Svar: 7 måneder og helt desperat efter mor
12. november 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillesøster :)
Det er rigtig dejligt, at det er gået så fint med at introducere flasken, og at hun acceptere den. Det er guld værd for jer alle fire, at hun vil tage imod sin flaske - også selvom det er mor, der ofte er nødt til at give den - for det vil alt andet lige gør det lettere for far og andre at tage over på sigt. Så langt så godt :)
Det lyder dog også som om, at I måske er nødt til at sætte amning og flaske lidt i system, så I sikrer jer, at hun får den mængde mælk, som hun har behov for, men naturligt på tidspunkter, som gør, at døgnet kan hænge sammen for jer. Hun skal på samme måde også tilbydes mange måltider skemad samt mad i hånden - og også drikke vand af kop - så hendes behov for mad, mælk og væske dækkes hele dagen igennem og hun derfor ikke behøver søge brystet igen og igen hele natten.
Du er altså på den ene side nødt til at holde fast i, at hun ikke længere skal ammes så meget om natten for at sikre plads til mere rigtig mad i maven, og du er modsat nødt til at sikre mere rigtig mad i maven, for at hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.
Det vil være passende med 4 amninger eller flasker nu, og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, og I står stille og roligt op og kommer igang med dagen.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og må også gerne tilbydes små bidder af en blød bolle med smør, hvis hun er ved at vise tegn på at ville tygge og bearbejde føden mere. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke have hverken flaske eller bryst før
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en grøntsagsmuffin eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske sig igennem. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30: Udgangspunktet jeres mad - grøntsager, kartofler, kød, fisk, ris, pasta.. Der skal være moset mad med mere og mere bid og hun skal ved siden af suppleres med kogte grøntsagsbuketter, rugbrødsbjælker og lignende i hånden, som hun selv kan gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og skal herefter ikke tilbydes yderligere mælk før næste morgen tidlig. Hun skal faktisk heller ikke tilbydes vand eller andet, hun skal begynde at sove igennem 5-6 timer uden noget f.eks. fra kl 23.30-05...
Som du kan se ud af dagsplanen, så er det vigtigt, at du får adskilt brystet fra søvn om dagen, men også om natten, når hun vågner og søger dig igen og igen. Og det vil være rigtig godt med lidt fast dagsrytme og struktur i forhold til, hvad hun tilbydes hvornår, og hvor meget hun får af både skemad, vand og mælk, så du sikrer dig, at hun ikke søger brystet om natten, fordi det er et reelt behov.
At hun skal undvære brystet om natten betyder ikke, at hun også skal undvære dig. Du må stadig gerne sove sammen med hende, men det vil være godt, hvis du kan tage en t-shirt på, så hun ikke har fri adgang til brystet. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes.
Hvis det er helt umuligt at komme væk fra amning, så prøv om du kan forlænge tiden mellem natamingerne lidt, så du ikke ammer hver time men f.eks. hver 3 time, det vil sige, at hun lige nu så stadig ammes kl 03, men ikke mellem 24-03 og 03-06... Og dur det bare slet ikke, så må du give hende brystet, men igen og igen afkorte amningen, så hun ikke fyldes med mælk. Det vil sige, at du stille og roligt skal lirke brystet ud af munden på hende. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter og herefter trækker du så brystet til dig. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så igen brystvorten ud af munden igen.
Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Samtidig med at du gør dette, så bruger du dine hænder på hendes krop, hjælper hende til fysisk ro, luller hende lidt ind i søvn, så hun stille og begynder at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, men netop kan beroliges og hjælpes videre i søvnen med dine kærtegn:)
Du kan altså stadig berolige hende med dine hænder og nærhed. Måske en klud der dufter af dig - og det kan du naturligt også bruge, når hun ligger i sin egen seng, så hun fremover netop kan hjælpes videre i søvnen, der hvor hun er puttet og faldet i søvn :) Det er super godt, at selve putningen med flaske fungerer så godt - hold endelig fast i det!
Du kan også prøve at sætte dig ved siden af hendes seng, og hvis beroligende hænder ikke virker, så tage hende op, tilbyde brystet kortvarigt, lirke brystet ud og putte hende tilbage i seng igen. Så du på den måde forsøger en slags "op-ned" og netop lærer hende, at hun godt kan komme videre i søvnen i sengen, hvor hun er putte uden at hun behøver bryst og favn igen og igen :)
Hun har en alder nu, hvor hun bruger sig selv mere og mere motorisk, hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst osv. Og hun øver sig om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hun har her brug for din hjælp til at skifte stilling. Hun har brug for at du lige hjælper hende om på den anden side, får dynen på igen, som hun har sparket af osv.
Hun drømmer også meget og kan i denne alder klynke, græde, pludre og grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne og drømmeaktiviteten er stor. Du skal derfor prøve at vurdere, om hendes opvågninger om natten skyldes drømme, behov for stillingsskift, et par beroligende hænder - eller om hun mon har brug for mælk. Har hun spist og drukket jf. dagsplanen, så er behovet sandsynligvis sikke brystet, men derimod at mærke dig og få din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Hun lyder til at være i begyndende separationsfase, og måske er hun godt igang motorisk og øver sig i gradvist at være mere på afstand af dig. Det er helt naturligt og dette store udviklingsspring ligger ofte frem mod 10 måneders alderen. Det er her rigtig vigtigt, at du netop lader hende se dig, så hun fornemmer, at du ikke forsvinder, men stadig er der for hende - og så naturligt også lader far være med, når han kan få lov itl det. Og det er også rigtig fint, hvis far måske kan gøre noget sammen med lillesøster, uden at mor og storebror er der, så de to får lidt tid sammen og han netop naturligt er den der hjælper, trøster og er tilgængelig, så hun finder ud af, at far også kan bruges og samtidig også giver far følelsen af, at han selvfølgelig godt kan.
Måske kan far og lillesøster tage i svømmehallen eller lignende. Fordelen ved dette er, at de her har tæt fysisk kontakt (hud mod hud), og når hun bliver forskrækket over vandet, de høje lyde og lignende, så er det far, som er der til at trøste, berolige og betrygge. Det vil naturligt styrke forholdet mellem dem og er samtidig en god aktivitet at lave. Efter svømmeturen kan han give hende frokost, en flaske og så putte hende til en længere middagslur, og de har på den måde haft nogle rigtig gode timer sammen, hvor han har gjort meget af det, som du plejer at gøre - og du har samtidig kunne lave noget spændende med storebror, som bare er for ham og dig :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, at det giver lidt ro at vide, at det er helt normalt, og ja, - noget der kan løses :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske