Svar: Mor på rejse

15. august 2011

Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Elisabeth

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til New York - jeg kan godt forstå, hvis du glæder dig.

Jeres piger er så gamle nu, at de sagtens kan være alene med far i de dage. De kan hygge sig rigtig meget sammen og de har jo hinanden :)

Du skal naturligvis anerkende især jeres ældste datters behov for din nærhed i øjeblikket. Hun lyder til at være inde i en fase, hvor hun har ekstra brug for dig. Hun har en alder, hvor hun naturligt vil begynde at forstå flere ting og dermed også bekymre sig mere om ting. Hun vil begynde at stille flere af de dybere spørgsmål som "hvor kommer vi fra?", "hvad sker der når man dør?" osv. og vil i det hele taget tænke mere over tingene.

Hun har en alder nu, hvor hun godt kan forholde sig til tid, godt kan tælle og ved hvad det betyder at hun skal sove i 5 nætter så kommer mor igen. Lillesøster vil ikke kunne dette, men hvis hverdagen ligner sig selv og hvis storsøster og far virker glade og de hygger sig, så vil hun finde roen i det. Hun vil spejle sig meget i de andre.

Jeg vil foreslå dig flere ting - du behøver ikke gøre det hele, men du kan overveje, om noget af det vil være godt for dem :)

1. Du kan lave et målebånd, hvor de kan klippe af dag for dag og på den måde tælle ned, hvornår du kommer hjem igen. Det kan hjælpe dem begge.

2. Du kan skrive 5 små breve, som lukkes i hver deres konvolut. Så kan far læse et godnatbrev fra dig hver aften, inden de skal sove eller læse det om morgenen, når de står op - som han nu synes det kan passe bedst (du ...

Annonce

... skal naturligvis vide om du skal skrive godmorgen eller godnat i brevene). Storesøster vil kunne forholde sig til hvad du skriver og vil kunne være glad over at høre fra dig, på denne måde. Lillesøster vil lytte uden at forstå så meget, men vil fornemme at du er der og ikke er forsvundet helt.

Du kan selv vurdere hvor meget du vil gøre ud af det - om det bare skal være en lille hilsen, om du vil skrive en lille historie, finde på et sjovt digt eller lignende som de kan grine af ... der er mange muligheder.

3. Du kan lave en aftale om, at du ringer hjem på et bestemt tidspunkt - naturligvis under hensyntagen til tidsforskel. Hvis du laver en sådan aftale vil det være vigtigt at du overholder den. Ellers vil jeres ældste datter føle sig svigtet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis være ærlig om, hvorfor du tager af sted. At du f.eks. også synes at det er hyggeligt og dejligt at være sammen med din mor - ligesom dine piger nyder at være sammen med deres mor / og omvendt at mor nyder at være sammen med sin datter/døtre.

Du skal sætte ord på, at du også vil savne dem, men at de vil få det rigtig hyggeligt sammen med far og at det bliver rigtig dejligt også at være hjemme og så naturligvis forsikre dem om at du kommer hjem igen :)

Prøv at få din ældste datter til at sætte lidt ord på de ting hun evt. går og tumler med og forsøg at betrygge hende så godt du kan, hvis hun er bekymret. Er hun ikke urolig - skal du naturligvis ikke gøre hende det :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor