Svar: Kan baby tage skade af pludseligt ryk?
5. februar 2022
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt, du skriver :)
Min umiddelbare tanke er, at jeres dreng har ligget godt beskyttet i sin kørepose, så han har på den måde været passet på.. men, man skal altid observere baby og børn i forbindelse med fald.
Det er hovedsageligt hjernerystelse eller en blodansamling i hovedet, som man er bange for og skal holde øje med. Selvom børn generelt er meget robuste, og små børn har meget bløde kranier, så kan det være problematisk, hvis han har slået sit hoved.
I skal reagere og ringe til lægen/vagtlægen, hvis han virker det mindste anderledes end han plejer. Det vil sige, hvis han f.eks. virker ukontaktbar, sløv, ikke græder som han plejer, eller måske græder ekstra meget og generelt virker mere urolig. Ikke vil spise eller måske kaster op. Virker mat, bleg, stille og bare ligger... Og det er især de første 24 timer, at I skal være opmærksomme på, om han har ændret sig.
Hvis han er direkte ukontaktbar, bevidstsløs, eller bliver han pludselig meget dårlig, så vil det være nødvendigt at ringe 112.
Som jeg læser dit brev, og da du har valgt at skrive til mig, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng har været præcis, som han plejer at være. I har fået en forskrækkelse, men umiddelbart er han okay. Og det kan ske - så prøv også at fjerne skyldfølelse fra din kæreste:) Vil du gerne have jeres dreng set igennem, så kan du altid ringe til lægen.
Håber du/I kan bruge dette lidt videre, knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske