Svar: Selv gå på trapper/børnegitter
13. oktober 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære lille familie
Jeres dreng er knap 3 år gammel og lyder til at være godt med motorisk nu. Han lyder til at have en fin balance og lyder også til at kunne forstå en simpel besked om at man går og ikke leger på trappen ...
Det lyder for mig som om at I godt kunne prøve at lade ham bestige trappen mere og mere selv.
Det er som regel lettest at komme op og her kan han kravle eller gå - men når han skal ned af trappen, så er det en god idé at lære ham at sætte sig og enten humpe på numsen ned eller dreje sig rundt og så kravle baglæns - hvad han nu virker til bedst at kunne/ville. Hvis han skal gå forlæns ned af trappen som vi gør, så vil han naturligt let kunne få overbalance og især når trappen er en vindeltrappe, hvor jeg går ud fra at trinene også er bredere i den ene side end i den anden ...
Lågen forneden af trappen kan I godt tage af. Og spørgsmålet er om ikke lågen foroven også skal fjernes ... Lågen foroven er vigtig, hvis han leger på første sal og kan risikere at falde ned af trappen - men den er uhensigtsmæssig, hvis han er kravlet/gået op ovenpå og han så ikke kan komme ind, fordi lågen spærrer ... Ligesom den også forhindrer ham i at sætte sig på øverste trin, når han skal bevæge sig langsomt ned af trappen (enten på numsen eller baglæns kravlende).
Jeg kan naturligvis ikke se jeres dreng og I skal derfor vurdere og mærke efter, hvad I føler han kan klare. Det er naturligvis også vigtigt at I de første gange følger efter ham, så I kan gribe ham, hvis han mister balancen - I skal være bag ham, når han går op og I skal være på trappen foran ham, når han kravler ned. Men han må meget gerne gøre det selv og træne det på denne måde :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske