kom lillesøster dog, og det vendte op og ned på rutinen. Lillesøster har nemlig brug for fuldstændig ro for at kunne blive i søvnen om aftenen, hvilket betyder, at det er slut med at sidde i stuen og tale til storesøster, da de har værelse lige ved siden af hinanden. Vi gik derfor tilbage til at sidde ved storesøster, til hun faldt i søvn.

Den rutine har vi nu svært ved at ændre igen. Vi har flere gange forsøgt at lægge storesøster i hendes seng, læse en godnathistorie (som vi altid gør), sige godnat og så forlade værelset, men det resulterer altid i gråd og skrig. Også selvom vi i timen op mod putningen har forberedt hende og talt med hende om, hvad der skal ske. Vi har også forsøgt din "stryge tøj-metode", men uden held.

Vi har et par gange forsøgt at holde fast på, at hun skal falde i søvn ...

Annonce

... uden at enten mor eller far sidder på sengekanten, men så får hun vækket lillesøster og så har vi lige pludselig to grædende børn i stedet for ét. Og så er det altid endt med, at vi har overgivet os og siddet hos storesøster til hun er faldet i søvn.

Vi kunne virkelig godt bruge et par råd ifht., hvordan vi bedst kommer videre herfra og hvordan vi får hende til at falde i søvn selv. Det er opslidende for os altid at skulle sidde ved hende, fordi der ofte går mellem 30 og 60 minutter før hun falder i søvn, og det er svært for en af os at putte dem begge, hvis enten mor eller far er ude af huset, fordi de har så forskellige behov lige pt. Vi er ved at tale med dagplejer om at forkorte storesøsters middagslur til max 1,5 time, så hun har lettere ved at falde i søvn om aftenen.

Storesøster sover ca. kl. 21 og bliver vækket kl. 6. Hun sover oftest mellem 1-2 timer til middag i dagplejen. I weekenderne herhjemme hopper hun ofte middagsluren over, og her går putningerne om aftenens væsentligt hurtigere - dog stadig med mor eller far på sengekanten.

Vi vil meget gerne sikre os, at vi ikke ryger ind i samme dårlige rutine med lillesøster. Hun er dog fortsat så lille, at hun ikke selv kan falde i søvn om aftenen uden vores beroligende hænder, men hvornår er det realistisk, at vi forsøger at øve dette med hende?

På forhånd tak for hjælpen - vi ser virkelig frem til at høre fra dig :)

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg