Svar: Bliver hurtigt forpustet - 5 måneder

29. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære C.

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)

Jeg kan sagtens forstå dine tanker og sætte mig ind i din uro - børneksem, hoste og tendens til at virke forpustet giver naturligt tanken, om han kan have eller måske senere vil udvikle astmatisk bronkitis eller astma... MEN - han er netop blevet lyttet på af jeres læge, som har fundet ham sund og rask, og du beskriver en dreng, som lyder til at stortrives på alle måder.

Han hoster lidt en gang imellem, men det gør alle børn (og voksne) i øjeblikket, og nogle gange bruger han faktisk også sin hosten til at få din opmærksomhed - hvilket lyder helt aldersmæssigt, som det skal være - kvik dreng ;) Han har ingen problemer med at sove og hoster ikke ekstra om natten, han lyder ikke forkølet osv. Og der er ingen indtrækninger, som jeg går ud fra, at du ved, hvordan du ser...

Det lyder for mig som om, at din dreng ikke har tegn på åndedrætsbesvær. Han trækker vejret hurtigt, men ikke dybt, der er ingen pibende lyd, og hosten er minimal. Han leger, pludrer, tumler omkring osv. som normalt og virker til fint at kunne få luft.. hvis han manglede luft ville han ud over indtrækninger ofte også kunne få lidt blålige læber, og det har han ikke... og han vil ofte også græde, blive ked af det, vise at han har det skidt eller vil ...

Annonce

... virke sløv og hans almentilstand vil virke påvirket...

Uden at have set din dreng, så tænker jeg, at det du beskriver lyder helt normalt. Og jeg tror, at den forpustethed du oplever måske hænger sammen med, at din dreng naturligt trækker vejret hurtigt. Hvor vi voksne har en respirationsfrekvens på mellem 12-18 vejrtrækninger i minutter, så har små børn på din drengs alder en respirationsfrekvens på mellem 20-40 vejrtrækninger i minuttet, og når han er aktiv og bruger sig selv motorisk, ligger og pludrer på puslepuden osv. så kan respirationsfrekvensen være yderligere øget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

WHO har defineret, at mere end 50 vejrtrækninger per minut hos 2-12 måneder gamle børn er unormalt og kan være tegn på f.eks. lungebetændelse.. så du kan også prøve at måle din drengs vejrtrækninger og ud fra dette vurdere, om der så er grund til at søge læge eller ej. Du kan naturligvis også spørge sundhedsplejersken i åbent hus. Hun kan fortælle dig om der er indtrækninger, og hun kan også tælle respirationsfrekvensen, men vil henvise dig til egen læge - og mener du selv, at din dreng trækker vejret for hurtigt, så kan du lige så godt selv kontakte lægen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår til jeres lille familie! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39