Svar: Putning og søvn - forskel på mor og far
2. marts 2023
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes, at I skal lade far overtage putningen i en periode. Det er rigtig dejligt, at far kan putte uden større problemer, og det har I alle tre glæde af: Far og datter kan nyde, at de har denne tid sammen, og du kan nyde, at du om aftenen pludselig har lidt tid til dig selv, kan få lavet lidt praktisk eller måske bare slappe af:)
Jeres datter har en rigtig fin alder til at få ændret vaner, og da det fungerer med far, så synes jeg, at det lyder som en god idé, at far netop skaber nye vaner og rutiner nu. Stille og roligt kan far måske få ændret på, at I skal sove sammen med jeres datter, så hun begynder at kunne falde i søvn på egen hånd. I må stadig meget gerne være der, sidde hos hende, synge sang, læse godnathistorie osv. osv. som hun naturligt vil have glæde af fremover, men på sigt behøver I ikke længere sove sammen med hende:)
Du er nu stoppet med amning, og det lyder som om, at det faktisk er gået rigtig godt. Det er super dejligt. Jeg forstår dog godt, at det er en stor omvæltning for dig, at du er gået fra at sove sammen med jeres datter hver nat i 10 måneder, har ammet hende osv. til nu pludselig ikke hverken amme eller putte. Det er naturligt svært - men det er helt okay. Hun har en far, som elsker hende højt, og som naturligt nyder, at han kan få lov til at være omkring jeres datter nu, og du skal prøve at glæde dig over denne mulighed:)
Du kan sagtens putte med jeres datter, kærtegn, kramme, kysse, give hende masser af nærhed og tæt kontakt hele dagen igennem. Du kan også være den, som giver hende bad om aftenen, giver hende lidt massage, giver hende godnatgrød osv. så du gør alt det hyggelige, som leder op til putning - men det er far som putter.
Jo mere du gør alt det, som leder op til putning, jo mere vil du naturligt også kunne tage over på sigt og være med til at putte hende. At far putter hende nu, betyder ikke, at det altid skal være far, og det vil være rigtig fint, at I på sigt skiftes til at putte hende. Men lige nu, hvor I er i gang med at ændre vaner, så lyder det som en rigtig god idé at lade far tage over:) Det er hårdt for dig, når det tager 1-2 timer at putte hver aften, og jeres datter har også brug for at kunne finde hurtigere ro, og det er far god til :)
Stort knus, det skal nok gå - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske