Pige på 9 mdr vågner hver anden time om natten

3. august 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Pige på 9 mdr vågner hver anden time om natten

Kære Helen,

Siden vores datter blev født, har jeg brugt dine svar-breve til andre forældre som hjælp, og de har været utrolig hjælpsom, så jeg vil starte med at sige tak for de mange gode råd du giver.

Jeg har dog prøvet at finde et svar til vores problemstilling og kan ikke finde nogen brev der beskriver lige præcis hvad der foregår herhjemme.

Jeg beklager på forhånd det lange forvirrende brev.

Vi har en datter på 9 mdr som begyndte at sove dårlig for ca. 3 måneder siden. Vi er ved at være godt trætte og kan snart ikke mere. Allerede fra hun var 3 uger gammel har hun kunne sove 4-5 timer ad gangen uden opvågninger og vi har bare tænkt: Fedt! Vi har en pige med en god sovehjerte!

Da hun var 3 måneder kunne hun sove fra aftensputning kl.23 til kl.3 om natten hvor hun blev ammet og hun sov videre uden det store problem. Hun vågnede så kl. 5 igen, hvor hun blev overført til vores seng, blev ammet og sov videre til kl. 7. Hun havde også en meget forudsigelig rutine i løbet af dagen, altså hendes lure var altid på samme tidspunkter og af samme varighed, så man kunne planlægge dagen forud.

Da hun blev 5 måneder begyndte hun at vågne oftere om natten. Ved oftere mener jeg at hun i stedet for den ene opvågning kl.3 nu vågnede 3-4 gange i løbet af natten for at blive trøstet. Dette snakkede vi med vores sundhedsplejerske om og hun mente at det skyldes, at hun ikke længere var dækket af min modermælk (selv om jeg har haft rigeligt mælk fra starten af), og derfor forslog hun at vi introducerede skemad i løbet af dagen.

Det startede vi straks med, og hun fik 2 måltider i form af grød med smør og frugtmos, vand af kop (hun vil ikke have modermælk i kop), og grøntsagsmos og vand. Jo bedre hun blev til at spise, jo flere måltider introducerede vi i løbet af dagen og hun nu spiser 4-5 måltider. Jeg ammer hende stadig og har fuldt ammet hende fra starten af. Hun nægtede at tage flasken fra hun blev 1 måned, hvilket har været ekstra hård for mig fordi jeg ikke længere kunne “aflastes” om natten ved at min mand gav hende en flaske.

At starte på skemad gjorde ingen forskel. Hun havde fortsat lige så mange opvågninger.

Da hun blev 6 måneder begyndte vi at lægge mærke til at hun var ret lydsfølsom og hun blev vækket af at vi kom ind i vores soveværelse. Vi besluttede os derfor for at hun skulle over i hendes eget værelse, hvor hun kunne være uforstyrret af os.
Samtidig med dette kom de første tænder. Hun begyndte også at kravle allerede da hun var 6,5 mndr. samtidig med at hun gik fra 4 lure til 3 lure.

Her startede den rigtig kamp med søvn. Hun vågnede hver time og nogle gange også hver halve time. Vi var oppe 8-10 gane i løbet af natten for at trøste hende, og vi vidste ikke hvad det kunne være. Vi har været til lægen med hende 2 gange for at får tjekket hendes øre og der er intet at se.

En af mødrene fra mødregruppen forslog en tyngdedyne. Så vi investerede i sådan en i baby-størrelse. OG det virkede! … i to uger. Hun vågnede kun 2-3 gange i den periode og vi var så lykkelige. Men efter de to uger begyndte hun at kæmpe imod den tyngdedyne. Hun sparker den af og vågner af at vi putter den på hende når hun er faldet i søvn i hendes seng.

Derudover har vi prøvet med alle tips og tricks vi har kunne finde på nettet.
- Et varm bad inden sengetid, efterfulgt af afslappende massage.
- Efterlade en trøje der lugter af mig.
- Efterlade en natlampe tændt så hun kan se at hun er i hendes seng og ikke bliver bange under opvågninger.
- White-noise maskine.
- Mere tøj på, mindre tøj på, for at se om det var en temperatur-sag. - Åben vindue, lukket vindue.
- Hendes værelse er også helt mørklagt, så hun ikke forstyrres af de lange lyse sommerdage. -
Vi har også prøvet at lave hendes dag om således at hun kun sover to lure, med det resultat af, at hun bliver overtræt skriger ned i barnevogn og nægter at overgive sig ...

Annonce

... til søvnen.
- Vi prøvede at lægge hende med os i vores seng til trods for hendes lydsfølsomhed. Men hun vågner og begynder at kravle rundt og synes det er tid til at lege. To gange kom hun over sengekanten og ned på gulvet, så vi stoppede med at have hende i vores seng mens vi sov.
- Vi har lagt en madras på gulvet hvor jeg har lagt mig med hende, for at prøve at se om det var tryghed og nærvær hun manglede. Ingen forskel.
-Vi tilbyder hende vand ved hver eneste opvågning for at se om det er fordi hun er tørste.

Intet har virket. Hun vågner og står på kanten af hende seng og græder indtil vi kommer ind, trøster hende og vugger hende i søvn. Far duer derudover ikke altid til trøstning, nogle gange skriger hun indtil jeg tager over. Hun ammes kun kl.23 kl.3 og kl.5 i løbet af natten og hun efterspørger ikke brystet når jeg kommer ind til hende på andre tidspunkter.

Vi har ikke haft en putterutine som sådan i de første 6 måneder fordi der ikke har været brug for det. Altså hun fik ren ble på, nattøj, blev ammet og så sov hun bare uden problem. Dog altid oven på en af os.

Vi begyndte at etablerer en putte rutine hvor vi børstede tænder, ren ble på, nattøj, læs i en lille bog som har afslappende musik, blev ammet og så i seng. Men vi har kørt den putteritual i over 2 måneder og det hjælper heller ikke.

Jeg kunne også læse mig frem i en af dine brev, at det ikke kun var vigtig med en putterutine, men også en forudsigelig dagsrytme. Så jeg etablerede nogle faste tidspunkter i løbet af dagen for hvornår vi skulle stå op, spise de forskellige måltider, sove lur og samme putte tid, og det ser sådan ud:

Morgen:

Stå op kl.6 - Morgen routine:
Ammes
Skifte ble
Tøj på
D-vitamin
Børste tænder

Kl.6.00- 7.30 fri leg.

Kl.7.30 - Morgenmad - Havregrød m frugtmos og smør/ brød m. smør og ammes.

Kl.8/8.30 - 9.30/10/10.30 ammes og formiddagslur.

Kl.10.30/11.30 - Frokost # 1- Brød m. pålæg /pasta /grøntsagsmos og ammes.

Kl. 12.00/12.30 - 13.30 ammes og eftermiddagslur #1.

13.30 -14-30 fri leg - husk regelmæssig vand indtag, tilbydes frugt/grøntsager at gumle på.

Kl.14.30 Frokost # 2 - Brød m. pålæg / pasta / grøntsagsmos og ammes.

Kl.15.00 - 16.00 fri leg - husk regelmæssig vand indtag, tilbydes frugt/grøntsager at gumle på

Kl.16.00 ammes og eftermiddagslur #2.

Kl.17.30 - Frokost # 3 - Spiser sammen aftensmad som os.

Kl.17.30 - 18.30 rolig leg.

Kl.18.30 - Aftensmad - Havregrød m. frugtmos og smør.

Kl.19.00/19.30 - puttes til aften - Putteroutine.
Børste tænder
Skifte ble
Nattøj på
Læse bog
Ammes
Vugges halv i søvn
Puttes i seng med bamse og dyne.

Hun sover fint i barnevogn, dog ikke uden hjælp, altså barnevognen skal trilles og gerne på så ujævnt terræn som muligt. Men der går højst 5 minutter før hun overgiver sig.

Hun har ikke lært det med at falde selv i søvn i sengen, så vi er blevet til nogle sovemaskiner fordi hun skal vugges i søvn og bliver meget ked af det hvis hun opdager at hun bliver lagt ned i hendes seng. Men vi forsøger stadig at lære hende det. Det er der bare ikke så meget overskud til efter den femte opvågning og det ender med at vi vugger hende i søvn alligevel.

Vi kan heller ikke bruge en sut til at berolige hende, da hun nægter at bruge dem. (Vi har prøvet med ALLE de forskellige typer der findes). Hun synes det er sjovt at tykke i dem men kan ikke rigtig finde ud af at de kan suttes.

Efter vi har etableret alle disse rutiner, både om dagen og om aften er det blevet “bedre”. Men det betyder kun, at hun nu vågner hver anden time, hvilket heller ikke er holdbart.

Vi ved simpelthen ikke hvad der er tilbage at prøve. Vi kan ikke længere fungere i løbet af dagen fordi det har været sådan i over 3 måneder.

Vi håber at du kan gennemskue et eller andet fejl i vores system som vi kan rette op på. Du er vores sidste håb.

Kærlig hilsen,
To trætte forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie