Svar: At sove igennem
10. april 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Mor T.
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du har en dreng, der stortrives på alle måder :) Og jeg forstår naturligvis godt, at du gerne vil have, at hans længste søvnstræk ligger om natten i stedet for om aftenen - det kan også være en god idé at arbejde på dette.
I første omgang, så vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at øge hans indtag af mad om dagen. Det er godt, hvis han nu, hvor han er blevet 6 måneder, kan blive tilbudt mad flere gange dagligt. Han må meget gerne begynde med grød om morgenen, og derudover også mellemmåltider formiddag og eftermiddag - og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan supplere med lidt mad i hånden, så han vænnes til dette. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem.
Når det så er sagt, så lyder det dog faktisk som om, at din dreng sover igennem. At sove igennem, når man er 6 måneder gammel, vil være at sove 5-6 timer uden mælk - og det gør din dreng. Disse timer ligger dog mellem kl. 19/20 og 01/02. Det er altså præcist som forventet - ønsket er blot, at flytte timerne, så de i stedet ligger mellem kl. 23.30 til 05/06.
Dette gør du netop ved at tilbyde en drømmeflaske sen aften, før du selv går i seng. Og nej, du behøver sandsynligvis ikke vække din dreng. Du kan godt forsøge, om han kan spise flasken mere eller mindre i søvne, så du på den måde får ham fyldt godt op med mælk, før han så kan sove videre.
Det er ikke alle børn, som kan spise i søvne, og nogle børn vil have meget svært ved at blive vækket sen aften - når de først vækkes der, kan de have svært ved at falde i søvn igen. Derfor er det ikke sikkert, at en sen aftenflaske vil fungere for jer, men der er intet i vejen for at du forsøger, og i første omgang vil jeg anbefale dig, at du som sagt ikke vækker ham, men giver ham flasken mere eller mindre i søvne. Prøv det, der er et forsøg værd.
Hvis han bliver urolig og vågner op omkring kl. 01-02, fordi han er vant til at vågne der, så kan du her forsøge med en sut, for at se om det så kan give ham lidt ro og hjælpe ham med at komme videre i søvnen. Det er ikke fordi, du skal vænne ham til at have sutten i munden resten af natten, det er blot for at vænne ham fra vanen med netop at skulle sutte og drikke mælk på dette tidspunkt. Og på den måde hjælpe ham videre i søvnen, så du også kan få lidt sammenhængende nattesøvn, når du først er gået i seng.
I stedet for, at han som nu sover fra ca. 19/20 til 01/02 får flaske og sover igen til ca. 05/06, så er tanken altså, at du med en drømmeflaske sen aften, kan være heldig at bytte rundt på hans søvnstræk, så han begynder at sove det korteste stræk fra kl. 19/20 til 23/24, får flaske og så sover sit længste stræk indtil kl. 05/06, måske afbrudt af en sut omkring kl. 01/02. Det kunne være rigtig dejligt for dig/jer:)
Du spørger, hvornår du kan forvente, at han sover igennem - og bortset fra, at han egentlig sover igennem nu, så er det sådan, at de fleste børn har brug for deres drømmeflaske sen aften i længere tid. Nogle børn helt til 1 års alderen. Når din dreng bliver 10 måneder, så kan det dog godt ændre sig.
I 10-12 måneders alderen trives de fleste børn med 2 flasker i døgnet, og disse flasker kan f.eks. ligge aften og sen aften, eller de kan ligge før middagsluren og aften. Det betyder faktisk, at der er børn, som i 10-12 måneders alderen er i stand til at sove igennem hele natten uden en drømmeflaske sen aften. Det er dog desværre ikke alle, så du må se, hvad tiden bringer:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - jeg håber, at det lykkes:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske