Brev:
Selv gå på trapper/børnegitter
13. oktober 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Selv gå på trapper/børnegitter
Hej Helen,
Et spørgsmål mere.
Hvornår må vores søn selv færdes på vores trappe?
Det er en lidt træls model - i træ, åben og vinkler rundt op til 1.sal. Vi bor til leje og må derfor ikke beklæde den med noget. Måske en stripe "tape" ude ved kanten af trinene ellers ikke.
Vi har gitter på foroven og forneden og som det er nu går vi altid selv med, hvis han skal op og ned. Han holder fast i gelænderet med den ene hånd og os i den anden.
Hvis vi ikke holder ham kravler han som en abe op af trappen og det går fint og hurtigt! Vi synes bare ikke han helt er klar til at suse op og ned selv, men omvendt har vi også tænkt på, hvordan vi kan støtte ham i selv at gå "normalt" op og ned af trappen - stadig med en hånd på gelænderet selvfølgelig.
Eller skal han bare have lov til at gå op som han nu vil. Vi har sagt til ham at vi ikke have at han leger på trappen eller fjanter, når han går op og den er han rimelig med på:)
Vi har overvejet at tage lågen af nede for enden af trappen, men ved ikke helt om det er for tidligt.
Motorisk er han med i forhold til hans alder også på trods han var sen til at gå og havde en skæv gang på indersiden af fødderne (har skrevet om det før). Hans balance er fin - f.eks. rigtig skrap til at cykle på balancecykel.
Omvendt synes vi heller ikke han er helt klar til at bestige trinene selv, men er det bare os der er pylrede?
Venlig hilsen
den lille familie