Svar: Trøske hos baby

21. maj 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Karina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt med jeres lille dreng, og at I nyder det hele så meget, hvor er det bare dejligt!:)

Trøske er en svamp, som ses som hvide belægninger eller rødmen, og det ses ofte på tungen, i kinden, på gummerne eller i ganen hos det lille barn. Vi har alle sammen svampe og bakterier i munden, og gærsvampen Candida findes stort set hos os alle. Men hos små børn, som har et umodent immunforsvar, kan den nogle gange blusse op.

Det er helt korrekt, at du kan vaske hans mund med lidt danskvand. Du kan fugte en vatpind (babyvatpind eller skumvatpind) med danskvand, eller du kan opbløde hjørnet af en skumklud eller en stofble i danskvand, og så forsøge at se om du forsigtigt kan skrabe belægningerne af. Danskvand må gerne bruges til at rense munden med, og der sker ikke noget, hvis han synker et par dråber, men han skal ikke drikke det:)

Derudover, så er det rigtig godt, hvis du er særligt opmærksom på at vaske hænder ofte, det er en god idé at skifte ammeindlæg ved hver amning i en periode, hvis du bruger ammebrikker eller lignende, så skal de koges. Derudover kan ...

Annonce

... det være en god idé at vaske sengetøj, håndklæder og lignende ved 60 grader, da det også slår svampen ihjel.

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, om du selv får smerter, rødme eller belægninger på brystet, da det godt kan smitte. Hvis du får symptomer, så er det vigtigt, at du går til lægen, så både du og din dreng kan blive sat i behandling, ellers vil du og din dreng smitte hinanden igen og igen, og det dur ikke!

Du bør også gå til lægen med din dreng, hvis du oplever, at han begynder at ændre spisevaner sådan, at han spiser mindre end han plejer, vægrer sig mod at tage ved brystet eller slipper hyppigt. Hvis trøsken breder sig i hans mund, så kan det godt påvirke hans spisning og dermed hans vægt, og så skal han naturligvis behandles.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han bliver rød i bleområdet, så skal han også behandles :) Men det lyder det som om, at du allerede er opmærksom på :)

Trøske kan godt gå væk, hvis man er særligt opmærksom på hygiejnen, og hvis det ikke går væk, så kan man også behandle det med et svampemiddel. Svampen i sig selv er ikke farlig:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder