7 måneder og helt desperat efter mor

12. november 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7 måneder og helt desperat efter mor

Hej Helen,

Nu er der endelig ro på storebror, men det kokser for os med lillesøster. Hun er 7 måneder og 2 dage, fuldammet til hun var 6 måneder, hvorefter vi langsomt er trappet ud af amning. Hun ammer kun om natten nu, og så om dagen hvis vi lige er et sted, hvor der ikke er flaske eller grød tilgængeligt.

Men hun ELSKER sin mor. Hun græder ulykkeligt, så snart jeg forlader rummet og selv far er bedst, hvis hun bare sidder på mit skød og kan røre ved ham. Vi prøver med at han bader hende og giver hende flaske (hun har accepteret flasken helt fint), samt går ture med barnevognen - i øvrigt det eneste de kan lave sammen, som hun er glad for - men kun badet foregår ikke i gråd. Uanset om jeg er i nærheden, kan han godt droppe at give hende flaske. Hvad gør vi? Hun skal i dagpleje fra januar og jeg kunne godt tænke mig, at hun ikke bare bliver klar til at være væk fra mig den dag, hun starter, men er klar til det inden ...

Annonce

... da.

Et andet problem er nætterne. Hun vågner mellem 5 og 10 gange om natten og falder kun til ro, ved at blive ammet. Hverken en hånd på maven eller ryggen, en sut, en beroligende sang eller hvad jeg ellers kan finde på, virker. Hun græder, til hun får brystet i munden. Vi giver hende aftensmad ca 17.30, og så en flaske vælling ca kl. 19, inden vi putter hende kl. 19.30 hvor hun falder i søvn efter flasken, 90% af tiden helt uden brok og uden jeg behøver sidde derinde. Hun er vågen, når jeg lægger hende, men falder i søvn få minutter efter. Til tidere lidt længere, men så pludrer hun som regel til hun sover.

Hvordan får jeg min nattesøvn tilbage? Indtil vi begyndte at vænne hende fra amning om dagen, som hun helt fint - vågen 2-3 gange om dagen, og det kan jeg fint leve med, også når jeg skal arbejde igen.

Jeg håber du endnu en gang har nogle vise ord - og at det lyder normalt og som noget, der kan løses. 😅

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2