Bliver hurtigt forpustet - 5 måneder

29. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Bliver hurtigt forpustet - 5 måneder

Hej Helen

Min søn er efterhånden blevet 5,5 måneder og er en lille, aktiv dreng, der mosler rundt og gerne vil rulle rundt og skubbe sig frem, selv han ikke har fundet teknikken til det sidste endnu.

Jeg synes dog, at han meget hurtigt bliver forpustet, når han ligger og leger eller hopper rundt på puslebordet og trækker vejret med hele maven. Er det normalt, at babyer bliver forpustede hurtigt?

Han hoster også lidt engang i mellem; nogle gange lyder det som egentlige host, andre gange som om lidt spyt render forkert, og andre gange igen som om han forsøger at få vores opmærksomhed.

Vi har jo næsten lige været til 5-måneders undersøgelse, hvor han er blevet lyttet på, og lægens konklusion var, at han var en sund og rask dreng.

Jeg kan dog alligevel ikke helt slippe hans tendens til at blive forpustet; måske fordi han også har fået ...

Annonce

... børneeksem, som jo kan indikere risiko for astma. Hverken jeg eller faren har det dog, og vores søns vejrtrækning er hverken pivende eller hvæsende, og han han hoster heller ikke om natten/tidlig morgen, som jeg kan læse at mange astmabørn gør. Det virker heller ikke til, at det holder ham tilbage fra at være aktiv eller påvirker hans spisning, da han jo nu får flaske, ved vi, at han får, hvad han skal have + smagsprøver på grød og mos oveni.

Jeg har prøvet at se, om han har indtrækninger, når han er forpustet, men jeg synes, det er svært at vurdere. Han trækker som sagt vejret med hele maven, når det er.

Jeg overvejer at tale med min læge igen, men har også tænkt på, om sundhedsplejersken kan hjælpe med at vurdere, om det er normalt, hvis tager forbi åbent hus. Tror du, at hun vil kunne hjælpe, eller er det vores læge, vi skal forbi igen?

Med venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet