Svar: Tidlige morgener - 15 mdr.

12. januar 2024

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, og der kan være flere ting, som spiller ind hos jer.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en enkelt lur dagligt, ofte vil der være tale om en overgang, hvor barnet nogle dage har brug for to lure og andre dage kan klare sig med en enkelt lur. Jeres dreng har alderen til at kunne nøjes med en enkelt lur, og når han puttes til sin middagslur, så sover han ofte også 2-3 timer. Men, det lyder faktisk for mig som om, at han stadig har behov for to lure dagligt, og det, at I har ændret på hans rytme og nu giver ham en enkelt lur, kan faktisk godt spille ind på hans tidlige opvågning om morgenen.

Det kan både handle om at han, hvis han egentlig har behov for to lure, så ofte ender med at powernappe lidt om eftermiddagen. Det kan bare være i autostolen på vej hjem fra vuggestue, eller at han lige lægger sig på sofaen, når I er hjemme. Hvis han gør det, så kan det forklare de tidlige morgener. Det kan også handle om, at han ofte ender med at blive overtræt.

Hvis jeg læser jeres brev rigtigt, så vågner han mellem kl. 04-05 og puttes så til middagslur kl. ca. 11.30. Det er et meget langt vågenstræk, han har om morgenen/formiddagen, og hvis man ikke får søvn nok, så sker der forskellige ting. Man kan f.eks. få en stigning af stresshormonet cortisol, hvilket gør det sværere at falde i søvn og sove sammenhængende. Hele kroppens rytme bliver f.eks. også forstyrret, så man får sværere ved at regulere søvn og vågenhed - og det kan også være en del af forklaringen på hans tidlige morgener.

Man kan godt tænke, at så længe søvnbehovet bliver dækket, så betyder det ikke så meget, hvornår søvnen ligger - men det er ikke helt rigtigt. Når man i forhold til små børn taler om, at søvn avler søvn, så er det ofte dette, man mener: Altså at man skal passe på ikke at fjerne lure fra barnet for tidligt. For jeres dreng vil, med den alder han har, ikke have samme effekt af 2-3 timers middagslur, som han f.eks. vil have af f.eks. 45-60 minutter formiddagslur og 1.5-2 timers middagslur. Samtidig vil en fast rytme hjælpe med til at indstille hans indre ur, så han sover på de tidspunkter, som passer godt til ham, og som samtidig er ønskelige for jer.

Når man ønsker at ændre på et barns rytme, så kan man ikke kun se på et enkelt tidspunkt - puttetidspunktet. Man er nødt til at se på hele dagens rytme og alle tidspunkter dagen igennnem. Det virker ikke, at putte ham en time senere. Det eneste man opnår ved det er, at han stadig vågner tidligt og så mangler en times søvn, bliver ekstra overtræt og ked af det, tydeligt mangler overskud - og får sværere ved at sove. Man skal I stedet set på alle tidspunkter, det vil sige, hvornår han spiser, sover og er aktiv hele dagen igennem og ...

Annonce

... ud fra dette vurdere, hvorvidt man skal ændre noget i rytmen her.

Umiddelbart lyder det som om, at jeres dreng følger vuggestuens rytme, og det fungerer, bortset fra, at han kommer til at mangle søvn. Der er således ikke noget i spisetider, og i forhold til leg og aktivitet, som skal ændret. Jeg tænker dog, at løsningen hos jer er, at I forsøger at putte jeres dreng til to lure dagligt igen. I hvert fald i en periode. Det kan godt betyde, at han vil skulle puttes lidt senere om aftenen, men det skyldes at hele rytmen bliver ændret lidt og derfor vil det være med til at gøre, at han måske begynder at sove lidt længere om morgenen igen. Samtidig vil de to lure sikre, at han ikke er i søvnunderskud, ikke bliver overtræt og det vil være med til at sikre en bedre søvn for ham generelt - også når man ser over hele døgnet.

Jeg vil foreslå, at I putter ham til en formiddagslur omkring kl 8.30-09, og her lader ham sover i ca. 45-60 minutter. I må herefter gerne vække ham. Hvis han har været oppe og vågen siden kl. 04-05, vil han sandsynligvis godt kunne sove en lur her.

Næste lur skal så ligge omkring kl. 12.30-13 (afhængig af formiddagsluren), og her vil han måske kunne sove 1.3-2 timer. Hvis han sover sent, så er det vigtigt, at han kommer op af denne lur senest 15.30. For det er sådan, at søvn der ligger senere ofte vil "æde" af nattesøvnen, med den alder jeres dreng har, og dermed f.eks. påvirke til tidlige morgener.

Om aftenen vil jeg anbefale, at I indføre en rutine, som ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, familiemad.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, mælk af kop. Får børstet tænder. Godnatgrøden er med til at sikre, at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han også er sulten der:)

Puttes til natten, lige nu med sin flaske, ca. 19.30-19.45. Flasken gives på hans værelse, så han vænnes til at falde i søvn på sit værelse og ikke bliver flyttet undervejs.

I må gerne sidde med ham ved siden af tremmesengen og give ham flasken der, men I kan også prøve at putte ham i seng og give ham flasken, imens han ligger i sengen. Så han ikke oplever et skift fra jeres favn og ned i sengen, men får lov til at falde i søvn, hvor han ligger. Vælger I at forsøge med flasken i sengen, så skal hans hovedende eleveres lidt, så han ligger lidt højere med hovedet.

Det skulle meget gerne blive sådan, at han stille og roligt begynder at sove lidt længere om morgenen og i takt med, at han begynder på det, så vil han naturligt kunne nøjes med en længere lur midt på dagen. Det er også helt fint, han har som sagt alderen til det, men rent biologisk lyder det som om, at han har behov for to lure - det er en overgangsperiode lige nu.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder