Svar: Overgang til eget værelse - 5 mdr.

3. maj 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Sabrina

Tak for dit brev :) Det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer, og lillepigen trives:)

Det er en god plan at flytte jeres datter på eget værelse, før separationsfasen rammer, og ofte er 6-7 måneders alderen en godt tidspunkt at skabe ændringerne på. I den alder kan jeres datter vende og dreje sig selv, og risikoen for vuggedød falder markant - så længe børn ikke kan vende og dreje sig selv, bør de sove i samme rum som deres forældre. Og i den alder skal hun også stille og roligt trappes ud af mælken midt nat. Så ja, jeg synes det lyder som en god plan, I har lagt:)

Det er rigtig godt, at hun allerede nu sover i egen seng. Det betyder, at hun er vant til at falde i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Og det gør det betydeligt lettere at flytte hende. Det er nemlig vigtigt, at I bibeholder alt det trygge og genkendelige - det vil sige det vante putteritual med mælk, kærtegn, beroligende ord, sang, musikuro eller lignende (hvad I nu gør) og så selvfølgelig sengen med dynen, sengeranden osv. - så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at hendes seng står i et andet rum.

Præcis, som da I gik fra bedside til tremmeseng, og gjorde som I plejede - så skal I også nu gøre, som I plejer, men flytte sengen :)

Du spørger, om hun skal sove i tremmesengen om dagen - og det skal I ikke, hvis hun ikke plejer at blive puttet der i dagtimerne. Hvis hun er vant til at sove i sin tremmeseng om dagen, så kan I roligt fortsætte med at putte hende i den, selvom sengen flyttes, men hvis hun er vant til at blive puttet i sin barnevogn om dagen, så skal I bibeholde den dagsrytme, som hun kender og er tryg ved.

Plejer du at lægge en hånd over på hende i løbet af natten? I givet fald vil det være rigtig godt, hvis hun kan puttes med en lille let puttekanin eller lignende (noget hun let kan få væk med sine hænder), som på sigt kan erstatte din hånd (dig) og virke lidt beroligende. Plejer du at berolige hende med ord i løbet af natten? Så kan det være en god idé, at du forsøger at sige mindre nu, så hun lærer at sove videre, uden at hun hører din stemme - fordi det naturligt vil hjælpe hende med bedre at kunne komme videre i søvnen på egen hånd, når hun sover på eget værelse.

I løbet af den næste månedstid eller to, vil du sandsynligvis opleve, at jeres datter begynder at ligge mere uroligt om natten. Både fordi der motorisk sker rigtig meget med hende, og hun får sig derfor lagt i stillinger, som hun ikke formår at komme væk fra, og også fordi hun drømmer mere og derfor kan smågræde, klynke eller ligge og smågrine i søvne. Det er helt naturligt med denne uro, og det er vigtigt, at du her er opmærksom på, hvordan du hjælper hende videre.

Det er en god idé at medtænke, at de gode rutiner, som I allerede har fået skabt, skal I forsøge at bibeholde. Det vil sige rutinerne med, at hun falder i søvn i egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, og at hun hjælpes videre i egen seng om natten - det er ...

Annonce

... godt og vigtigt.

Du må naturligt gerne hjælpe hende med stillingskift. Når hun motorisk får flyttet på sig, måske får sig lagt i en stilling, som hun ikke mestrer at komme væk fra, så kan hun have brug for din hjælp med at komme om på den anden side, igen få dynen på, som hun har sparket af osv. Det må du gerne hjælpe hende med, da hun naturligt hen af vejen bliver i stand til at finde en ny rar stilling uden din hjælp. Men pas på med at tage hende op, vugge hende i armene, begynde at gå rundt med hende.. eller give hende sut eller flaske i munden, hver gang hun vågner op.

Prøv også nogle gange at trække tiden lidt for at se, om hun selv kan finde videre i søvnen. Det er ikke alle lyde, som du behøver reagere på. Nogle gange er det blot drømme, og hun vil stille og roligt skifte søvnstadie, og lydene vil ændre sig eller holde op - uden at du behøver reagere.

I princippet kan man sige, at det er godt, hvis du/I kan hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din/jeres side som muligt, så hun lærer at finde videre i søvnen på egen hånd. Hun skal naturligt ikke blive ked af det, ligge og græde ulykkeligt i sin seng - har hun brug for dig, så skal hun have dig - men de gode vaner, som I allerede har fået skabt, er det godt at forsøge at bibeholde:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og nogle gange kan det faktisk være en fordel, at I begynder at sove adskilt, for når hun ligger på eget værelse, så er du måske ikke helt så hurtig til at reagere på hendes lyde - og det giver hende netop mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd. Og når hun i 8-10 måneders alderen rammer separationsfasen, og der vil være endnu mere urolig, så har hun allerede lært at klare nogle af sine opvågninger selv...:)

Med hensyn til flasken midt nat, så vil det være rigtig godt, at I gradvist trapper ud af mængden, så hun får mindre og mindre og på den måde til sidst helt lærer at undvære den. Det skal naturligt ikke ske, før hun i løbet af dagen kan spise flere måltider og større mængder mad, ligesom det er godt, hvis hun drikker vand af kop, så hendes væske- og madbehov naturligt stilles resten af døgnet. Hun skal også stadig tilbydes flaske i løbet af dagen, og drømmeflasken sen aften bibeholdes også. Men i 6-7 måneders alderen vil det ofte være rigtig fint, hvis hun f.eks. får flaske omkring kl. 23.30 og igen tidlig morgen 05.. At sove igennem vil være 5-6 timer uden mælk.

Nogle børn har også en rytme, hvor de får deres drømmeflaske om natten, så de tager deres længste søvnstræk om aftenen og f.eks. får flaske kl. 20, 02 og 06 - det er også helt okay. I skal naturligt gøre det, som I tænker fungerer bedst hos jer og passer til jeres datters behov. Det kan I godt gøre, selvom sengen står på børneværelset og hun dermed ikke længere er i soveværelset og hos jer, kan I jo skiftes til at hjælpe hende om natten, når og hvis hun vågner - det er rigtig dejligt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke med projekt eget værelse:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder