Brev:
Bliver hurtigt forpustet - 5 måneder
29. december 2020
Alder:
5 mdr.
Bliver hurtigt forpustet - 5 måneder
Hej Helen
Min søn er efterhånden blevet 5,5 måneder og er en lille, aktiv dreng, der mosler rundt og gerne vil rulle rundt og skubbe sig frem, selv han ikke har fundet teknikken til det sidste endnu.
Jeg synes dog, at han meget hurtigt bliver forpustet, når han ligger og leger eller hopper rundt på puslebordet og trækker vejret med hele maven. Er det normalt, at babyer bliver forpustede hurtigt?
Han hoster også lidt engang i mellem; nogle gange lyder det som egentlige host, andre gange som om lidt spyt render forkert, og andre gange igen som om han forsøger at få vores opmærksomhed.
Vi har jo næsten lige været til 5-måneders undersøgelse, hvor han er blevet lyttet på, og lægens konklusion var, at han var en sund og rask dreng.
Jeg kan dog alligevel ikke helt slippe hans tendens til at blive forpustet; måske fordi han også har fået børneeksem, som jo kan indikere risiko for astma. Hverken jeg eller faren har det dog, og vores søns vejrtrækning er hverken pivende eller hvæsende, og han han hoster heller ikke om natten/tidlig morgen, som jeg kan læse at mange astmabørn gør. Det virker heller ikke til, at det holder ham tilbage fra at være aktiv eller påvirker hans spisning, da han jo nu får flaske, ved vi, at han får, hvad han skal have + smagsprøver på grød og mos oveni.
Jeg har prøvet at se, om han har indtrækninger, når han er forpustet, men jeg synes, det er svært at vurdere. Han trækker som sagt vejret med hele maven, når det er.
Jeg overvejer at tale med min læge igen, men har også tænkt på, om sundhedsplejersken kan hjælpe med at vurdere, om det er normalt, hvis tager forbi åbent hus. Tror du, at hun vil kunne hjælpe, eller er det vores læge, vi skal forbi igen?
Med venlig hilsen
C