Brev:
Pige på 9 mdr vågner hver anden time om natten
3. august 2023
Alder:
9 mdr.
Pige på 9 mdr vågner hver anden time om natten
Kære Helen,
Siden vores datter blev født, har jeg brugt dine svar-breve til andre forældre som hjælp, og de har været utrolig hjælpsom, så jeg vil starte med at sige tak for de mange gode råd du giver.
Jeg har dog prøvet at finde et svar til vores problemstilling og kan ikke finde nogen brev der beskriver lige præcis hvad der foregår herhjemme.
Jeg beklager på forhånd det lange forvirrende brev.
Vi har en datter på 9 mdr som begyndte at sove dårlig for ca. 3 måneder siden. Vi er ved at være godt trætte og kan snart ikke mere. Allerede fra hun var 3 uger gammel har hun kunne sove 4-5 timer ad gangen uden opvågninger og vi har bare tænkt: Fedt! Vi har en pige med en god sovehjerte!
Da hun var 3 måneder kunne hun sove fra aftensputning kl.23 til kl.3 om natten hvor hun blev ammet og hun sov videre uden det store problem. Hun vågnede så kl. 5 igen, hvor hun blev overført til vores seng, blev ammet og sov videre til kl. 7. Hun havde også en meget forudsigelig rutine i løbet af dagen, altså hendes lure var altid på samme tidspunkter og af samme varighed, så man kunne planlægge dagen forud.
Da hun blev 5 måneder begyndte hun at vågne oftere om natten. Ved oftere mener jeg at hun i stedet for den ene opvågning kl.3 nu vågnede 3-4 gange i løbet af natten for at blive trøstet. Dette snakkede vi med vores sundhedsplejerske om og hun mente at det skyldes, at hun ikke længere var dækket af min modermælk (selv om jeg har haft rigeligt mælk fra starten af), og derfor forslog hun at vi introducerede skemad i løbet af dagen.
Det startede vi straks med, og hun fik 2 måltider i form af grød med smør og frugtmos, vand af kop (hun vil ikke have modermælk i kop), og grøntsagsmos og vand. Jo bedre hun blev til at spise, jo flere måltider introducerede vi i løbet af dagen og hun nu spiser 4-5 måltider. Jeg ammer hende stadig og har fuldt ammet hende fra starten af. Hun nægtede at tage flasken fra hun blev 1 måned, hvilket har været ekstra hård for mig fordi jeg ikke længere kunne “aflastes” om natten ved at min mand gav hende en flaske.
At starte på skemad gjorde ingen forskel. Hun havde fortsat lige så mange opvågninger.
Da hun blev 6 måneder begyndte vi at lægge mærke til at hun var ret lydsfølsom og hun blev vækket af at vi kom ind i vores soveværelse. Vi besluttede os derfor for at hun skulle over i hendes eget værelse, hvor hun kunne være uforstyrret af os.
Samtidig med dette kom de første tænder. Hun begyndte også at kravle allerede da hun var 6,5 mndr. samtidig med at hun gik fra 4 lure til 3 lure.
Her startede den rigtig kamp med søvn. Hun vågnede hver time og nogle gange også hver halve time. Vi var oppe 8-10 gane i løbet af natten for at trøste hende, og vi vidste ikke hvad det kunne være. Vi har været til lægen med hende 2 gange for at får tjekket hendes øre og der er intet at se.
En af mødrene fra mødregruppen forslog en tyngdedyne. Så vi investerede i sådan en i baby-størrelse. OG det virkede! … i to uger. Hun vågnede kun 2-3 gange i den periode og vi var så lykkelige. Men efter de to uger begyndte hun at kæmpe imod den tyngdedyne. Hun sparker den af og vågner af at vi putter den på hende når hun er faldet i søvn i hendes seng.
Derudover har vi prøvet med alle tips og tricks vi har kunne finde på nettet.
- Et varm bad inden sengetid, efterfulgt af afslappende massage.
- Efterlade en trøje der lugter af mig.
- Efterlade en natlampe tændt så hun kan se at hun er i hendes seng og ikke bliver bange under opvågninger.
- White-noise maskine.
- Mere tøj på, mindre tøj på, for at se om det var en temperatur-sag. - Åben vindue, lukket vindue.
- Hendes værelse er også helt mørklagt, så hun ikke forstyrres af de lange lyse sommerdage. -
Vi har også prøvet at lave hendes dag om således at hun kun sover to lure, med det resultat af, at hun bliver overtræt skriger ned i barnevogn og nægter at overgive sig til søvnen.
- Vi prøvede at lægge hende med os i vores seng til trods for hendes lydsfølsomhed. Men hun vågner og begynder at kravle rundt og synes det er tid til at lege. To gange kom hun over sengekanten og ned på gulvet, så vi stoppede med at have hende i vores seng mens vi sov.
- Vi har lagt en madras på gulvet hvor jeg har lagt mig med hende, for at prøve at se om det var tryghed og nærvær hun manglede. Ingen forskel.
-Vi tilbyder hende vand ved hver eneste opvågning for at se om det er fordi hun er tørste.
Intet har virket. Hun vågner og står på kanten af hende seng og græder indtil vi kommer ind, trøster hende og vugger hende i søvn. Far duer derudover ikke altid til trøstning, nogle gange skriger hun indtil jeg tager over. Hun ammes kun kl.23 kl.3 og kl.5 i løbet af natten og hun efterspørger ikke brystet når jeg kommer ind til hende på andre tidspunkter.
Vi har ikke haft en putterutine som sådan i de første 6 måneder fordi der ikke har været brug for det. Altså hun fik ren ble på, nattøj, blev ammet og så sov hun bare uden problem. Dog altid oven på en af os.
Vi begyndte at etablerer en putte rutine hvor vi børstede tænder, ren ble på, nattøj, læs i en lille bog som har afslappende musik, blev ammet og så i seng. Men vi har kørt den putteritual i over 2 måneder og det hjælper heller ikke.
Jeg kunne også læse mig frem i en af dine brev, at det ikke kun var vigtig med en putterutine, men også en forudsigelig dagsrytme. Så jeg etablerede nogle faste tidspunkter i løbet af dagen for hvornår vi skulle stå op, spise de forskellige måltider, sove lur og samme putte tid, og det ser sådan ud:
Morgen:
Stå op kl.6 - Morgen routine:
Ammes
Skifte ble
Tøj på
D-vitamin
Børste tænder
Kl.6.00- 7.30 fri leg.
Kl.7.30 - Morgenmad - Havregrød m frugtmos og smør/ brød m. smør og ammes.
Kl.8/8.30 - 9.30/10/10.30 ammes og formiddagslur.
Kl.10.30/11.30 - Frokost # 1- Brød m. pålæg /pasta /grøntsagsmos og ammes.
Kl. 12.00/12.30 - 13.30 ammes og eftermiddagslur #1.
13.30 -14-30 fri leg - husk regelmæssig vand indtag, tilbydes frugt/grøntsager at gumle på.
Kl.14.30 Frokost # 2 - Brød m. pålæg / pasta / grøntsagsmos og ammes.
Kl.15.00 - 16.00 fri leg - husk regelmæssig vand indtag, tilbydes frugt/grøntsager at gumle på
Kl.16.00 ammes og eftermiddagslur #2.
Kl.17.30 - Frokost # 3 - Spiser sammen aftensmad som os.
Kl.17.30 - 18.30 rolig leg.
Kl.18.30 - Aftensmad - Havregrød m. frugtmos og smør.
Kl.19.00/19.30 - puttes til aften - Putteroutine.
Børste tænder
Skifte ble
Nattøj på
Læse bog
Ammes
Vugges halv i søvn
Puttes i seng med bamse og dyne.
Hun sover fint i barnevogn, dog ikke uden hjælp, altså barnevognen skal trilles og gerne på så ujævnt terræn som muligt. Men der går højst 5 minutter før hun overgiver sig.
Hun har ikke lært det med at falde selv i søvn i sengen, så vi er blevet til nogle sovemaskiner fordi hun skal vugges i søvn og bliver meget ked af det hvis hun opdager at hun bliver lagt ned i hendes seng. Men vi forsøger stadig at lære hende det. Det er der bare ikke så meget overskud til efter den femte opvågning og det ender med at vi vugger hende i søvn alligevel.
Vi kan heller ikke bruge en sut til at berolige hende, da hun nægter at bruge dem. (Vi har prøvet med ALLE de forskellige typer der findes). Hun synes det er sjovt at tykke i dem men kan ikke rigtig finde ud af at de kan suttes.
Efter vi har etableret alle disse rutiner, både om dagen og om aften er det blevet “bedre”. Men det betyder kun, at hun nu vågner hver anden time, hvilket heller ikke er holdbart.
Vi ved simpelthen ikke hvad der er tilbage at prøve. Vi kan ikke længere fungere i løbet af dagen fordi det har været sådan i over 3 måneder.
Vi håber at du kan gennemskue et eller andet fejl i vores system som vi kan rette op på. Du er vores sidste håb.
Kærlig hilsen,
To trætte forældre.