Søvnproblemer fortsætter

5. februar 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnproblemer fortsætter

Kære Helen,

Vores meget vågne og opmærksomme søn på 5,5 måned har stadig utrolig svært ved at koble af og falde i søvn.

Vi bruger ofte 1 time på at putte ham til hver lur og han er samtidig i en periode, hvor han ofte vågner efter 30 min, selvom han tydeligvis stadig er træt. Vi prøver at få ham til at sove igen, men oftest uden held, hvilket resulterer i, at han ikke kan være vågen så længe og vi derfor føler, vi bruger hele dagen på at få ham til at sove.

Vi bruger en vugge med motor eller vugger ham i søvn i voksipose og kører derefter med ham i barnevognen. Han falder ofte hurtigere i søvn, når min kæreste svinger ham i voksiposen, det er desværre bare ikke altid en mulighed for mig, da jeg kun kan gøre det i maks 10 min, da det er så hårdt for ryggen og armene.

Sidst vi skrev, ville han ikke amme, når han var træt. Det har jeg lidt mere held med nu, men det er desværre ikke det, der løser problemet. Han har stadig meget svært ved at give sig hen til søvnen.

Jeg prøver at putte ham, når han er tilpas træt, men ikke overtræt. Jeg har også både eksperimenteret med meget stimuli og næsten ingen stimuli, men jeg synes ikke rigtigt, jeg kan finde et mønster.

Forleden dag havde jeg brugt en time på at putte ham i vuggen efter 1,5-2 times vågentid. Han faldt i søvn, men vågnede allerede efter 10 min af en lyd. Jeg prøver i 30 min at få ham til at sove i vuggen igen uden held. Vi skal til babymotorik, og tænker først at han bliver for træt, men tænker bagefter at jeg vil prøve at se, om den stimuli så bliver det, der kan slå ham omkuld. Tager ham i bæresele og prøver at få ham til at sove på vej derhen uden held.

Til motorik går det egentligt fint. Men det slår mig - ...

Annonce

... alle andre babyer kigger på deres mor under øvelserne, hvilket jo også er meningen, men min baby kan slet ikke koncentrere sig om det, jeg forsøger at lave med ham. Han kigger på alle andre.
Derudover græder næsten alle andre babyer, når vi er færdige. Det var første gang, så alle er nok en smule overstimulerede eller bare trætte. Min baby siger ikke fra.

Han falder i søvn efter 10 min i bæresele, men vågner igen efter 10-20 min.

Kommer hjem og han sover så vidt jeg husker også en dårlig lur om eftermiddagen. Om aftenen prøver jeg at putte ham ved siden af mig i sengen med amning og nus, for at give ham noget nærvær og tryghed. Det tager mig 1,5 time, hvor han vender sig efter 10 sekunder. Karter rundt, slår og sparker med arme og ben. Han er fuldstændig urolig og hektisk. Virker nærmest helt panisk. Han finder aldrig ro, men ender med at falde i søvn af udmattelse.

Han er hektisk på den måde hver gang jeg putter ham i sengen.

Vi giver ham meget trykmassage, prøver at skrue ned for stimuli inden han skal sove, vi bruger white noise, synger og svøber ham også nogle gange. Han bliver ofte meget rolig og træt med det samme, men så begynder han at kæmpe imod/blive urolig efter 5 min.

Mine spørgsmål til dig:
- Hvor unormalt er det at bruge så lang tid på at putte sin baby?
- Hvad kan der være “galt” med ham/forklare hans uro?
- Kan du anbefale nogen former for professionel hjælp? Jeg tænker fx, om man kan berolige hans nervesystem med nogen former for behandling?
- Vi fik at vide at en fys, at han er særligt sensitiv. Er det det samme som “high need”? Hvis ikke, hvad er så forskellen? Tænker du han kan være en high need baby?

Mange hilsner
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire