Svar: Prewalkers - hvornår?

19. november 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christine

Tak for dit spørgsmål omkring prewalkers :)

Børnefødder har bedst af ikke at blive puttet ned i sko, og det er super godt med bare tæer eller skridsikre strømper, når barnet begynder at kravle og rejse sig op. Man skal helst vente så længe som muligt med at give barnet sko på - også prewalkers - fordi barnets fødder er meget bløde.

Børnefødder består mest af brusk, sener og muskler, og når barnet begynder at rejse sig og øve sig i at stå og gå, så er det vigtigt, at foden har fuldstændig fri bevægelighed. Når barnet forsøger at gå, så bevæger foden sig hen over storetåen, og de øvrige tæer hjælper med til at styre foden. Det er derfor vigtigt, at barnet kan mærke gulvet, bevæge sine tæer, da det hjælper barnet med at styre og holde balancen. Og det kan sko forhindre...

Når det så er sagt, så har du dog helt ret i, at det nogle gange kan være en god idé med en prewalker. Det kan være fordi det er koldt uden, det ...

Annonce

... kan også være fordi de skridsikre såler gør, at barnet har bedre fat, og så er der også nogle dagplejere og institutioner, som gerne ser, at børnene har indesko på, selvom de endnu ikke går.

Jeres datter er meget lille til at skulle have noget på fødderne, og hvis I kan nøjes med skridsikre strømper eller måske bruge et par helt bløde futter med ruskindssål, så vil det være godt. Som sagt skal sko undværes så længe som muligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I skønner, at hun har brug for nogle prewalkers, som sidder mere fast på foden, som et par rigtige sko, så er det vigtigt, at de stadig har tynde og helt bløde skåler. De skal også have en god pasform og må ikke være hverken for små eller for store - det vil ofte være nødvendigt med voksetillæg, men ikke alt for meget. Og så skal de have justerbar lukning og fast hælkappe, og været lavet af skind, så jeres datters fødder kan ånde.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder