Svar: Prewalkers - hvornår?
19. november 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Christine
Tak for dit spørgsmål omkring prewalkers :)
Børnefødder har bedst af ikke at blive puttet ned i sko, og det er super godt med bare tæer eller skridsikre strømper, når barnet begynder at kravle og rejse sig op. Man skal helst vente så længe som muligt med at give barnet sko på - også prewalkers - fordi barnets fødder er meget bløde.
Børnefødder består mest af brusk, sener og muskler, og når barnet begynder at rejse sig og øve sig i at stå og gå, så er det vigtigt, at foden har fuldstændig fri bevægelighed. Når barnet forsøger at gå, så bevæger foden sig hen over storetåen, og de øvrige tæer hjælper med til at styre foden. Det er derfor vigtigt, at barnet kan mærke gulvet, bevæge sine tæer, da det hjælper barnet med at styre og holde balancen. Og det kan sko forhindre...
Når det så er sagt, så har du dog helt ret i, at det nogle gange kan være en god idé med en prewalker. Det kan være fordi det er koldt uden, det kan også være fordi de skridsikre såler gør, at barnet har bedre fat, og så er der også nogle dagplejere og institutioner, som gerne ser, at børnene har indesko på, selvom de endnu ikke går.
Jeres datter er meget lille til at skulle have noget på fødderne, og hvis I kan nøjes med skridsikre strømper eller måske bruge et par helt bløde futter med ruskindssål, så vil det være godt. Som sagt skal sko undværes så længe som muligt.
Når I skønner, at hun har brug for nogle prewalkers, som sidder mere fast på foden, som et par rigtige sko, så er det vigtigt, at de stadig har tynde og helt bløde skåler. De skal også have en god pasform og må ikke være hverken for små eller for store - det vil ofte være nødvendigt med voksetillæg, men ikke alt for meget. Og så skal de have justerbar lukning og fast hælkappe, og været lavet af skind, så jeres datters fødder kan ånde.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske