Svar: Vække baby sen aften?

6. maj 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære førstegangsmor

Stort tillykke med din datter og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har kunnet bruge de svar, som jeg har givet til andre, og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt at blive vækket en time efter, at du selv lige er faldet i søvn - og jeg tænker faktisk, at det er en god plan, at du forsøger, om du kan fylde din datter lidt op med mælk, før du selv går i seng - i håb om, at hun så kan sove lidt flere sammenhængende timer, før hun vågner og melder sig igen.

Jeg tænker også, at du måske ikke behøver vække hende. Du kan faktisk godt prøve at tage hende op, lægge hende til brystet, og så se om hun ikke kan spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre - det er et forsøg værd.

Hvis hun har afføring, hver gang du ammer hende, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, men ofte vil børn, når de bliver ...

Annonce

... omkring 8 uger begynde at have et lidt ændret afføringsmønster - så oplevelsen af, at mælken glider lige igennem hende, bliver mindre. Det giver netop muligheden for, at du ammer og putter hende fra dig mere eller mindre sovende. Så længe hun har afføring, hver gang hun ammes, så skal hun naturligt skiftes, og så vil hun vågne mere op - sker dette, er det dog også helt okay. Det er ikke farligt for hende, at du tager hende op sen aften, ammer og skifter hende og derefter putter hende igen, så du også kan få lidt søvn. Det foregår jo stille og roligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun bare sover tungt og slet ikke er til at få til at die, så er det sådan, det er, og så må du lade hende sove og vente på, at hun vågner af sig selv. Men det er bestemt et forsøg værd at se, om ikke hun kan spise lidt i søvne og derefter sove videre:)

Rigtig meget held og lykke med det projekt, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder