Kort lunte og spiseadfærd

23. maj 2023

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kort lunte og spiseadfærd

Kære Helen

Tak for en god brevkasse, det er ofte spændende og brugbart at læse dine svar til andre forældre. Nu er jeg dog selv blevet lidt udfordret i forhold til min 1-årige søn.

Han går gennem en periode lige nu, hvor jeg ikke er helt sikker på, hvad jeg skal gøre.
Han har altid været en knægt med temperament og en stærk vilje, men for tiden er han virkelig en hidsigprop.

Især i forhold til mad er vi udfordret. Han vil tit nærmest intet spise af det, der bliver serveret, men kaster bare med det uden at se på det eller smage på det, råber og skriger og slår vildt omkring sig, slår koppen ud af hånden på mig og lignende. Sådan gør han også tit, hvis han fx skal have sko eller hue på, skiftet ble, eller en hvilken som helst anden dagligdags ting, som han ikke lige har lyst til. Han slår ud efter ting og os eller kyler ting ad h til. Det virker som om, han pludselig har fået verdens korteste lunte.

Det er ikke til at forudse, hvad han gerne vil spise. Det han elsker den ene dag, hader han den næste. Jeg forstår det ikke, for han må jo være sulten? Jeg må indrømme, at jeg næsten altid ender med at tilbyde ham noget andet at spise til aften, fordi han ikke skal gå sulten i seng. Synes ikke det er optimalt, men ved ikke, hvad jeg ellers skal gøre.

Han bliver også tit frustreret ved sengetid og kaster med bamser og sut. Lige så hurtigt som han bliver vred, lige så hurtigt kan han dog blive afledt og har glemt det igen, så jeg tror ikke det stikker så dybt for ham.

Samtidig virker han også ekstra aktiv og opmærksomhedskrævende for tiden og vil for ...

Annonce

... eksempel aldrig lege selv, men vil hele tiden have vi skal lege vilde lege med ham. Det er sødt og sjovt, men også krævende at være sådan på konstant. Hvis ikke, vi leger med ham hele tiden, begynder han tit at lave ulykker med vilje eller brokker sig. Pyha.

Hvis jeg skal sige lidt om, hvordan han ellers er, så er han lidt en pudsig størrelse, fordi han er rigtig god sprogligt, men lidt bagud motorisk. Han kan en del ord og dyrelyde, han siger "A det?" til alt, som han peger på, og vi får også at vide i vuggestuen, at de synes, han er god til at snakke og kommunikere. Han har dog ikke lært at gå selv endnu, og begyndte først at kravle rigtigt, da han var 11 måneder, fordi han har 'bløde led' og har også haft en favoritside tidligere. Vi er tilknyttet fysioterapeut, så vi får hjælp til det, men jeg ved ikke, om det mon kan påvirke ham, at hans 'hjerne er lidt foran hans krop'. Det kunne jeg i hvert fald godt forestille mig, kan være frustrerende.

I vuggestuen oplever de ham glad og egentlig ret nem at have med at gøre, som jeg forstår det, men de siger også, at han rigtig gerne vil bestemme og gøre alt selv, især omkring mad/tøj på. De oplever ham dog som en sød og glad dreng, der trives godt og nyder at lege med de andre børn. Så måske er det mest herhjemme, at han er en lille diktator for tiden.

Er det mon en relativt forventelig/normal opførsel af en på hans alder? Andre mødre jeg kender har ikke oplevet det i samme grad, men måske du har noget erfaring og kan give os nogle råd til, hvordan vi håndterer det og kommer bedst igennem det?

Mange hilsner
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2