Svar: At sove igennem

10. april 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Mor T.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har en dreng, der stortrives på alle måder :) Og jeg forstår naturligvis godt, at du gerne vil have, at hans længste søvnstræk ligger om natten i stedet for om aftenen - det kan også være en god idé at arbejde på dette.

I første omgang, så vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at øge hans indtag af mad om dagen. Det er godt, hvis han nu, hvor han er blevet 6 måneder, kan blive tilbudt mad flere gange dagligt. Han må meget gerne begynde med grød om morgenen, og derudover også mellemmåltider formiddag og eftermiddag - og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan supplere med lidt mad i hånden, så han vænnes til dette. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem.

Når det så er sagt, så lyder det dog faktisk som om, at din dreng sover igennem. At sove igennem, når man er 6 måneder gammel, vil være at sove 5-6 timer uden mælk - og det gør din dreng. Disse timer ligger dog mellem kl. 19/20 og 01/02. Det er altså præcist som forventet - ønsket er blot, at flytte timerne, så de i stedet ligger mellem kl. 23.30 til 05/06.

Dette gør du netop ved at tilbyde en drømmeflaske sen aften, før du selv går i seng. Og nej, du behøver sandsynligvis ikke vække din dreng. Du kan godt forsøge, om han kan spise flasken mere eller mindre i søvne, så du på den måde får ham fyldt godt op med mælk, før han så kan sove videre.

Det er ikke alle børn, som kan spise i søvne, og nogle børn vil have meget svært ved at blive vækket sen aften - når de først vækkes der, kan de have svært ved at falde i søvn igen. Derfor er det ikke sikkert, at en sen aftenflaske vil fungere for jer, men der er intet i vejen for at du forsøger, og i første omgang vil jeg anbefale dig, at du som ...

Annonce

... sagt ikke vækker ham, men giver ham flasken mere eller mindre i søvne. Prøv det, der er et forsøg værd.

Hvis han bliver urolig og vågner op omkring kl. 01-02, fordi han er vant til at vågne der, så kan du her forsøge med en sut, for at se om det så kan give ham lidt ro og hjælpe ham med at komme videre i søvnen. Det er ikke fordi, du skal vænne ham til at have sutten i munden resten af natten, det er blot for at vænne ham fra vanen med netop at skulle sutte og drikke mælk på dette tidspunkt. Og på den måde hjælpe ham videre i søvnen, så du også kan få lidt sammenhængende nattesøvn, når du først er gået i seng.

I stedet for, at han som nu sover fra ca. 19/20 til 01/02 får flaske og sover igen til ca. 05/06, så er tanken altså, at du med en drømmeflaske sen aften, kan være heldig at bytte rundt på hans søvnstræk, så han begynder at sove det korteste stræk fra kl. 19/20 til 23/24, får flaske og så sover sit længste stræk indtil kl. 05/06, måske afbrudt af en sut omkring kl. 01/02. Det kunne være rigtig dejligt for dig/jer:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du spørger, hvornår du kan forvente, at han sover igennem - og bortset fra, at han egentlig sover igennem nu, så er det sådan, at de fleste børn har brug for deres drømmeflaske sen aften i længere tid. Nogle børn helt til 1 års alderen. Når din dreng bliver 10 måneder, så kan det dog godt ændre sig.

I 10-12 måneders alderen trives de fleste børn med 2 flasker i døgnet, og disse flasker kan f.eks. ligge aften og sen aften, eller de kan ligge før middagsluren og aften. Det betyder faktisk, at der er børn, som i 10-12 måneders alderen er i stand til at sove igennem hele natten uden en drømmeflaske sen aften. Det er dog desværre ikke alle, så du må se, hvad tiden bringer:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - jeg håber, at det lykkes:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder