Svar: Trøske hos baby
21. maj 2023
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt med jeres lille dreng, og at I nyder det hele så meget, hvor er det bare dejligt!:)
Trøske er en svamp, som ses som hvide belægninger eller rødmen, og det ses ofte på tungen, i kinden, på gummerne eller i ganen hos det lille barn. Vi har alle sammen svampe og bakterier i munden, og gærsvampen Candida findes stort set hos os alle. Men hos små børn, som har et umodent immunforsvar, kan den nogle gange blusse op.
Det er helt korrekt, at du kan vaske hans mund med lidt danskvand. Du kan fugte en vatpind (babyvatpind eller skumvatpind) med danskvand, eller du kan opbløde hjørnet af en skumklud eller en stofble i danskvand, og så forsøge at se om du forsigtigt kan skrabe belægningerne af. Danskvand må gerne bruges til at rense munden med, og der sker ikke noget, hvis han synker et par dråber, men han skal ikke drikke det:)
Derudover, så er det rigtig godt, hvis du er særligt opmærksom på at vaske hænder ofte, det er en god idé at skifte ammeindlæg ved hver amning i en periode, hvis du bruger ammebrikker eller lignende, så skal de koges. Derudover kan det være en god idé at vaske sengetøj, håndklæder og lignende ved 60 grader, da det også slår svampen ihjel.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, om du selv får smerter, rødme eller belægninger på brystet, da det godt kan smitte. Hvis du får symptomer, så er det vigtigt, at du går til lægen, så både du og din dreng kan blive sat i behandling, ellers vil du og din dreng smitte hinanden igen og igen, og det dur ikke!
Du bør også gå til lægen med din dreng, hvis du oplever, at han begynder at ændre spisevaner sådan, at han spiser mindre end han plejer, vægrer sig mod at tage ved brystet eller slipper hyppigt. Hvis trøsken breder sig i hans mund, så kan det godt påvirke hans spisning og dermed hans vægt, og så skal han naturligvis behandles.
Hvis han bliver rød i bleområdet, så skal han også behandles :) Men det lyder det som om, at du allerede er opmærksom på :)
Trøske kan godt gå væk, hvis man er særligt opmærksom på hygiejnen, og hvis det ikke går væk, så kan man også behandle det med et svampemiddel. Svampen i sig selv er ikke farlig:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske