Svar: Selv gå på trapper/børnegitter

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære lille familie

Jeres dreng er knap 3 år gammel og lyder til at være godt med motorisk nu. Han lyder til at have en fin balance og lyder også til at kunne forstå en simpel besked om at man går og ikke leger på trappen ...

Det lyder for mig som om at I godt kunne prøve at lade ham bestige trappen mere og mere selv.

Det er som regel lettest at komme op og her kan han kravle eller gå - men når han skal ned af trappen, så er det en god idé at lære ham at sætte sig og enten humpe på numsen ned eller dreje sig rundt og så kravle baglæns - hvad han nu virker til bedst at kunne/ville. Hvis han skal gå forlæns ned af trappen som vi gør, så vil han naturligt let kunne få overbalance og især når trappen er en vindeltrappe, hvor jeg går ud fra at trinene også er bredere i den ene side end i den anden ...

Lågen forneden af trappen kan I godt tage af. Og ...

Annonce

... spørgsmålet er om ikke lågen foroven også skal fjernes ... Lågen foroven er vigtig, hvis han leger på første sal og kan risikere at falde ned af trappen - men den er uhensigtsmæssig, hvis han er kravlet/gået op ovenpå og han så ikke kan komme ind, fordi lågen spærrer ... Ligesom den også forhindrer ham i at sætte sig på øverste trin, når han skal bevæge sig langsomt ned af trappen (enten på numsen eller baglæns kravlende).

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg kan naturligvis ikke se jeres dreng og I skal derfor vurdere og mærke efter, hvad I føler han kan klare. Det er naturligvis også vigtigt at I de første gange følger efter ham, så I kan gribe ham, hvis han mister balancen - I skal være bag ham, når han går op og I skal være på trappen foran ham, når han kravler ned. Men han må meget gerne gøre det selv og træne det på denne måde :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre