Svar: Født med bule i hovedet
8. maj 2024
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og stort tillykke med jeres lille pige - og velkommen til:)
Det lyder som om, at jeres datter er født med det, man kalder for et kefalhæmatom. Det er en blodansamling, der ligger mellen kraniet og den hinde/membran (periost), der ligger på kranieknoglen. Blødingen opstår, fordi der under fødslen springer et blodkar, og på grund af kranieknoglen kan blodet ikke løbe væk. Kroppen absorberer gradvist det ophobede blod, og hævelsen forsvinder derfor med tiden.
Hvor lang tid, det tager, varierer og afhænger af, hvor stor kefalhæmatomet er. Det kan tage uger til måneder - og du fortæller, at det er blevet gradvist mindre hos jer, så selvom jeres datter nu er ca. 8 uger, og det stadig ikke er forsvundet, så lyder dette okay, og du fortæller også, at jeres læge ikke har været bekymret, da I var til 5 ugers undersøgelse.
Du skal naturligvis fortsat holde øje med hævelsen, og du skal søge lægehjælp, hvis du oplever følgende symptomer:
- Hvis kefalhæmatomet vokser, eller hvis det ændrer tydeligt farve og f.eks. bliver mere rødt eller lilla i farven. Det kan være tegn på komplikationer.
- Hvis du ser tegn på infektion - at du ser hævelse, rødme, varme, eller hvis det væsker eller bløder fra det, så skal du søge læge.
- Hvis du oplever, at det gør ondt på jeres datter. Hvis hun virker irritabel, urolig, grædende og f.eks. viser tegn på smerter, hvis du rør ved hæmatomet, så bør du også få jeres læge til at se på det igen.
Generelt vil jeg sige, at du naturligvis skal søge lægehjælp, hvis du er bekymret eller usikker på, hvad der er normalt - og selvom jeres læge har set jeres datter for 3 uger siden og sagt, at hun ikke er bekymret, så er der naturligvis ikke noget i vejen for, at du kontakter lægen igen, hvis du er bekymret:)
Jeg håber, at mit svar giver dig lidt ro med på vejen, og at du har lidt idé om, hvad du kan forvente, og hvornår du evt. bør søge læge:)
Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske