Svar: Vække baby sen aften?
6. maj 2023
Alder:
2 mdr.
Kære førstegangsmor
Stort tillykke med din datter og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har kunnet bruge de svar, som jeg har givet til andre, og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt at blive vækket en time efter, at du selv lige er faldet i søvn - og jeg tænker faktisk, at det er en god plan, at du forsøger, om du kan fylde din datter lidt op med mælk, før du selv går i seng - i håb om, at hun så kan sove lidt flere sammenhængende timer, før hun vågner og melder sig igen.
Jeg tænker også, at du måske ikke behøver vække hende. Du kan faktisk godt prøve at tage hende op, lægge hende til brystet, og så se om hun ikke kan spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre - det er et forsøg værd.
Hvis hun har afføring, hver gang du ammer hende, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, men ofte vil børn, når de bliver omkring 8 uger begynde at have et lidt ændret afføringsmønster - så oplevelsen af, at mælken glider lige igennem hende, bliver mindre. Det giver netop muligheden for, at du ammer og putter hende fra dig mere eller mindre sovende. Så længe hun har afføring, hver gang hun ammes, så skal hun naturligt skiftes, og så vil hun vågne mere op - sker dette, er det dog også helt okay. Det er ikke farligt for hende, at du tager hende op sen aften, ammer og skifter hende og derefter putter hende igen, så du også kan få lidt søvn. Det foregår jo stille og roligt.
Hvis hun bare sover tungt og slet ikke er til at få til at die, så er det sådan, det er, og så må du lade hende sove og vente på, at hun vågner af sig selv. Men det er bestemt et forsøg værd at se, om ikke hun kan spise lidt i søvne og derefter sove videre:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske