Vågner og græder voldsomt om natten

19. november 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner og græder voldsomt om natten

Kære Helen,

Tak for som altid en fantastisk brevkasse. Jeg rækker ud til dig, idet vi er nogen forældre, som er ved at blive en smule frustreret.

Kort info om vores datter: Hun er 5,5 mdr. måler 68 cm og vejer omkring 7 kg. Begyndte på frokostgrød for 2 uger siden og startede på aftengrød i sidste uge. Vi følger den dagsplan, som du har angivet i din bog om børn og mad:) Ruller ikke helt fra maven til ryg (og omvendt) endnu, men laver "crunches" mange gange om dagen. Kan sidde lidt selv, men ikke særlig lang tid af gangen.

Bliver lagt hver aften med fast putteritual (ren ble, nattøj, amning efterfulgt af godnatsang) på eget værelse omkring kl. 19. Sover derefter ca. 12-13 timer (selvfølgelig med opvågninger), hvor jeg ammer omkring kl. 23, 03 og 06, plus minus.

Og nu til selve udfordringen:

Vores dejlige datter har den sidste halvanden måneds tid vågnet en del gange i løbet af natten (og sen aften), hvor nogle af gangene har været med meget voldsom gråd. Hun har altid været en rigtig god sover, aldrig grædt eller lignende, da hun var mindre. Elsker sin barnevogn, som hun sover fantastisk i i løbet af dagen. Sover ca. 3 lurer hvor 2 af dem har ca. 1,5-2 timers varighed og den sidste er en powernap på en lille halv time.

For at komme de mange opvågninger til livs har vi investeret i en tyngdepose, som har tage størstedelen af de mange opvågninger. Men der er desværre stadig en del. Vores datter ligger stadig en del urolig, fægter med armene og kaster hovedet fra side til side. Jeg er vel klar over, at tyngdeposen ikke er medvirkende til, at ens barn kommer til at ligge fuldstændig stille, men nok lidt mere end hvad vores gør lige nu. Selv hendes ben flyver lidt op og ned.

Den nævnte gråd var i starten, hvad vi selv kunne konstatere, en form for "night-terror". Hun skreg højtlydt og derefter brød ud i voldsom og nærmest utrøstelig gråd. Vi kunne slet ikke komme i kontakt med hende. Først efter vi tog hende med ind i stuen, tændte lidt lys var det som om, hun faldt mere til ro. Dette lader dog til at være overstået nu. Heldigvis.

Men der er som sagt stadig en del opvågninger, der udvikler sig til voldsom gråd. Jeg kan give et eksempel fra i nat, som til dato har været den værste. ...

Annonce

... Hun fik ikke sin sene powernap, så faldt allerede om kl. 18.20. Derefter, indtil omkring kl. 22 var vi inde hos hende for at give hende sutten ca. 3 gange. Dette er meget det samme mønster for hver aften. Forholdsvis stille og roligt indtil kl. 22, så begynder "forestillingen. Herefter gik vi frem og tilbage med meget korte intervaller, nogle af dem så korte som 10 min. Det resulterede i, at vi tog hende med ind i vores seng og lagde hende mellem os. Hvilket vi har gjort hver nat, når de mange opvågninger er blevet for hyppige og vi ikke længere har kunnet stå på vores ben.

Jeg har været lidt "imod" dette, da jeg synes vi har fået en rigtig god rutine med putningen og det at hun ligger i sin egen seng, og vil derfor helst ikke give hende en dårlig vane. Men den har jeg altså kastet til side, for vi skal som familie også kunne hænge sammen og det har vi kunnet ved, at hun er kommet ind i vores seng. Men nu lader det så til, at det at komme ind i vores seng heller ikke rigtig virker. Det har det gjort tidligere. Hun falder mere til ro og sover fantastisk godt.

I nat var vi så oppe på ca. 3 gange var gråden udviklede sig. Den startede med lidt piv, og sådan og så eskalerer det voldsomt. Min egen teori er, at det simpelthen er fordi hun er så træt, og bare gerne vil sove, men ikke kan finde ro og bliver så ked af det. For hun ligger med lukkede øjne, falder lidt til ro og begynder så kort tid efter at blive urolig (hovedet kører fra side til side, armene kører med). Og så begynder gråden. Vi må så tage hende op, gå lidt rundt med hende, trøste hende. Sutten virker ikke rigtig. Det er som om, når vi vil give hende sutten, at hun bliver endnu mere hidsig. Hvilket er undrende eftersom, når hun sover i barnevognen glædeligt hapser sutten.

Så konklusionen på denne meget lange smøre - hvad kan vi gøre for at stoppe de mange opvågninger og ikke mindst den voldsomme gråd? Det er selvfølgelig hårdt for os som forældre, men det er mest hårdt for vores lille datter, som jeg kan se virkelig er medtaget dagen efter en hård nat (hvor hun så heldigvis sover fantastisk).

Håber meget du kan hjælpe eller i hvert fald, så berolige os med, at det måske bare er en fase og det snart er overstået:)

På forhånd tak.

Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor