Svar: Pige på 9 mdr vågner hver anden time om natten
3. august 2023
Alder:
9 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev - og velkommen til!
Dejlig at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre - og tusind tusind tak for de søde ord! Jeg vil naturligvis også meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Der er, som jeg ser det, lidt forskellige ting som spiller ind - og der er forskellige ting, som har påvirket søvnen i forkert retning de sidste 3 måneder. Det er helt normalt, men det gør naturligt, at det har været sværere for jer at gennemskue, hvad det handler om, og hvad I derfor skal gøre ved det. Og det vil jeg naturligvis gerne hjælpe med at forklare:)
I fortæller, at det hele startede, da jeres datter var ca. 5.5 måned gammel. Hun begyndte at vågne flere gange om natten og virkede ekstra sulten, mælken virkede ikke til at mætte tilstrækkeligt mere, hvorfor sundhedsplejersken anbefalede jer at starte med skemad. Det lyder ganske rigtigt, og det man normalt ville gøre. Det lyder også som om, at hun har taget fint imod skemaden og dermed har været parat. Hun er naturligt blevet ammet ved siden af, I har øget hendes indtag og antallet af måltider, I giver vand af kop, og det lyder alt sammen super fint.
Da hun så blev 6.5 måned gammel, så begyndte hun at kravle. Det er super flot, og kun dejligt, at hun motorisk har været så godt igang! Men, når børn er motorisk fremmelige, så sover de ofte mere uroligt. Når man begynder at kravle meget tidligt (de fleste børn kravler først i 9-12 måneders alderen), så får man en masse nye stimuli og skal pludselig forholde sig til verden på en helt anden måde. Det giver naturligt en masse drømmeaktivitet, fordi alt hvad man oplever, skal bearbejdes i drømme. Det giver flere opvågninger, og det giver også en uro og rastløshed i kroppen. Det bliver meget svært at ligge stille.
Derudover så vil det, at hun kravler så tidligt, betyde, at hun begynder rent fysisk at adskille sig fra jer. Fra at sidde på skødet, begynder hun at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Det er naturligt svært. Det er rigtig svært, når man er 9 måneder gammel, men det er særlig svært, når man ikke er mere end 6 måneder. Det betyder, at hendes behov for at føle sig holdt, føle sig omsluttet, mærke jer, have jer tæt på naturligt vil være øget.
I har her forsøgt med en tyngdedyne, og det har virket i et par uger. Den har netop givet hende følelsen af at føle sig holdt og omsluttet, og hun har ikke behøvet jeres favn, dynen har erstattet dette.. så langt så godt. MEN, så har den irriteret hende. Netop fordi hun motorisk har været så godt igang, har hun naturligt også haft en uro i kroppen og behov for at flytte på sig, bevæge sig osv. Og når dynen forhindrer hende i dette, så har den irriteret hende mere end den har gavnet.
Og I har i denne forbindelse også bibeholdt ekstra amning. Brystet og favnen har været måde, hvorpå I har kunne give hende tryghed og ro - og derfor har I holdt fast i dette. Det forstår jeg godt.
Nu er hun så nået den alder, hvor man taler om separationsfasen. Hun er rigtig godt igang motorisk - ud over at kravle, så rejser hun sig nu også ved tingene, møblerne og hun har stadig rigtig svært ved at finde ro. Samtidig har hun lige nu ekstra meget behov for at se jer, for ikke at føle sig forladt og alene, og derfor søger hun jeres kontakt ekstra, når hun skal sove. Det hører alderen til.
Det, der er jeres udfordring nu, er, at jeres datter faktisk - højst sandsynligt på grund af alt det, der er sket udviklingsmæssigt de sidste ca. 3 måneder - har udviklet et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af bryst, favn og bevægelse for at kunne sove.
Der er gode søvnassociationer:
At blive puttet med en bamse, putteklud, godnatsang, godnathistorie, blive puttet med bestemte kærtegn og blive puttet i egen seng...
Der er mindre gode søvnassociationer:
At blive puttet med bryst, flaske, sut, blive vugget i søvn, hoppet med på en pilatesbold, blive gået med i mors eller far favn...
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dagsrytme er som udgangspunkt rigtig fin, men når jeg kikker rytmen igennem, så får jeres datter for mange amninger. Ifølge dagsplanen ammes hun ofte 11 gange i døgnet, og det er alt for meget. Det er naturligvis vigtigt, at hun får sin mælk, men det er også vigtigt, at hun lærer at sove uden at skulle ammes først. Ligesom det er vigtigt, at hun lærer at falde i søvn uden en masse vuggen og bevægelse i jeres favn.
I er derfor nødt til at ændre på antallet af amninger og vænne hende til, at hun ikke behøver være i favn, få bryst og blive vugget så meget - og det er nødvendigt, at I starter med at lære hende dette om dagen og så overfører ritualerne til aften og nat. Hun skal ikke have sut eller flaske i stedet, for hun får rigeligt med mælk, og hun får også sit suttebehov fint dækket uden.
Ernæringsmæssigt vil hun have behov for 3 amninger nu, så ja, der skal skæres rigtig meget ned. Og når mor ammer så meget, som du gør lige nu, så vil du sandsynligvis ikke kunne skære alle amninger væk fra den ene dag til den anden - du kan risikere at få en brystbetændelse, hvis du trapper for hurtigt ned, og det dur ikke! Men du bør skære en amning væk af gangen, og i løbet af de næste 3-7 dage meget gerne nå ned på 3 til max 4 amninger.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Vågner kl. 06 og dagen begynder stille og roligt
Morgen 7: Havregrød, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Formiddag 8.30: Brød med smør, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl. 9 - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen, og hun skal nu lære at sove uden bryst og favn.
Frokost 11.30: Brød med pålæg, pasta, grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 12-12.30, som nu
Eftermiddag 14-14.30: Frugt, grøntsager, måske en bananpandekage, grøntsagsmuffin eller lignende at gumle på og spise selv. Vand af kop.
Sen eftermiddag 16: Puttes til dagens 3. lur og skal som udgangspunkt ikke ammes her, men det kan være bedre, at du lige nu ammer hende her, end at du ammer om natten...Prøv dog med lidt vand i stedet.
Aften 17.30-18: Aftensmad - udgangspunktet er familiemaden med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, sovs. Vand af kop. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som hun selv kan sidde og spise.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca. kl. 19. Gerne havregrød, flerkornsgrød eller lignende. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Drømmeamning og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så skal lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Jeg tænker, at I er nødt til at ændre med små skridt. Jeg forestiller mig, at hun vil reagere voldsomt på, hvis I både fjerner bryst, favn og bevægelse på en gang - hun forstår naturligt ikke, hvorfor det pludselig skal laves om, og hun søger naturligt det, som hun har lært, som hun kender, fordi det gør hende tryg.
Jeg tænker, at I om dagen er nødt til at skære amningerne væk, fordi det vil være med til at hjælpe hende med at finde ud af, at hun faktisk ikke behøver være så meget i favn og ikke behøver brystet. Hun kan naturligt sagtens have behov for ekstra knus og kram, sidde mere på skødet, blive kærtegnet, kysset, nusset - og det må hun meget gerne blive. Det er helt naturligt, at hun stadig har brug for masser af nærhed og tæt kontakt, men det skal ikke være i form af brystet nu. Hvis hun virker søgende, så giv hende vand, så I anerkender, at hun naturligt heller ikke skal føle sig tørstig.
Da hun sover godt i barnevognen om dagen, så udnyt denne og put hende her, når det er tid til at sove. Brug gerne bamsen osv. som hun allerede har fået indført og hjælp hende med at finde ro med den, tril hende en tur og lul hende i søvn på denne måde. Så hun her lærer at sove uden bryst og favn, men stadig får lidt bevægelse og lulles i søvn. Det samme forsøger I at gøre, når hun skal puttes til dagens 3. lur, så hun også her lærer at sove uden bryst og favn først.
Hun skal stadig ammes før middagsluren og også aften og sen aften. Når hun ammes før middagsluren, så er det også her vigtigt, at hun puttes i sin barnevogn, før hun sover helt. Så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, og så hun ikke vugges i søvn i jeres favn, men netop lærer at sove og finde ro i barnevognen. Så I på den måde gradvist arbejder på at lære hende, at søvn er adskilt fra bryst og favn.
Om aftenen er det også vigtigt, at hun puttes i egen seng. Det kan jeg se, at I allerede gør, og det er super fint - hold fast i dette. Men det er vigtigt, at hun ikke sover, når I flytter hende til egen seng. I skriver, at hun "vugges halvt i søvn" og derefter flyttes, men I fortæller samtidig, at hun bliver meget ked af det, hvis hun opdager, at hun bliver lagt ned i sin seng - og det tyder på, at hun faktisk sover for meget og ikke når at registrere, at hun ligger i sin seng eller at I putter hende, når hun er for vågen...
Det er vigtigt, at I flytter hende ned i egen seng på det tidspunkt, hvor hun er døsig. Ikke vågen, men der hvor hun stadig registrerer, at hun bliver puttet i seng, men er træt nok til at sove videre. Læg hende i egen seng, stå ved hende, hold hænderne beroligende på hende og lul hende det sidste stykke ind i søvnen. Så hun får sin mælk, og I er der, giver hende nærheden osv. men samtidig hjælper I hende med at falde i søvn i egen seng.
Sen aften tages hun op, ammes og puttes så tilbage i egen seng igen, mere eller mindre sovende. Hun skal ikke vækkes, men blot ammes, når hun melder sig selv, og puttes tilbage i egen seng. Am hende gerne fra begge bryster, så hun fyldes rigtig godt op. Hvis hun ikke vågner af sig selv kl. 23, så vent med at amme hende, til hun vågner og søger brystet. Det vil naturligt gøre det lettere for hende så at undvære brystet kl. 03 og 05, jo senere den sene aftenamning ligger.
Når hun søger brystet om natten, så er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at undvære amningen her. Hvis hun er meget brystsøgende kl. 03 eller 05, så kan det godt være nødvendigt at give hende brystet lige nu - men det vil være rigtig godt, at du afkorter amningerne mere og mere, så du hjælper hende med at lære, at hun ikke behøver store mængder mælk i maven om natten. Hendes behov for mad og mælk/væske skal stilles om dagen:)
Det vil sige, at når hun vågner og søger brystet om natten, så kan du lige nu godt vælge at give hende det, men du skal forsøge igen og igen at lirke brystet ud af munden på hende, så amningen på den måde bliver afkortet. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter, men herefter forsøger du at trække brystet til dig. Til at begynde med vil hun sandsynligvis blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Og det bliver du ved med, indtil hun har lært, at hun ikke behøver brystet i munden om natten.
Samtidig skal der så indføres kærtegn, beroligende ord, putteklud, bamse osv. Alt det, som I gerne vil have at hun fremadrettet kan hjælpes videre ind i søvnen med, så hun på den måde får nye søvnassociationer i stedet for brystet, favn og blive gået/vugget med.
Der er, som jeg ser det, rigtig meget at gå igang med, og I er, som nævnt, nødt til at tage det lidt i små skridt. Det kan godt virke helt uoverskueligt nu, det forstår jeg godt...
Første skridt er at få skåret ned for amningerne om dagen og vænnet hende til at blive putte, uden at hun behøver bryst og favn for at overgive sig til søvnen - og det starter lige nu om dagen - jf. min dagsplan. Når amningerne er trappet ned og rytmen fungerer uden så mange amninger om dagen, så vil det naturligt være lidt lettere at flytte rutinerne til aften. Og så bør natamningerne også komme væk - I har alle tre brug for sammenhængende nattesøvn:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad jeg tænker er på spil hos jer :)
Rigtig meget held og lykke indtil videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske