Svar: Antal flasker?

16. juli 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Sabrina

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går så godt med maden. Det lyder som om, at din datter rigtig har knækket madkoden og elsker mad med mere bid, rigtig dejligt!

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet. Derudover skal der fortsat tilsættes mme i deres grød og mos, ligesom de skal tilbydes vand af kop til alle måltider, samt som tørstslukker der imellem, så deres væskebehov dækkes mere og mere af vand.

Jeg anbefaler, at de 3 flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så giver de stadig plads til mere rigtig mad i maven, og de sikrer samtidig en god sammenhængende søvn. Det vil i forhold til jeres dagsplan betyde, at det er flasken formiddag (før formiddagsluren) og flasken nat/tidlig morgen (04/06), som nu skal fjernes.

Jeg vil anbefale, at du forsøger at fjerne flasken om formiddagen ved at tilbyde lidt mme af en kop i stedet, og gradvist derfra går over til blot at tilbyde vand, før hun puttes til sin formiddagslur. Normalt vil mellemmåltidet erstatte flasken her, men det lyder som om, at din datter nyder at få noget at drikke, før hun skal sove - og for at lette overgangen for hende, så kunne det være en idé med lidt mme af kop, og gradvist derfra så vand af kop i stedet.

Flasken om natten/tidlig morgen vil jeg anbefale, at du trapper ud af ved gradvist at tilbyde hende mindre og mindre. Det vil sige, at hvis hun f.eks. drikker 180 ml på dette tidspunkt, så skruer du ned til 160, 140, 120, 100 ml, så hun stille og roligt vænnes til, at hun ikke behøver så store mængder mælk/væske i maven. Og derfra kan du så begynde at tilbyde hende lidt vand i stedet for mælk, hvis hun fortsat virker tørstig og gradvist så komme helt væk fra, at hun behøver en masse at drikke på det tidspunkt.

Du skal naturligvis sikre dig, at hun drikker nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge flasken om natten, fordi hun reelt er tørstig. Det kan være en god ide med en drikkedunk eller sugerørskop, hvis det om dagen får hende til at drikke lidt mere. Du må meget gerne lade drikkedunk eller kop stå fremme, så hun kan se den og naturligt derfor bliver opmærksom på at drikke, når hun faktisk er tørstig. Så når hun bevæger sig rundt i stuen, når I kører tur i barnevognen osv. så ser hun sin drikkedunk/kop og kommer i tanke om at drikke mere:)

Det kan også være en overvejelse værd, ...

Annonce

... om hun skal tilbydes et godnatmåltid om aftenen. Mange børn vil netop i 8-9 måneders alderen have glæde af at få lidt ekstra mad, før de puttes. Det kan være nødvendigt, fordi de i denne alder rigtig gerne vil spise mere og mere selv, men det kræver stadig stor koncentration og en god hånd-øje-koordination at spise selv, så de bliver lidt for trætte og får ikke altid spist helt nok - og så søger de naturligt flasken ekstra om natten.

Et godnatmåltid kan derfor være med til at gøre, at de får lidt mere mad indenbords og derfor også bedre kan sove igennem om natten efterfølgende. Godnatmåltidet kan f.eks. være en grød, eller det kan blot være en moset banan. I 8-9 måneders alderen er det ofte også godt med et bad om aftenen, fordi det hjælper med til at give mere fysisk ro, når din datter skal sove. Et godnatmåltid bør serveres efter badet, så det ligger adskilt fra aftensmaden, det vil sige, at en aftenrytme hos jer kunne se således ud:

18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød f.eks. ca. 19.15-19.30, sammen med vand eller mme af kop, og får derefter børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca. 19.30-19.45

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at sove igennem uden mælk resten af natten... Det vil sige, at flasken tidlig morgen gradvist trappes ud:)

Du kan også medtænke, om hun har brug for en puttebamse, slaskedukke, putteklud, nussekanin eller lignende, som stille og roligt kan erstatte den rutine og genkendelighed, som hun har omkring flasken. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed, og det kan godt være en idé at indføre et nyt ritual, som vil være noget, der kan fungerer rigtig godt fremadrettet - og f.eks. bamse eller klud, vil hun også kunne have med sig, når og hvis hun på et tidspunkt skal passes og derfor puttes af andre :)

Når hun "bliver stiktosset", som du skriver, så kan det godt handle om, at hun naturligt savner det hun kender og er vant til, og at du derfor også skal indføre et nyt ritual, en ny ting, som kan tage over for flasken på sigt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Og også rigtig god sommer til jer - og ja tak, jeg nyder sommeren, selvom vejret er temmelig omskifteligt i øjeblikket;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2