Svar: 2,5 år - Hjæp til at falde i søvn alene i egen seng
13. januar 2022
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og den fine beskrivelse og alle jeres tanker - jeg vil naturligt gerne give jer lidt tanker med retur :)
Når man bringer en lille ny ind i familien, så vil det naturligt påvirke den ældste, som ofte vil føle en usikkerhed og et øget behov for at mærke, at mor og far stadig er der, og at man stadig er lige så prioriteret og elsket, som da man kun var ét barn... Det betyder blandt andet, at den ældste ofte har ekstra brug for nærheden om aftenen. Brug for at have "dig og mig tid", når der skal kobles fra alle oplevelserne om dagen, og man skal overgive sig til søvnen - og det lyder som om, at jeres ældste datter har haft netop brug for dette. Hun har haft brug for, at I har siddet ved sengekanten om aftenen og givet hende den tryghed og ro, som har hjulpet hende med at falde i søvn...
Det er derfor rigtig godt, at I har givet hende den nærhed og følelse af at blive prioriteret, men det betyder naturligt, at hun nu har fået det som en vane. Hun har lært, at det at skulle sove er forbundet med et ritual, hvor mor og far sidder hos hende indtil hun sover og hun forstår ikke, hvorfor I pludselig vil lave dette om.
Samtidig er hun nu 2.5 år gammel, og det betyder, at hun også er meget mere bevidst om, at når hun er puttet i seng, så sidder mor og far og hygger i stuen uden hende - og hun vil naturligt protestere mod dette. De gange hvor det måske er lykkes for hende at stige ud af sengen, er hun blevet bekræftet i, at I sidder og hygger sammen, og hun vil naturligt være en del af dette. Derfor vil mange børn i netop 2.5 år alderen protestere mod søvnen, mod at blive puttet og mod at skulle ligge alene. Det er altså en rigtig svær alder at lære hende dette.
Hvis det skal lykkes, så er det nødvendigt, at I indføre et ritual, som gør, at hun stadig er fuldstændig lige så tryg ved at sove og samtidig får en fornemmelse for, at når hun er lagt til at sove, så sker der ikke noget hyggeligt, så er der ikke noget, som hun går glip af. Det er derfor at stryge-tøj-metoden er god at bruge. Ved at stille jer på hendes værelse eller ved døren, så hun stadig kan se jer og høre jer, så får hun stadig jeres opmærksomhed, og I kan tale med hende, berolige og betrygge, men I signalerer også, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget, hun går glip af, og hun kan trygt lægge sig til at sove.
Det er også vigtigt, at I indfører en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Noget som hun kan putte sig med, og som kan fungere som substitut for jer forældre. Det kan f.eks. også være en aflagt t-shirt eller lignende af jeres, som hun kender og forbinder med mor eller far, og som derfor giver tryghed og erstatning for jer...
Og så er det vigtigt, at hun også stadig føler, at det er mindst lige så hyggeligt, som når I er der. Her kan det f.eks. være en mulighed at benytte lidt beroligende musik, en personlig godnatsang eller lignende, som hun kan ligge og lytte til, når I ikke er der, og som netop gør det hyggeligt stadig at være i sin seng og stadig at skulle falde i søvn.
Trygheden er rigtig vigtig. Rigtig mange børn vil i 2.5 års alderen begynde at blive bange for mørke og bange for lyden af insekter osv. og det kan derfor have behov for en beroligende natlampe, måske en lampe, som sender stjernelys på loftet eller på anden måde virker beroligende. Det er ofte også vigtigt for børn i denne alder, at døren til værelset står åben - både så de kan høre mor og far, men også kalde på mor og far, hvis de har brug for det. De har ofte også brug for at kunne fornemme, at de kan gå ud af værelset, søge mor og far - og rigtig mange børn har i denne alder brug for en åben seng. De har det ikke godt med at sove i tremmesengen mere.
En åben seng gør naturligt, at barnet måske kommer gående ind i stuen flere gange, og det er også okay. Her må man så blot sige "hej skat, kommer du der, tilbage i seng med dig", tage hende i hånden og følge hende tilbage igen og igen, stille og roligt og hele tiden trygt, men stadig for at vise, at det er sådan det foregår nu :)
Med hensyn til lillesøster, som må være ca. 10 måneder nu, så er dette ofte en god alder at forsøge putning på egen hånd... Efter separationsfasen, som ofte især ses i 8-10 måneders alderen, så kommer ofte en lidt mere rolig periode både motorisk og mentalt, og omkring 13-15 måneders alderen kommer ofte en urolig periode igen. Det er derfor ofte en god idé at arbejde på at ændre søvnvaner og rutiner i den periode, som ligger mellem de to store udviklingsspring - det vil sige f.eks. 11-12 måneders alderen.
Det spiller naturligt også ind, hvad der ellers sker i hendes/jeres liv. Sygdom, start i dagpleje eller vuggestue osv. vil naturligt gøre, at det er svært at ændre søvnvaner, men hvis I er inde i en nogenlunde rolig periode, så lyder det som om, at det vil være en god idé at forsøge at arbejde lidt på ændringer nu eller i nærmeste fremtid :)
Håber I kan bruge mine tanker videre og rigtig meget held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske