Svar: Født med bule i hovedet

8. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med jeres lille pige - og velkommen til:)

Det lyder som om, at jeres datter er født med det, man kalder for et kefalhæmatom. Det er en blodansamling, der ligger mellen kraniet og den hinde/membran (periost), der ligger på kranieknoglen. Blødingen opstår, fordi der under fødslen springer et blodkar, og på grund af kranieknoglen kan blodet ikke løbe væk. Kroppen absorberer gradvist det ophobede blod, og hævelsen forsvinder derfor med tiden.

Hvor lang tid, det tager, varierer og afhænger af, hvor stor kefalhæmatomet er. Det kan tage uger til måneder - og du fortæller, at det er blevet gradvist mindre hos jer, så selvom jeres datter nu er ca. 8 uger, og det stadig ikke er forsvundet, så lyder dette okay, og du fortæller også, at jeres læge ikke har været bekymret, da I var til 5 ugers undersøgelse.

Du skal naturligvis fortsat holde øje med hævelsen, og du skal søge lægehjælp, hvis du oplever følgende symptomer:

- Hvis kefalhæmatomet vokser, ...

Annonce

... eller hvis det ændrer tydeligt farve og f.eks. bliver mere rødt eller lilla i farven. Det kan være tegn på komplikationer.

- Hvis du ser tegn på infektion - at du ser hævelse, rødme, varme, eller hvis det væsker eller bløder fra det, så skal du søge læge.

- Hvis du oplever, at det gør ondt på jeres datter. Hvis hun virker irritabel, urolig, grædende og f.eks. viser tegn på smerter, hvis du rør ved hæmatomet, så bør du også få jeres læge til at se på det igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Generelt vil jeg sige, at du naturligvis skal søge lægehjælp, hvis du er bekymret eller usikker på, hvad der er normalt - og selvom jeres læge har set jeres datter for 3 uger siden og sagt, at hun ikke er bekymret, så er der naturligvis ikke noget i vejen for, at du kontakter lægen igen, hvis du er bekymret:)

Jeg håber, at mit svar giver dig lidt ro med på vejen, og at du har lidt idé om, hvad du kan forvente, og hvornår du evt. bør søge læge:)

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor